Journalismin iltapäivässä pohditaan visuaalisen journalismin kehityssuuntia

Julkaistu 29.8.2023
Johanna Vehkoo ja Hannu Kivimäki
Journalistiikan työelämäprofessori Hannu Kivimäen Journalismin iltapäivä -vierailijaluentosarja alkaa 5.9.2023 journalistiikan työelämäprofessoreiden vahdinvaihdolla.

Journalistiikan työelämäprofessori Hannu Kivimäen järjestämässä Journalismin iltapäivä -vierailijaluentosarjassa käsitellään syyskuussa 2023 kolmea visuaalisen journalismin kehityssuuntaa:

1) datajournalismia ja tekoälyn hyödyntämistä datan visualisoinnissa,
2) immersiivistä journalismia sekä sitä,
3) kuinka yhteistyössä jalostetulla journalismilla voi jättää muistijäljen yleisöön.

Luennoitsijat pohtivat yhdessä Kivimäen ja opiskelijoiden kanssa, mihin visuaalisen journalismin kehityssuunnat vievät alaa. Miltä journalismin ja journalistin ammatin tulevaisuus tällä hetkellä näyttäytyy?

Luentosarja alkaa tiistaina 5.9.2023 journalistiikan työelämäprofessoreiden vahdinvaihdolla. Johanna Vehkoo summaa kello 13.15 alkaen, mitä edellinen vuosi hänelle opetti. Vehkoon jäähyväisluennon otsikko on Todenmukainen journalismi on vaikeampaa kuin luulet. Hannu Kivimäki puolestaan tekee katsauksen tulevaan ja käy läpi oman alkavan lukuvuotensa teemoja, erityisesti visuaalisen journalismin mahdollisuuksia. Kivimäen ensimmäisen luennon otsikko kuuluu: Kuinka lisätä ymmärrystä visuaalisin keinoin?

Vierailijaluentokerrat ovat syyskuussa tiistaisin: 12. syyskuuta, 19. syyskuuta ja 26. syyskuuta. Kullakin kerralla on kaksi vierailijaa, joista ensimmäisen luento alkaa kello 12.15 ja toisen kello 13.15.

Journalismin iltapäivän vierailijaluennot lähetetään Tampereen yliopiston Radio Moreenissa suorana. Sarja on osa Journalismi ammattina -opintojaksoa, joka on suunniteltu ensisijaisesti opiskelijoille, mutta kaikki journalismista ja sen kehityssuunnista kiinnostuneet ovat tervetulleita seuramaan luentoja. Luentosarja pidetään Tampereen yliopiston keskustakampuksen päätalon luentosalissa D10b ja lähetetään tiistaisin Radio Moreenin taajuudella 98,4 MHz. Lähetykset voi kuunnella myös jälkikäteen Radio Moreenin Soundcloudista.

Luentosarjan ja radiolähetysten ohjelma

Tiistai 5.9.2023: Journalistiikan työelämäprofessoreiden vahdinvaihto

• Klo 13.15–14.00: Johanna Vehkoo
    Todenmukainen journalismi on vaikeampaa kuin luulet