Demokratiarobotin kehittäminen: kurssi lukiolaisille, ammattikoululaisille ja 9.-luokkalaisille

SijaintiTampereen yliopiston Keskustakampus ja Hervannan kampus, Tampere
Ajankohta19.4.2022 12.30–17.5.2022 14.00
Ilmoittautumisaika päättyy 12.4.2022,12.00
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Ihmisiä ja robotteja
Haluatko parantaa nuorten vaikutusmahdollisuuksia yhteiskunnassa? Kiinnostaako sosiaalisten robottien suunnittelu ja ohjelmointi? Tule mukaan kehittämään demokratiarobottia Tampereen yliopistolle huhti-toukokuussa ja osallistumaan robotiikan tutkimukseen!

Kurssi koostuu sarjasta 1,5 tunnin työpajoja, joissa yhdistetään yhteiskuntatiedettä, tietotekniikkaa ja ihmiskeskeistä suunnittelua. Pääset yhdessä muiden nuorten kanssa ideoimaan ja rakentamaan robottia, joka voisi edistää nuorten vaikutusmahdollisuuksia, ja tutkimaan sen toimintaa käytännössä. Kurssi ei vaadi ennakkotietoja tai tietoteknistä osaamista. Kurssin ohjaajina toimivat Tampereen yliopiston tutkijat Kirsikka Kaipainen ja Salla Jarske.

Kohderyhmä: Toisen asteen opiskelijat (lukio ja ammattikoulu) sekä yläkoulun 9.-luokkalaiset

Kurssin aikataulu ja sisältö: Työpajat järjestetään huhti-toukokuussa tiistai- ja torstai-iltapäivisin klo 15.30-17.00. Huom! Kellonaikaa muutettu!

• Robotin suunnitteluvaihe: 4 työpajakertaa Tampereen yliopiston keskustakampuksella.
    • Työpaja 1, ti 19.4.: Kerrotaan RoboCivics-tutkimuksesta, keskustellaan robotiikasta ja vaikuttamisesta, valitaan kurssin aikana kehitettävä robotti-idea.
    • Työpajat 2-4 (to 21.4., ti 26.4., to 28.4.): Kehitetään ja suunnitellaan robotin ulkomuotoa ja sen toimintaa esim. piirtämällä, askartelemalla tai näyttelemällä.
  • Robotin toteutus ja testaus: 4 työpajakertaa Tampereen yliopiston Hervannan kampuksella.
    • Työpajat 5-7 (ti 3.5., to 5.5., ti 10.5.): Toteutetaan suunnitelma oikeaan robottiin. Harjoitellaan robottien ohjelmointia.
    • Työpaja 8, to 12.5..: Testataan ja tutkitaan robotin toimintaa, kerätään käyttäjäkokemuksia ja havainnointiaineistoa.
  • Wrap-up: ti 17.5. Tampereen yliopiston keskustakampuksella. Pohditaan, mitä opittiin, ja miten robottia voisi jatkokehittää. Tutkijat kertovat, mitä tieteellisestä näkökulmasta opittiin ja mihin löydöksiä käytetään jatkossa.

Miksi osallistua?

Kurssilla opit tulevissa opinnoissa ja työelämässä hyödyllisiä taitoja erityisesti uudenlaisten ideoiden kehittämiseen ja arviointiin liittyen. Pääset tutustumaan teknologian tuotekehityksen alkuvaiheen eri tehtäviin ja opit perusteita sosiaalisten robottien suunnittelusta ja ohjelmoinnista. Pääset pohtimaan demokratian ja vaikuttamisen teemoja sekä robotiikan roolia yhteiskunnassa. Lisäksi tutustut korkeakouluun ja opiskeluun, sillä kurssi järjestetään yliopiston tiloissa, ohjaajina toimivat yliopiston opettajat ja tutkijat, ja kurssilla käytetään myös yliopiston tutkimuksissa käytettäviä robotteja. Takaamme rennon ja hauskan tunnelman sekä tekemisen meiningin!

Hinta: Kurssi on osallistujille maksuton. Työpajoissa on tarjolla pientä purtavaa.

Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu mukaan verkkolomakkeella . Mukaan mahtuu 25 nuorta ilmoittautumisjärjestyksessä. Lähetämme osallistujille infokirjeen noin viikkoa ennen kurssin alkua.

Huom! Kurssi toteutetaan osana Suomen Akatemian rahoittamaa RoboCivics-hanketta, jossa tutkitaan sosiaalisten robottien mahdollisuuksia edistää nuorten kansalaisvaikuttamista kestävän kehityksen teemoissa. Kurssin tuotoksia ja havaintoja käytetään osallistujien luvalla anonyymisti RoboCivics-hankkeessa tehtävään tutkimukseen ja julkaisuihin. Tähän kurssin piirissä tehtävään tutkimukseen osallistuminen on vapaaehtoista ja kurssille osallistuvilta nuorilta kerätään tutkimusluvat.

Lisätietoja: tutkijatohtori Kirsikka Kaipainen, kirsikka.kaipainen [at] tuni.fi

Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta, Ihmiskeskeisen teknologian tutkimusryhmä RoboCivics-tutkimushanke

Valokuva: Hilma Toivonen

Lisätietoja: juniversity [at] tuni.fi