Etäyhteydellä – Auringonvalolla puhdasta polttoainetta vedestä – avuksi selluloosa

Ajankohta15.5.2020 9.00–13.00
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Arto Hiltunen
Auringonvalon avulla vedestä erotettu vety olisi puhdas polttoaine, joka auttaisi ilmastonmuutoksen hillitsemisessä. Arto Hiltunen tuotti väitöstutkimuksessaan 3D-nanorakenteita valokemialliseen vedyntuotantoon ja aurinkokennoihin yhdistämällä nanoselluloosa-aerogeelit ja atomikerroskasvatustekniikan.

Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi tulisi fossiilisten polttoaineiden käyttöä korvata hiilidioksidivapailla polttoaineilla. Käyttämällä auringonenergiaa vetykaasun erottamiseen vedestä voitaisiin ratkaista auringonenergian varastoimiseen ja siirtoon liittyvät ongelmat, sillä vetykaasua voi säilöä muiden kaasujen tapaan pulloissa. Arto Hiltunen tutki Tampereen yliopistossa 15.5.2020 tarkastettavassa väitöksessään materiaaleja, jotka pystyvät tuottamaan vedestä polttoaineeksi kelpaavaa vetyä valon avulla.

– Tutkijoiden tehtävänä on kehittää vaihtoehtoisia energianlähteitä korvaamaan fossiilisia polttoaineita ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi, Arto Hiltunen sanoo.

Hiltunen käytti työssään Millennium-teknologiapalkinnon vuonna 2018 saanutta atomikerroskasvatustekniikkaa (ALD), jolla voidaan valmistaa nanometriluokan tarkkuudella puolijohdepinnoitteita. Pinnoittamalla nanoselluloosa-aerogeelit ALD-tekniikalla hän valmisti huokoisia puolijohteita, jotka soveltuvat hyvin valokemialliseen vedyntuotantoon.

– Vesi imeytyy huokoisen rakenteen sisään kuin pesusieneen. Huokoinen rakenne kasvattaa laitteen aktiivista pinta-alaa, mikä puolestaan lisää tehokkuutta, Hiltunen selventää.

Kehitettäessä uusia puhtaita energiantuotantotapoja, on tärkeää kiinnittää huomiota materiaalien ekologisuuteen. Tässäkin mielessä biopohjaiset selluloosamateriaalit täyttävät vaatimukset.

– Aurinkokennotekniikka ja vetytekniikka ovat nykyään jo hyvin kehittyneitä. Toivoisin, että ihmiset tutustuisivat vaihtoehtoisiin energiaratkaisuihin fossiilisten polttoaineiden käytön sijaan, Hiltunen vastaa.

Tampereella jo lähes 15 vuotta asunut Arto Hiltunen on kotoisin Turusta. Diplomi-insinööriksi hän valmistui vuonna 2013 Tampereen teknillisestä yliopistosta sähkötekniikan alalta. Tällä hetkellä Hiltunen jatkaa aurinkokennoihin liittyvää tutkimusta Tampereen yliopistolla.

Diplomi-insinööri Arto Hiltusen kemian alaan kuuluva väitöskirja Photovoltaic Applications of Porous Atomic Layer Deposited Metal Oxides from Cellulose Templates tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunnassa perjantaina 15.5.2020 klo 12.00. Vastaväittäjänä toimii professori Kati Miettunen Turun yliopistosta. Kustoksena toimii professori Nikolai Tkachenko.

Tampereen yliopiston väitöstilaisuuksia ei koronavirustilanteen vuoksi järjestetä yleisötilaisuuksina. Yleisön on mahdollista seurata väitöstä etäyhteyden kautta.

Väitöskirjaan voi tutustua osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1574-0

Kuva: Suvi Holmstedt