Skip to main content

Kaisu Rättyä

University Lecturer, äidinkielen ja kirjallisuuden didaktiikka
Tampere University
kaisu.rattya [at] tuni.fi (kaisu[dot]rattya[at]tuni[dot]fi)
phone number+358504377088

About me

docent/associate professor (literary education, University of Helsinki)

Responsibilities

senior lecturer, L1 (Finnish) and literature education

Teaching: 

  • Pedagogical studies for subject teachers of L1 and literature education: courses Subject didactics 1 (5 ects), Subject didactics 2 (5 ects), Research in subject didactics (7 ects); 

Fields of expertise

äidinkielen ja kirjallisuuden ainedidaktiikka, ainedidaktinen tutkimus, kirjallisuuskasvatus, kielitiedon opetus, arviointi

Research topics

L1 and literature didactics; ecocriticism, metalinguistic grammar education

Research fields

Literature education; grammar education and teaching methods; assessment methods;  

Research career

Leader of Subject Didactics research group https://research.tuni.fi/smd-en/

Selected publications

Latest articles

Rättyä, K. (2025). Eco-Activism and Strategic Empathy in the Novel Vastakarvaan. Humanities, 14(4), 89. https://doi.org/10.3390/h14040089

Rättyä, K., Fontich, X., Štepáník, S., Costa, A. L., & Awramiuk, E. (2025). Teaching L1 in Five European Countries: Goals and Challenges. In A. Wileczek, & M. Marczewska (Eds.), Native Language in the 21st Century: System, Communication Practices and Education. (Fields of Linguistics - Aktuelle Fragestellungen und Herausforderungen; Vol. 11). Brill. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202502112123

Niskakangas, J., & Rättyä, K. (2024). Romantiikka lukion kirjallisuudenopetuksessa: Kirjallisuushistorian pelkistyminen vuoden 2019 opetussuunnitelman mukaisissa oppikirjoissa. In A. Kaasinen, E. Haataja, A. Laherto, & I. Södervik (Eds.), Ainedidaktisia näkökulmia perustaitojen opetukseen ja arviointiin (pp. 126–148). (Ainedidaktisia tutkimuksia; Vol. 28). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry. https://doi.org/10.23988/sats.1098.c1644

Axelsson, M., Källström, L., & Rättyä, K. (2023). Vem tar ansvaret? Ekologisk hållbarhet i nordiska läroplaner. In L. H. A. Guanio-Uluru et al. (Eds), Økokritiske dialoger: innganger til arbeid med bærekraft i lærerutdanningene. Universitetsforlaget. https://doi.org/10.18261/9788215067148-23-10.

Rättyä, K. (2023). Empaattinen reflektivismi Hannele Huovin nuortenromaaneissa. Kirjallisuudentutkimuksen aikakauslehti Avain, 20(2), 42–59. https://doi.org/10.30665/av.125968

Rättyä, K. (2023). Kirjallisuudenopetus ja arviointi – mitä, miten ja miksi arvioidaan? In P. Hiidenmaa, I. Lindh, S. Sintonen, & R. M. Suomalainen (Eds) Lukemisen kulttuurit. Gaudeamus.

More publications:

https://researchportal.tuni.fi/en/persons/kaisu-rättyä

https://orcid.org/0000-0002-2454-1472

https://www.researchgate.net/profile/Kaisu-Raettyae

Latest publications