Journalismin iltapäivä: Journalismin ja teknologian suhde

PaikkakuntaKeskustakampus, Pinni B, luentosali 1097 (Kanslerinrinne 1, Tampere) sekä Radio Moreeni (98,4 MHz)
6.9.2022 10.15–11.10.2022 10.15
Kielisuomi, englanti
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Työelämäprofessori Johanna Vehkoo
Journalistiikan uuden työelämäprofessorin Johanna Vehkoon vetämässä Journalismin iltapäivä -luentosarjassa käsitellään journalismin suhdetta teknologiaan. Luennoitsijat pohtivat yhdessä Vehkoon ja opiskelijoiden kanssa muun muassa sitä, meneekö media liian helposti mukaan jokaiseen uuteen teknologiahypeen. Millaista voisi olla kriittinen ja paneutunut teknologiajournalismi?

Luentosarja alkaa tiistaina 6.9. journalistiikan työelämäprofessoreiden vahdinvaihdolla. Ritva Leino summaa, mitä edellinen lukuvuosi hänelle opetti. Leinon jäähyväisluennon otsikko on "Vieläkö journalismille on käyttöä?" Johanna Vehkoo puolestaan tekee katsauksentulevaan ja käy läpi oman alkavan lukuvuotensa teemoja, erityisesti misinformaatiota. "Mitä jokaisen tulisi tietää misinformaatiosta" kuuluu Vehkoon ensimmäisen luennon otsikko.

Seuraavina syys- ja lokakuun tiistai-iltapäivinä vierailevat luennoitsijat käsittelevät muun muassa algoritmeja ja niiden toiminnan tutkimista journalismin ja datatieteen keinoin, viime aikojen teknologiahypejä ja niistä tehtyä uutisointia, uutisautomaation kehitystä sekä sananvapauskeskustelua alustojen aikakaudella.

Journalismin iltapäivä lähetetään myös Radio Moreenissa suorien radio-ohjelmien sarjana. Sarja on osa Journalismi ammattina -opintojaksoa, ja se on suunniteltu ensisijaisesti opiskelijoille, mutta kaikki journalismista, sen teknologiasuhteesta ja uusien teknologioiden demokratiavaikutuksista kiinnostuneet ovat tervetulleita seuramaan luentoja.

Luentosarja pidetään yliopiston keskustakampuksella luentosali Pinni B 1097:ssa ja lähetetään Radio Moreenin taajuudella 98,4 MHz (https://www.tuni.fi/radiomoreeni/) tiistaisin klo 13.15 alkaen. Lähetykset voi kuunnella myös jälkikäteen Moreenin Soundcloudista.

Luento- ja radiosarjan ohjelma:

6.9. Ritva Leino, journalistiikan työelämäprofessori 2021–22 (Tampereen yliopisto): Vieläkö journalismille on käyttöä?

6.9. Johanna Vehkoo, journalistiikan työelämäprofessori 2022–23 (Tampereen yliopisto): Mitä jokaisen tulisi tietää misinformaatiosta

13.9. Minna Ruckenstein, kuluttajatutkimuskeskuksen professori (Helsingin yliopisto): Mistä puhumme, kun puhumme algoritmeista?

20.9. Teemu Hallamaa, teknologiakulttuuritoimittaja (Yle): Deepfakeista metaversumiin – journalismia teknohypestä

27.9. Carl-Gustav Lindén, datajournalismin apulaisprofessori (Bergenin yliopisto): Kun tietokone kirjoittaa ihan itse – vai kirjoittaako?

27.9. Pihla Lehmusjoki, liiketoimintajohtaja (STT): Viekö tekoäly journalisteilta työt? Automaatiokehitys osana toimituksen arkea STT:ssä

4.10. Gavan Titley, Senior Lecturer (Maynooth University): Free speech today: Social media platforms and mediated politics

11.10. Matti Nelimarkka, laskennallisen yhteiskuntatieteen yliopistonlehtori (Helsingin yliopisto): Algoritmisten järjestelmien tutkimus ohjelmoimalla

Johanna Vehkoon valokuvasi Antti Yrjönen.

Johanna Vehkoo, johanna.vehkoo@tuni.fi, puh. 050 569 1755