Eetu Niinimäki: Immunohistokemiallisella analyysilla voidaan selvittää aortan seinämän tautiprosesseja

SijaintiArvo-rakennuksen luentosali F114, Arvo Ylpön katu 34, ja etäyhteys
Ajankohta3.3.2023 10.00–14.00
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Eetu Niinimäki
Histologinen ja immunohistokemiallinen aortan seinämän tarkastelu auttaa ymmärtämään nousevan aortan laajentuman ja repeämän mekanismeja. Väitöstutkimuksessaan LL Eetu Niinimäki analysoi dissekoituneen nousevan aortan immunohistokemiaa.

Nousevan aortan dissekaatio eli seinämän repeämä on hengenvaarallinen tautitila. Sitä esiintyy 5 – 10 tapausta 100 000 henkilöä kohden ja kuolleisuus ilman kirurgista hoitoa on 27 – 100 prosenttia ensimmäisen kahden vuorokauden aikana tapahtumasta.

Nousevan aortan laajentuma sekä seinämän tulehdusmuutokset voivat altistaa aortan seinämän repeämälle. Niinimäki tutki aortan seinämää tavoitteenaan arvioida nousevan aortan laajentumaan ja dissekaatioon johtavia prosesseja. Erityisesti tutkimuksen kohteena olivat komplementin osatekijä C4d (C4d), immunoglobuliini G4 (IgG4), proteiini CD31 (CD31) sekä karboanhydraasi IX (CAIX).

Tutkimuksessa ei yllättäen todettu dissekoituneessa aortan seinämässä tulehdusmuutoksiin viittaavaa komplementin osatekijä C4d:tä. Sekä IgG4- että CD31-positiivisuus olivat yhteydessä aortan seinämän repeämään.  CAIX-positiivisuudella ei todettu yhteyttä dissekaatioon, sen sijaan CAIX-positiivisuuden todettiin olevan yhteydessä aortan laajentumiseen. Aorttakudoksen immunohistokemialla todennettiin aortan seinämän reaktiivinen luonne dissekaation kehittymisessä.

Tutkimuksella osoitettiin aortan histologisen ja immunohistokemiallisen analyysin merkitys nousevan aortan laajentuman ja dissekaation perustutkimuksessa.

Vaikean ja hengenvaarallisen taudin kehittymiseen johtavat kudostason prosessit ovat edelleen laajalti epäselviä.

— Ymmärrys verrattain harvinaisen taudin kehittymisestä on tärkeää taudin vaarallisuuden vuoksi. Erityisesti dissekaatioon johtavien prosessien kartoittaminen on tärkeää, Niinimäki toteaa.

Eetu Niinimäki asuu nykyään Lappeenrannassa ja työskentelee Etelä-Karjalan keskussairaalassa anestesiologian ja tehohoidon erikoislääkärinä.

Väitöstilaisuus perjantaina 3. maaliskuuta 2023

Lääketieteen Lisensiaatti Eetu Niinimäen patologian alaan kuuluva väitöskirja The heterogenic ascending aortic wall tissue: A translational approach tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnassa perjantaina 3.3.2023 klo 12 Arvo-rakennuksen luentosalissa F114, Arvo Ylpön katu 34. Vastaväittäjänä toimii professori Marja Hedman, Itä-Suomen Yliopisto. Kustoksena toimii professori Timo Paavonen, lääketieen ja terveysteknologian tiedekunta, Tampereen yliopisto.

Tutustu väitöskirjaan.

Seuraa väitöstilaisuutta etäyhteydellä