KäTu2024

Tampereen yliopiston keskustakampus
Ajankohta18.4.2024 21.00–20.4.2024 15.00
PääsymaksuMaksullinen tapahtuma
Kääntämisen ja tulkkauksen tutkimuksen symposiumi

KäTu2024-SYMPOSIUMIN TEEMA

Vuonna 2024 KäTu-symposiumin teemana on yhteys. Teemalla tahdomme nostaa esiin kääntämisen, tulkkauksen ja muun translatorisen toiminnan merkitystä kielten ja kulttuurien välisen yhteyden syntymisessä. Miten translatorinen toiminta rakentaa tai mahdollistaa yhteyksiä eri tasoilla – ihmisten, yhteisöjen, ideologioiden ja maailmojen välillä? Mikä on translatoristen toimijoiden (esim. kääntäjien ja tulkkien tai muiden kielimuureja ylittävien toimijoiden) rooli yhteyksien luomisessa ja ylläpitämisessä? Entä mikä on koneellisen translatorisen toiminnan rooli? Mitkä ovat translatorisen toiminnan mahdollisuudet edesauttaa kohtaamista ylipäänsä? Mitä tapahtuu, kun kohtaaminen ei ole mahdollista tai sitä ei toivota translatorisesta toiminnasta huolimatta tai jopa sen takia?

Lisätietoja teemasta ja muista symposiumiin liittyvistä asioista löydät symposiumin verkkosivuilta.

Tampereen yliopisto ja Suomen kääntäjien ja tulkkien liitto

A-K Leminen, anni-kaisa.leminen@tuni.fi, 050 565 1110 / 045 866 2161