FILS1 Syventävät erikoistumisopinnot: sovittava jomman kumman professorin kanssa
FILS2 Seminaarit: Leila Haaparanta
FILS3 Pro gradu -tutkielma: sovitaan jomman kumman professorin kanssa
Kokonaismerkintä: Leila Haaparanta
FILS2 20 op sisältää neljä 5 op:n osiota, niistä ensimmäinen on tämä kurssi "Filosofinen kirjoittaminen ja tutkimuksen suunnittelu".
FILS2 -seminaarien yhteinen kokoontuminen on 3.9. klo 10-12, paikassa Pinni B4141.
Kurssi "Filosofinen kirjoittaminen ja tutkimuksen suunnittelu" alkaa varsinaisesti 10.9 klo 10, paikassa Pinni B4141 - kurssin kokoontumispäivät ilmoitetaan tuolloin. (Keskiviikkoisin 10-12/13 paikassa Pinni B4141 kokoontuu syksyn aikana mahdollisesti myös Leila Haaparannan vetämä seminaariryhmä, vuorotellen kirjoittamiskurssin kanssa erikseen ilmoitettavalla tavalla).
HUOM! ALOITETAAN AINA KLO 10.00, ei klo 10.15.
Kun kaksi esitelmää, seminaari kestää klo 13 asti.
Ensimmäinen kokoontuminen KE 3.9 klo 10. Seminaarien vetäjät ovat Arto Laitinen (to 10-13) sekä joissain kokoontumisissa Leila Haaparanta.
Valmistelevat tapaamiset 11.9 (seminaarikäytäntöjen ja seminaarityösuunnitelmien tarkastelua), 25.9 ja 2.10.
Seminaaritöiden käsittelyt:
30.10 Jari Järvenpää: Marx & vieraantuminen. Opponentti: Antti Kilpijärvi
6.11. Minna Hagman: Levinas & ääni. Opponentti: Paula Unkila
Viljami Hukka: Bataille, Derrida & eläimen mieli. Opponentti: Minna Hagman
13.11. Timo Parviainen: Extended consciousness: Opponentti: Tiina Aliklaavu
Kalle Virtanen: tieteellisten mallien epistemologia. Opponentti: Jaakko Reinikainen
20.11. Tiina Aliklaavu. Heidegger & intentionaalisuus. Opponentti Viljami Hukka.
Antti Kilpijärvi. Hyvä elämä & onnellisuus. Opponentti Jere Ketola.
27.11. Kimmo Tulijoki. Hiljainen tieto. Opponentti Ville Niemi
Jaakko Reinikainen. Derrida. Opponentti Tiina Oikarinen
4.12. Ville Niemi. IT, kieli, etiikka. Opponentti Timo Parviainen.
Paula Unkila Empatia. Opponentti N.N
11.12 Tiina Oikarinen: Locke ja lasten oikeudet. Opponentti Kalle Virtanen.
Jere Ketola. Nietzschen perspektivismi. Opponentti Juho Rantala.
18.12.
Juho Rantala Deleuze/Marcuse. Opponentti Jari Järvenpää
N.N. Filosofinen praktiikka. Opponentti Kimmo Tulijoki
Huom! FILS2-kohtaan niinikään kuuluva filosofisen kirjoittamiseen, argumentaatioon ja aiheen valintaan keskittyvä kurssi FILS2 Filosofinen kirjoittaminen ja tutkimuksen suunnittelu (5 op) kokoontuu ke 10.9 alkaen, klo 10. Sen vetää Leila Haaparanta.
Sen aikana tehdään gradun tutkimussuunnitelma, jonka pohjalta seuraavat seminaarityöt tehdään. Hyväksytty tutkimussuunnitelma edellytetään varsinaisissa seminaareissa. Kirjoittamiskurssin kanssa samana syksynä pystyy suorittamaan varsinaisen maisteriseminaarin, mutta työmäärää arvioitaessa tulee huomioida että tällöin tekee kahta 5 op:n kurssia.
Kielen sanoilla ja niiden yhdistelmillä on monia tehtäviä: niillä nimetään olioita, ilmaistaan tuntemuksia ja väitetään yhtä ja toista itsestä, toisista ja maailmasta. Ilmaisuilla, niiden painolla tai intonaatiolla myös kysymme ja epäilemme. Joidenkin filosofien mukaan ulkoinen kieli on ajattelun koti, toiset taas väittävät, että se on väline, ajattelun ilmaisua. Tällä kurssilla keskitytään tarkastelemaan yhtä kielen käyttötapaa. Sen aiheena ovat arvostelmat ja väitteet eli assertiot, siis sellaiset kielenkäytön tavat, jotka liittyvät uskomuksiin ja ns. propositionaaliseen tietoon. Kurssi koskee sekä ns. arkikieltä että tieteellisten tutkimusten kieltä.
Kun esitämme arvostelman tai väitämme jotakin, mitä silloin tapahtuu? Sitoudummeko johonkin? Lankeaako meille joitakin velvollisuuksia? Haluammeko kuulijan uskovan saman kuin me uskomme? Vai väitämmekö vain kokeillaksemme, mitä saamme väitteellä aikaan ympäristössämme? Arvostelma- ja assertioteoriat yrittävät vastata mm. näihin kysymyksiin. Kurssilla tarkastellaan arvostelman ja assertion käsitteitä, tutustutaan arvostelma- ja assertioteorioihin sekä niiden epistemologisiin, ontologisiin ja eettisiin sitoumuksiin ja arvioidaan niiden eri puolia kriittisesti. Kurssin sisältö on seuraava:
Kurssi sopii aine- ja syventäviin opintoihin (kielifilosofian ja epistemologian sekä ontologian ja metafysiikan kohtiin).
Luennot: 2 op; oheiskirjallisuus, joka ilmoitetaan kurssilla: 3 op; yhteensä 5 op
Luento/työseminaari C.S. Peircen (1839-1914) tiedekäsityksen, pragmatismin ja semiotiikan peruskäsitteistä.
Kurssilla luetaan valikoima Peircen kirjoituksia, jotka käsittelevät etenkin seuraavia aihealueita:
- Peircen pragmatis(is)mi (merkityskäsitys),
- Peircen tiedekäsitys sekä tieteiden luokittelun periaate
- Terminologian etiikka
Näitä kolmea käsitellään aluksi metodologisina perustana, jonka kautta Peircen muuta filosofiaa (erit. kategoria- ja merkkiteorioita) voi ymmärtää.
Luentojen/seminaarin ytimen muodostaa Peircen v. 1903 Pragmatismiluennot Harvardissa, joissa käsitellään mm. seuraavia pragmatistisen ajattelun periaatteita ja seurauksia:
- fenomenologinen kategoriateoria
- normatiiviset tieteet ja logiikan asema suhteessa muihin tieteisiin (erit. matematiikka, metafysiikka, psykologia)
- merkin käsite
- Peircen "kolmen kategorian realismi"
- käsitteiden johtaminen havainnosta.
Sikäli kun ehditään myös seuraavia aiheita pyritään sivuamaan:
Kurssilla käsitellään viime vuosikymmenten aikana käytyä keskustelua
siitä mitä on järki ja mitä on normatiivisuus, teoreettisten ja käytännöllisten perusteiden luonnetta (uskomusten ja intentioiden perusteet), muodollisen rationaalisuuden vaatimusten luonnetta suhteessa sisällöllisiin perusteisiin, "järkeä" mielen kykynä ja asioiden sisällöllisenä piirteenä (asioissa voi olla järkeä - mitä se tarkoittaa?).
Luentosarja korvaa 3 op, oheislukemiston kanssa 5 op.
Seminaari kokoaa yhteen joukon kriittisiä puheenvuoroja yksilöstä ja yhteiskunnasta. Mitä on subjekti? Mitä on psyyke? Mikä on etiikan ja tiedon suhde? Entä sanojen ja... asioiden suhde? Miten Žižek sen tekee? Miten Marx keksi oireen? Miten psykoanalyysi liittyy politiikkaan? Ensimmäisessä periodissa järjestettävät alustukset, johdattelevat osallistujat lacanilaisen psykoanalyysin ajatteluun ja muutamiin siihen liittyviin aihepiireihin sekä ajattelijoihin. Toisessa periodissa käsitellään oppilaiden kirjallisia töitä ja käydään keskustelua esille nousevista teemoista.
Suoritustapa luento ja seminaarityöt:seminaarissa käsitellään kirjallisia suorituksia, joissa voi hyödyntää seminaarin sisältöä sekä vielä harkittavaa sekoitusta pakollista ja valinnaista kirjallisuutta. (Ei tenttiä; lisälukemistoista esseesuoritus).
Kiinnostuneet jatko-opiskelijat voivat itsenäisesti sopia korvauksista teoreettisiin opintoihinsa.
Käy myös kohtaan FILA11.
Korvaavuuksista filosofiaan vastaa arto.laitinen@uta.fi.
Korvaavuus valtio-oppiin sopimuksen mukaan, Mikko.I.Lahtinen@uta.fi
Luentosarjan ohjelma:
4.9.2014 torstaina klo 16-18 Janne Kurki "Lacanin peruskäsitteet ja diskurssiteoria",
11.9 to klo 16-18 Pertti Hämäläinen "Lacanin asema strukturalismissa ja psykodiagnostiikka",
18.9 to klo 16-18 Mikko Lahtinen "Althusser ja Lacan"
25.9 to klo 16-18 Tere Vadén "Zizek ja ideologiakritiikki"
2.10 to klo 16-18 ilm.myöh
lukutauko
seminaari-istunnot joissa käsitellään osallistujien tekstejä to klo 16-18
30.10,
6.11
13.11.
20.11.
27.11. varalla
Lisätietoa: Antti.Turtiainen@uta.fi
Tutkijaseminaarissa filosofian jatko-opiskelijat, henkilökunta sekä vierailevat luennoitsijat pitävät filosofisia esitelmiä.
18.9. Jatkoseminaari: Risto Koskensilta
25.9. Robert Hanna (CU-Boulder): "Kant, The Benacerraf Dilemmas, and the Problem of A Priori Knowledge"
Huom! 29.-30.9. kv. konferenssi "Judgement and Ontology".
2.10. Panu Raatikainen (Tampere): "Social Ontology and Causal Relevance”/“The Individualism-Holism Debate (in the Philosophy of Social Sciences) and Causal Relevance"
9.10 ---
16.10. Jatkoseminaari: Lauri Lahikainen
23.10. Olli Herranen (Tampere) ja Juha Koivisto (Helsinki): "Marxin ja Keynesin yhteiskuntakonseptiot"
30.10. Markus Pantsar (Helsinki): "An Empirically Feasible Approach to the Epistemology of Arithmetic"
6.11. Jatkoseminaari: Renne Pesonen
13.11. ---
20.11. Erkki Kilpinen (Helsinki): "Pragmatismi ihmistieteiden metafilosofiana"
27.11. Jari Kaukua (Jyväskylä): TBA (keskiajan mielenfilosofiasta)
4.12. Jatkoseminaari: Suvi Lehtonen
11.12. Helena Siipi (Turku): TBA (biodiversiteetistä)
Kevät (alustava):
22.1. Nicholas Smith (Macquarie University): Between Philosophical Anthropology and Hermeneutics: On Paul Ricoeur's Philosophy of Work
5.2. Helena Siipi (Turun yliopisto): Is genetically modified food unnatural?
19.2. Ville Lähde: Resurssin ja niukkuuden käsitteistä
5.3. Gisela Bengtsson (Uppsala): Frege on Poetry and Philosophy
12.3. Dan O'Brien (Oxford Brookes): Hume on Education
18.3. Gonzalo Rodriguez-Pereyra (Oxford): Indiscernible Universals (HUOM! poikkeuksellisesti keskiviikkona klo 16-18)
26.3. Tuukka Kaidesoja (Helsinki): Naturalismi, sosiaalinen ontologia ja kriittinen realismi
16.4. Åsa Wikforss ja Sören Häggvist (Tukholma): Metaphysics and Semantics of Natural Kinds
23.4. Valtteri Viljanen (Turku): Kant on Moral Agency: The Conflict-of-Forces Conception Revisited
24.4. Martin Vacek (Slovak Academy of Sciences): TBA (Poikkeuksellinen aika ja paikka: Perjantai klo 14-16 Pinni B4115)
30.4. Pessi Lyyra (Tampere, psykologia): TBA
7.5. Pekka Mäkelä (Helsinki): TBA
14.5. Christopher Lloyd (Tampere, Finnish CoE on Historical Research):
TBA (kriittisestä realismista)
26.5 Elisa Aaltola (UEF) & Phil Hutchinson (Manchester Metropolitan University): Mindreading without propositions (HUOM. Poikkeukselliseti tiistaina klo 14-16)
Seminaari on avoin myös perustutkinto-opiskelijoille.
The purpose of this course is to grapple with several central issues and problems in contemporary philosophy of mind and knowledge by using some Kantian ideas as starting points. The course material is based on the current MS of my book, Cognition, Content, and the A Priori (CCAP), which is forthcoming from Oxford University Press.
The course will run from the morning of Wed 24 September to the morning of Fri 26 September and have four parts (= two 2 hour sessions on Wed, one 2 hour session on Thursday morning, and one 2 hour session on Friday morning), and the general format will be that on each topic I will present the basic line of argument under that topic, and then we'll proceed to comments and questions from participants in the course and a general critical discussion.
On the afternoon of Thurs 25 Sept, I will also do a free-standing research seminar presentation to which all interested people are invited.
WEDNESDAY, SEPTEMBER 24
10:00-12:00
1. Intentionality & Knowledge Revisited.
Readings: CCAP, section 1.0, & the rest of the chapter optional.
14:00-16:00
2. A Kantian Theory of Non-Conceptual Content.
Readings: CCAP, section 2.0, & the rest of the chapter optional.
THURSDAY, SEPTEMBER 25
10:00-12:00
3. Radically Naive Realism in the Philosophy of Perception.
Readings: CCAP, section 3.0, & the rest of the chapter optional.
14:00-16:00
Research Seminar Presentation: "Kant, The Benacerraf Dilemmas, and the Problem of A Priori Knowledge"
FRIDAY, SEPTEMBER 26
10:00-12:00
4. The Return of the Analytic-Synthetic Distinction and the Morality of Logic.
Readings: CCAP, sections 4.0 and 5.0, & the rest of the chapters optional.
Sähköpostitse Tommi Vehkavaaralle (tommi.vehkavaara@uta.fi)
A new seminar for PhD-students and advanced students from any discipline, interested in social theory broadly conceived. During fall 2014 we will be reading Michel Foucault's lectures on the birth of biopolitics (La naissance de la biopolitique). The text will be available via moodle for registered participants.
Registration for the seminar on theoretical social research: Foucault, fall 2014
The first meeting is 24.9 (Pinni B3109), after that we meet 1.10. (chapters 1 & 2) (Pinni B3109) and then every second week (Pinni B3117), reading two chapters of the text for each meeting. Should be fun.
Kurssi syventää poliittisen teorian tuntemusta, antaa välineitä teoreettiseen tutkimukseen, perehdyttää teoreettisen tutkimuksen haasteisiin sekä kehittää tieteellisen kirjoittamisen taitoa. Opiskelija saavuttaa hyvän ymmärryksen Adam Smithin keskeisestä tuotannosta ja ajankohtaisesta Adam Smith -tutkimuksesta. Kurssin aikana opiskelija saavuttaa hyvän käsityksen Smithin näkymättömän käden teoreemasta ja sen monitulkinnaisuudesta, ja voi hyödyntää oppimaansa myös ajankohtaisten ilmiöiden tarkasteluun. Kurssin ydinkäsitteitä ovat moraali, hyve, itsekkyys, markkinat ja keskinäisriippuvuus. Näitä käsitellään politiikkaa, oikeutta ja taloutta läpileikkaavina teemoina.
Järjestäytymistapaaminen 8.1.2015. Syventävien seminaari soveltuu sekä 1. että 2. seminaaria tekeville.
Työseminaarissa luetaan muutamien 1900-luvun filosofien tekstejä, pidetään niistä lyhyitä alustuksia ja keskustellaan alustusten pohjalta. Kurssi suoritetaan n. 10 sivun esseellä. Suorituksen laajuus on 2 op. Seminaarissa on tarkoitus tutustua tekstivalikoiman avulla Edmund Husserlin, Rudolf Carnapin, Martin Heideggerin, Maurice Merleau-Pontyn, Ludwig Wittgensteinin, Wilfrid Sellarsin, Simone de Beauvoirin ja Robert B. Brandomin ajatteluun.
Monissa keskeisissä metafyysisissä kiistoissa on kyse kahden ilmiön (tai todellisuuden aspektin, alueen tai 'tason') suhteen ymmärtämisestä. Eräs keskeinen esimerkki on kahden ilmiön välinen syy-seuraussuhde eli kausaatio. Kausaaliset suhteet erotetaan usein konstitutiivisista suhteista, ja konstituutio puolestaan erotetaan usein identiteetistä (jos x konstituoi y:n, esimerkiksi pronssimöykky patsaan, niin voiko x olla identtinen y:n kanssa?). Lisäksi, esimerkiksi mielen ja materiaalisen todellisuuden suhdetta (samoin kuin sosiaalisen ja mentaallisen todellisuuden; tai deskriptiivisen ja normatiivisen todellisuuden suhdetta) kuvaamaan on käytetty sellaisia käsitteitä kuin päältäminen eli supervenienssi, emergenssi, toteuttaminen (realisaatio) ja reduktio. Tällä luennolla käydään läpi näitä keskeisiä suhteita metafysiikassa, sekä metafyysisiä kiistoja koskien suhteiden (relaatioiden) luonnetta erona yksilöolioista, ominaisuuksista ja lajeista, sekä esimerkiksi sisäisten ja ulkoisten suhteiden eroa. Lisäksi esitellään viimeaikaisia debatteja koskien sellaisia suhteita kuin todeksi tekeminen, perustuminen (grounding), riippuvuus sekä (sosiaalinen) konstruoiminen. Alustava ohjelma:
1) Panu Raatikainen, luennot 1-4: totuus, kausaatio, emergenssi, realisaatio, reduktio, päältäminen(esimerkkinä mielen ja fysikaalisen todellisuuden suhde). 27.1-17.2.
Ei luentoa 24.2
2) Arto Laitinen, luennot 5-8: identiteetti, konstituutio, kompositio, konstitutiiviset suhteet (sovellukset kehollisten persoonien ja sosiaalisen todellisuuden ontologiaan). 3-24.3.
3) Jani Hakkarainen, luennot 9-12, riippuvuus, perustamissuhde (grounding), relaatiot (sisäiset & ulkoiset), universaalit, partikulaarit, instantiaatio. 31.3- 28.4.
Ei luentoa 7.4.
4) Tentti 5.5
Uusintatentti yhdessä muiden kurssien kanssa, ilmoitetaan myöhemmin.
Luennoilla tarkastellaan 1900-luvun ja nykyajan filosofian suuntauksia, analyyttista filosofiaa, fenomenologiaa ja ns. mannermaista perinnettä sekä pragmatismia. Niillä tutkitaan, kuinka metafysiikan asema ja mahdollisuus on ymmärretty metafilosofisissa keskusteluissa ja kuinka filosofit ovat nähneet toisaalta metafysiikan ja logiikan sekä toisaalta metafysiikan ja tieteen suhteen. Kurssilla tarkastellaan ja arvioidaan kilpailevia näkemyksiä, joissa logiikkaa on pidetty metafysiikan kumoajana, sen apuvälineenä tai sen perustana tai metafysiikkaa puolestaan logiikkaan kohdistuvan kritiikin lähteenä tai logiikan perustana. Kurssilla tutkitaan viime vuosisadan filosofioita, joista toisissa metafysiikka on ymmärretty tieteen perustaksi, toisissa tieteeseen perustuvaksi, joskus tieteestä jyrkästi eroavaksi ja joskus siihen kietoutuvaksi filosofian osaksi. Kurssin alussa tarkastellaan Immanuel Kantin filosofiaa ja 1800-luvun ajattelua, jotka ovat taustana viime vuosisadan kysymyksenasetteluille. Erityisesti kiinnitetään huomiota 1900-luvun alun analyyttiseen filosofiaan ja Wienin piirin ajatteluun, Edmund Husserlin fenomenologiaan, Martin Heideggeriin, Hans-Georg Gadameriin, ns. ordinary language –filosofiaan ja naturalistiseen käänteeseen sekä metafysiikan paluuseen 1900-luvun lopulla.
Kurssi suoritetaan luentotentillä tai esseellä, ja sen laajuus on 3 op. Sitä voi käyttää suorituksena kohtiin FILA7, FILS1A, FILS1B ja FILS1C. Suorituksen voi laajentaa 5op:een kurssin alussa sovittavilla tavoilla.
A reading seminar for students of philosophy and social sciences. The aim of the course is to gain understanding about the social, political and ethical aspects of anthropogenic (human-induced) climate change.
We will examine how social researchers and philosophers have used their methodological and conceptual tools in understanding climate change, and how, in turn, climate change forces them to reassess those tools. We will also look at how climate change is intertwined with other social problems and issues injustice and inequality.
We will read selections from John Urry's Society and Climate Change (2011) and additional articles by social scientists and philosophers.
More specific points view and themes will be decided according to the interests of course participants. For example: justice, ethics (environmental and social), power, class, gender, intersectionality, (post)coloniality, capitalism, technology, moral and political agency, and so on.
Readings and discussions will be in English.
Send email to lauri.lahikainen@staff.uta.fi by 11th of January. Write a short application with the following information: 1) your major subject 2) the stage of your studies 3) which themes and points of view interest you the most 4) why you want to participate in this course.
David Hume (1711–76) is one of a small number of philosophers who explicitly discuss beliefs acquired via testimony. His account can be found in the discussion of miracles in his first Enquiry.He is taken to have a reductionist account in which we are justified in accepting testimonial reports if there is good empirical evidence that the speaker is reliable. In the contemporary debate concerning the epistemology of testimony this Humean position is contrasted with non-reductionist accounts where the default position is one of trust. Hume’s Enquiry discussion will be examined, along with its relation to his thoughts about testimony in other works such as the Treatise of Human Nature and The History of England. In various places Hume claims that beliefs can be acquired from others via sympathy. This, for Hume, is a technical term describing the mechanistic way that mental states such as emotions and beliefs propagate between people. We shall investigate the role that sympathy could play with respect to the epistemology of testimony and also its wider role in Hume’s views on morality, aesthetics, religion and politics. The course consists of three lectures, each comprising 60 minutes of presentation and 30 minutes of discussion.
2-3 ETCS with additional literature
2 ECTS, Lectures:
The centrality of work for social philosophy: Adam Smith, Hegel and Marx.
14.1
lecture 1. Adam Smith on the Division of Labour
Main reading
Adam Smith, extract from The Wealth of Nations, Volume 1, Book 1, chs 1-2. [It said chs. 1-8 earlier, which is fine as well]
Supplementary reading
Gerald Doppelt, ‘Technology and the Humanization of Work’, in Moral Rights at Work…pp 10-17.
15.1
lecture 2 Hegel on work, need and ethical life
Main reading
G.W.F. Hegel, extracts from Philosophy of Right, #189-207; 230-261
Supplementary reading
Axel Honneth, “Work and Recognition: A Redefinition,” in H.-C. Schmidt am Busch and C. Zurn eds, The Philosophy of Recognition: Historical and Contemporary Perspectives, pp. 223-240.
16.1
lecture 3. Marx on alienated labour
Main reading
Karl Marx, extract from ‘Excerpts from James Mill’s Elements of Political Economy’, in Marx, Early Writings, London, Penguin, 1974, pp. 274-278.
Karl Marx, extracts from Economic and Philosophical Manuscripts of 1844, pp. 322-334, 358-374 (on alienation).
Supplementary reading
Sean Sayers, ‘The Concept of Labor: Marx and his Critics’, Science & Society, 71, 4, 2007, 431-454. (Or Emmanuel's recent paper on the topic)
3 ECTS
additional participation in the workshop "Worries about work" 21.1, and a study diary of the day's presentations.
For 5 ECTS,
further essay based on further readings:
Topic 4
Work and Praxis in Ricoeur’s Philosophical Anthropology
Main reading
Paul Ricoeur, ‘Work and the Word’, in Ricoeur, History and Truth, Evanston, Northwestern University Press, 1955, 197-219.
Supplementary reading
Paul Ricoeur, ‘Action, Story and History: On Re-reading The Human Condition’, Salmagundi, 60, Spring-Summer 1983, 60-72.
Topic 5
Arendt on Labour, Work and Action
Main reading
Hannah Arendt, The Human Condition, Chicago, University of Chicago Press, 1958.
Supplementary reading
Jeff Malpas, ‘The Dualities of Work’, Philosophy Today, 49:3, 2005, 256-263.
Topic 6
Habermas on Labour and Interaction
Main reading
Jürgen Habermas, ‘Labour and Interaction: Remarks on Hegel’s Jena Philosophy of Mind’, in Habermas, Theory and Practice, London, Heinemann, ch4, pp 142-169.
Supplementary reading
Jürgen Habermas, ‘The New Obscurity: The Crisis of the Welfare State and the Exhaustion of Utopian Energies’, in Habermas, The New Conservatism, Cambridge, Polity, 1989, pp. 48-69.
For registrated participants, the readings available from Moodle.
A new seminar for PhD-students and advanced students from any discipline, interested in social theory broadly conceived. During spring 2015 we will be reading David Graeber's Debt: the first 5000 years. The text will be available via moodle for registered participants.
Place: Atalpa 143
Time: Wed 15-18 Dates: 11.2, 11.3, 18.3, 1.4, 15.4
11.2. Jani Pulkki 1-42 Florian Houpier 43-88
11.3. Paula Rauhala 89-127 Olli Herranen 127-165
18.3. XXX 166-192 Angel Iglesias Ortiz 193-221 Michael Osei 222- 250
1.4. Dermot Lyons 251-306 Mihku Hytönen 307-333
15.4. Jaakko Belt 334-360 Dong Seob Lee 361-393
In addition to the presentations,write half a page summary of all chapters, a selective abstract of the chapter. That will help you to prepare for the discussion. After the class, send the 6p document to arto.laitinen@uta.fi
Kurssi on työseminaari. Siinä luetaan seuraavat tekstit:
Jokainen teksti käydään tarkkaan läpi keskustellen opiskelija-alustuksen johdolla.
Kurssin läpäisemisen välttämätön ehto on alustuksen pitäminen jostakin ym. tekstien osasta. Alustusvuorot jaetaan ensimmäisellä kokoontumiskerralla.
Seminaari-istuntoja on kahdeksan: järjestäytyminen (sisältäen johdatuksen) ja seitsemän alustusistuntoa.
Pitkänäperjantaina 3.4. ja vappuna 1.5. ei luonnollisesti ole seminaari-istuntoa.
Kurssi on aineopintotasoinen ja edellyttää filosofian perusopintoja vastaavia tietoja.
Kurssilla voi suorittaa myös syventäviä opintoja ja ja jatko-opintoja, jos niin sopii opettajan kanssa.