Lämpimästi tervetuloa Juha Suonpään Metsän kissa -näyttelyn avajaisiin ja kirjan julkistamistilaisuuteen perjantaina 16.2.2024 klo 17-19

Tampereen ammattikorkeakoulu
SijaintiKauppakatu 14, 33210 TAMPERE
Ajankohta16.2.2024 15.00–17.00
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Ilves
Euroopan ilveskannasta noin neljäsosa asuu Suomessa. Vielä sata vuotta sitten lähes sukupuuttoon tapettu kissapeto on kyennyt palaamaan eteläiseen Suomeen, vaikka yhä edelleen joka kuudes ilves tapetaan vuosittain ns. kannanhoidollisten poikkeuslupien turvin. Juha Suonpään ilves-projektin tavoitteena on lisätä valokuvataiteen keinoin ympäristöön liittyvää tunnetietoa. Ilvesten välityksellä hän haluaa tehdä näkyväksi meitä ympäröivän monimuotoisen luonnon, jonka säilyminen edellyttää uuden tyyppisen luontosuhteen rakentumista. Metsän kissa saattaa aiheensa puolesta vaikuttaa perinteiseltä luontokuvanäyttelyltä, mutta Suonpään työskentelymetodi tuottaa yllätyksen. Valokuvista ja videoteoksesta koostuvan näyttelyn aineisto on syntynyt metsään viideksi vuodeksi asetetuilla kameroilla. Suonpää itse ei ole koskaan nähnyt kuvissa esiintyviä eläinyksilöitä. Kuvien aiheina olevat, usein yöaikaan liikkuneet eläimet ovat kuulleet, tunteneet, haistaneet ja nähneet infrapuna-aallonpituudella kuvaavat kamerat, jolloin kuvat voidaan nähdä myös eräänlaisina luonnon selfieinä.

Metsän kissa -näyttely on osa laajempaa suurpetoaiheista teoskokonaisuutta, johon kuuluu vuonna 2023 ensi-iltansa saanut dokumenttielokuva Ilveskuiskaaja / Lynx Man, näyttelyn aikana julkaistava ilves-aiheinen valokuvakirja ja vaikuttavuuskampanja, joka toteutettiin elokuvan julkaisun yhteydessä tamperelaisen elokuvatuotantoyhtiö Wacky Tie Filmsin ja Luonnonperintösäätiön yhteistyönä. Metsän kissa -näyttely oheistapahtumineen jatkaa tätä vaikuttavuustyötä kanssakulkijuuden puolustamiseksi.

Metsän kissa -näyttelyyn sisältyy yhteensä viisi luontoiltaa, joissa tutustutaan Juha Suonpään johdattelemana ilvesten salattuun elämään:

16.2. Näyttelyn avajaiset ja kirjan julkistaminen klo 17-19 / Valokuvakeskus Nykyaika. Vapaa pääsy, tervetuloa!

21.2. Ilveskuiskaaja / Lynx Man (80 min) -erikoisnäytös Arthouse Cinema Niagarassa klo 17. Elokuvan jälkeen elokuvan päähenkilö Hannu Rantala sekä ohjaaja Juha Suonpää keskustelevat siitä, minkälaisia ajatuksia elokuva on herättänyt kansainvälisesti ja mitä metsiemme ilveksille kuuluu nyt. Liput 12€.

24.2. Hissun kissun -ilvesiltapäivä klo 14–15 / Valokuvakeskus Nykyaika. Vapaa pääsy.

2.3. Kissojen jäljillä – suora lähetys metsästä klo 16–17 / Valokuvakeskus Nykyaika. Vapaa pääsy.

7.3. Mikä ihmeen otus toi on? -luontoilta klo 17–18 / Valokuvakeskus Nykyaika. Vierailevana tähtenä luontotohtori Tomi Kumpulainen. Vapaa pääsy.

Galleria Nykyaika