Kaupunkitutkimuksen päivät 2022: Kestävä kaupunki

Kielisuomi, englanti
PääsymaksuMaksullinen tapahtuma
tampere.jpg
Kestävyys on ajankohtainen, moniulotteinen ja historiallisesti muuttuva tutkimusaihe. Kaupunkien ja kaupunkiseutujen kestävyys on keskeisessä asemassa ratkaistessamme tulevaisuuden haasteita. Yli puolet maapallon väestöstä asuu kaupungeissa, ja kaupunkiväestön osuuden ennakoidaan kasvavan kahteen kolmasosaan vuoteen 2050 mennessä. Kaupungistuminen on yhteydessä muihin laajoihin kehityskulkuihin, kuten ilmastonmuutokseen, väestönkasvuun, luonnon monimuotoisuuden vähenemiseen ja yhteiskuntien eriarvoistumiseen. Seuraukset ulottuvat terveysvaikutuksista ekosysteemien muutoksiin ja ihmisten identiteettien rakentumiseen. Monet kestävyyteen liittyvistä kysymyksistä kärjistyvät urbaaneissa ympäristöissä, joten kaupungeilla on tärkeä rooli näihin vastaamisessa.

Kaupunkien kestävyyttä lähestytään Kaupunkitutkimuksen päivillä esimerkiksi ekologisen, taloudellisen, sosiaalisen ja kulttuurisen kestävyyden näkökulmista. Käytännössä nämä ulottuvuudet kietoutuvat toisiinsa erottamattomasti, jolloin muutos kohti kestävämpää kaupunkia edellyttää systeemistä ajattelua ja eri tieteenalojen näkökulmien yhdistämistä. Myös kaupunkeja koskevilla kuvitelmilla ja menneisyyttä jäsentävillä analyyseilla on tärkeä rooli tulevaisuuden mahdollisuuksien ja ratkaisujen tuottamisessa. Päivien ohjelmassa on kolme kansainvälistä keynote-esitelmää, Vuoden kaupunkikirjoitus 2021 -palkitun esitelmä, paneelikeskusteluja sekä 26 työryhmää.

Toivotamme sinut lämpimästi tervetulleeksi Kaupunkitutkimuksen päiville 2022!

Kaupunkitutkimuksen päivien virallinen hashtag on #ktp2022Tampere.

Lisätietoa tapahtumasta: kaupunkitutkimuksenpaivat2022@tuni.fi