
Kaisu Rättyä
About me
docent/associate professor (literary education, University of Helsinki)
Responsibilities
senior lecturer, L1 (Finnish) and literature education
Teaching:
- Pedagogical studies for subject teachers of L1 and literature education: courses Subject didactics 1 (5 ects), Subject didactics 2 (5 ects), Research in subject didactics (7 ects);
Fields of expertise
äidinkielen ja kirjallisuuden ainedidaktiikka, ainedidaktinen tutkimus, kirjallisuuskasvatus, kielitiedon opetus, arviointi
Project links
Research topics
L1 and literature didactics; ecocriticism, metalinguistic grammar education
Research fields
Literature education; grammar education and teaching methods; assessment methods;
Research career
Leader of Subject Didactics research group https://research.tuni.fi/smd-en/
Selected publications
Latest articles
Rättyä, K. (2025). Eco-Activism and Strategic Empathy in the Novel Vastakarvaan. Humanities, 14(4), 89. https://doi.org/10.3390/h14040089
Rättyä, K., Fontich, X., Štepáník, S., Costa, A. L., & Awramiuk, E. (2025). Teaching L1 in Five European Countries: Goals and Challenges. In A. Wileczek, & M. Marczewska (Eds.), Native Language in the 21st Century: System, Communication Practices and Education. (Fields of Linguistics - Aktuelle Fragestellungen und Herausforderungen; Vol. 11). Brill. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202502112123
Niskakangas, J., & Rättyä, K. (2024). Romantiikka lukion kirjallisuudenopetuksessa: Kirjallisuushistorian pelkistyminen vuoden 2019 opetussuunnitelman mukaisissa oppikirjoissa. In A. Kaasinen, E. Haataja, A. Laherto, & I. Södervik (Eds.), Ainedidaktisia näkökulmia perustaitojen opetukseen ja arviointiin (pp. 126–148). (Ainedidaktisia tutkimuksia; Vol. 28). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry. https://doi.org/10.23988/sats.1098.c1644
Axelsson, M., Källström, L., & Rättyä, K. (2023). Vem tar ansvaret? Ekologisk hållbarhet i nordiska läroplaner. In L. H. A. Guanio-Uluru et al. (Eds), Økokritiske dialoger: innganger til arbeid med bærekraft i lærerutdanningene. Universitetsforlaget. https://doi.org/10.18261/9788215067148-23-10.
Rättyä, K. (2023). Empaattinen reflektivismi Hannele Huovin nuortenromaaneissa. Kirjallisuudentutkimuksen aikakauslehti Avain, 20(2), 42–59. https://doi.org/10.30665/av.125968
Rättyä, K. (2023). Kirjallisuudenopetus ja arviointi – mitä, miten ja miksi arvioidaan? In P. Hiidenmaa, I. Lindh, S. Sintonen, & R. M. Suomalainen (Eds) Lukemisen kulttuurit. Gaudeamus.
More publications:
https://researchportal.tuni.fi/en/persons/kaisu-rättyä
Latest publications
Climate Anxiety and Hyperobjects in Two Picturebooks on Climate Activism
Rättyä, K., Oct 2025, In: Filoteknos. 15, p. 75-89 15 p.Research output: Contribution to journal › Article › Scientific › peer-review
Eco-Activism and Strategic Empathy in the Novel Vastakarvaan
Rättyä, K., 15 Apr 2025, In: Humanities. 14, 4, 12 p., 89.Research output: Contribution to journal › Article › Scientific › peer-review
Eco-Activism and Strategic Empathy in the Novel Vastakarvaan: Reprinted from: Humanities 2025, 14, 89
Rättyä, K., Aug 2025, Eco-Rebels with a Cause: Representations and Explorations of Politics and Activism in Children's and YA Literature. Goga, N. & Guanio-Uluru, L. (eds.). Basel: MDPI, p. 62-74 13 p.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Chapter › Scientific › peer-review
Teaching L1 in Five European Countries: Goals and Challenges
Rättyä, K., Fontich, X., Štepáník, S., Costa, A. L. & Awramiuk, E., 2025, Native Language in the 21st Century: System, Communication Practices and Education. Wileczek, A. & Marczewska, M. (eds.). 1 ed. Brill, (Fields of Linguistics - Aktuelle Fragestellungen und Herausforderungen; vol. 11).Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Chapter › Scientific › peer-review
Expanding L1 subject and class teacher students' education
Rättyä, K., Jun 2024, p. 61-62. 2 p.Research output: Other conference contribution › Abstract › Scientific
Kielisaarekeoppilaiden metalingvistinen taito: tasapainoilua semantiikan ja syntaksin välillä.
Toropainen, O. & Rättyä, K., 8 Nov 2024, p. 117. 1 p.Research output: Other conference contribution › Abstract › Scientific
Kielitiedon käsitteet kielenhuollon opetuksen pohjana – käsitteellisen muutoksen tarve
Rättyä, K., Sadeaho, I. & Hakala, T., 4 Sept 2024, In: Kieli, koulutus ja yhteiskunta. 15, 4Research output: Contribution to journal › Article › Professional
Kielten ja kulttuurien kirjo Hannele Huovin Lasiaurinko-romaanissa
Rättyä, K., 23 May 2024, p. 31. 1 p.Research output: Other conference contribution › Abstract › Scientific
Lukion oppikirjat kanonisoimassa romantiikan tyylikausia
Rättyä, K. & Niskakangas, J., 31 Jan 2024, p. 74-75. 2 p.Research output: Other conference contribution › Abstract › Scientific
Meaningful curricular debates on grammar teaching: Presentation in symposium EDUCATIONAL LINGUISTICS: A STATE OF THE ART
Rättyä, K., Funke, R. & Coppen, P.-A., Jun 2024, p. 91. 1 p.Research output: Other conference contribution › Abstract › Scientific