Opintojakso luennoidaan seuraavan kerran keväällä 2019.
- Tuutori osallistuu kv-tuutorikoulutuksiin
- Itsereflektio (noin kahden sivun essee ja/tai oppimispäiväkirja)
Opintojakson suoritusmerkinnän voi saada vain kerran. Opintosuorituksen voi sisällyttää joko kandidaatin tai maisterin tutkintoon. Kv-tuutoroinnin voi lukea osaksi kansainvälistymiskokonaisuutta.
Hyväksytysti opintojakson suorittanut voi saada yliopistolta myös todistuksen kv-tuutorina toimimisesta.
Liikuntatuutoroinnin materiaalit: Opiskelijoiden Liikuntaliiton liikuntatuutorin opas ja liikuntatuutoroinnin järjestäjän opas. Osoitteessa
http://www.uta.fi/opiskelu/opintoneuvonta/tuutorointi/tuutoreille/liikuntatuutorointi.html
Yhdelle opiskelijalle voidaan lukea luottamustehtävistä hyväksi enintään 10 opintopistettä.
Toimiminen samassa luottamustehtävässä voidaan lukea hyväksi vain kerran.
Hyväksilukeminen voidaan toteuttaa joko korvaamismenettelyllä tai sisällyttämismismenettelyllä.
Hyväksilukeminen tapahtuu opiskelijan hakemuksesta viimeistään vuoden kuluttua toimikauden päättymisestä.
Arviointia varten opiskelija laatii raportin, jossa hän kuvaa toimintaansa luottamustehtävässä ja reflektoi kertynyttä osaamistaan.
Oppimispäiväkirjat palautetaan oman tutkinto-ohjelman tai opintosuunnan yhteyshenkilölle:
Hallintotieteet: Henna Paananen (kunta- ja aluejohtaminen), Paula Rossi (hallintotiede), Elina Pekkarinen (julkisoikeus), Krista Willman (ympäristöpolitiikka ja aluetiede), Jaakko Rönkkö (julkinen talousjohtaminen)
Kauppatieteet: Eeva-Mari Ihantola (yrityksen laskentatoimi), Jarna Kulmala (vakuutus ja riskienhallinta), Markku Konttinen (taloustiede), Ritva Höykinpuro (yrityksen johtaminen), Anna Heikkinen (vastuullinen liiketoiminta), Ulla-Maija Sutinen (markkinointi), yritysjuridiikka ja vero-oikeus TBA
Politiikan tutkimus:
- kansainvälisen politiikka: oma HOPS-opettaja
- valtio-opin kandivaiheen opiskelijat: Mikko Lahtinen
- valtio-opin maisterivaiheen opiskelijat: Tapio Raunio
Oppimispäiväkirja palautetaan Moodle-alueelle. Alueelta löytyy myös tuutoroinnin ohjeita. Tuutorit liitetään Moodle-alueelle automaattisesti.
Opintojakson suoritukseksi soveltuvaa vapaaehtoistyötä on omaan alaan liittyvä työskentely, joka tukee osaamisen karttumista tutkinto-ohjelman opinnoissa. Työ voi olla osallistumista kuntien, järjestöjen tms. organisaatioiden ylläpitämään toimintaan, esim. osallistumista maahanmuuttajataustaisille ja monikielisille lapsille järjestettävään organisoituun läksykerhotoimintaan tai turvapaikanhakijoiden kotouttamiseen liittyvään toimintaan.
Opiskelija ottaa itsenäisesti selvää vapaaehtoistyömahdollisuuksista. Työstä tulee sopia ennakkoon tiedekunnan opintopäällikön kanssa ja sen jälkeen vapaaehtoistyön tarjoajan kanssa.
Opintojakso koostuu luennoista ja sen yhteydessä tentittävästä kirjallisuudesta.
Luentokurssi on tarkoitettu vain aktiivisesti luennoille osallistuville opiskelijoille. Mikäli et pääse luennoille, ilmoittaudu itsenäiseen verkkokurssiin 2. periodissa. (Huom! Ei kirjatenttiä!)
Luentokurssi on tarkoitettu vain aktiivisesti luennoille osallistuville opiskelijoille. Mikäli et pääse luennoille, ilmoittaudu itsenäiseen verkkokurssiin 2. periodissa. (Huom! Ei kirjatenttiä!)
Työhyvinvoinnin tenttejä ja arvostelua yms. koskeviin tiedusteluihin vastaa Minnaliisa Lampi.
HUOM!
Tervetuloa kurssille huomaathan että,ensimmäinen opetuskerta alkaa klo 8.30!
Osallistuminen opintojakson lähiopetuskerroille Tampereella on suositeltavaa, mutta ei jakson suorittamisen kannalta välttämätöntä. Luentotallenteet ja/tai -materiaali sekä tehtäviä verkossa.
TaY:n tutkinto-opiskelijat ilmoittautuvat tälle kurssille NettiOpsussa.
Kurssille ilmoittaudutaan NettiOpsussa. Tietokoneharjoitusryhmiin ilmoittaudutaan lähettämällä sähköpostia jukka.ilomaki@uta.fi
Tampereen yliopiston ympäristöpolitiikan ja aluetieteen sekä kirjallisuustieteen tutkinto-ohjelmat järjestävät yhdessä Tampereen teknillisen yliopiston arkkitehtuurin laitoksen kanssa maisterivaiheen opiskelijoille monitieteisen viiden opintopisteen laajuisen kurssin ”Kaupunki kertomuksena”. Kurssilla tutkitaan kaupunkia kertomuksena eri tieteenalojen näkökulmasta. Erityisenä teemana tarinat kaupungeista ja tarinat kaupungissa, muina tieteenalarajoja yhdistävinä teemoina mm. metaforien kaupungit, kaupunki ja vallan retoriikka, narratiivit suunnittelussa, sekä kaupungin utopiat. Kurssilla perehdytään erilaisiin aineistoihin, joita voidaan käyttää monitieteellisessä kaupunkitutkimuksessa – kaunokirjallisista teksteistä kaavoitusdokumentteihin. Kurssi koostuu pääosin luennoista (klo 10-12) sekä luentojen sisältöihin pureutuvista työpajoista (12-14). Kurssi alkaa KE 6.9 ja päättyy KE 29.11.
Kurssisuoritukseen kuuluu aktiivinen osallistuminen, tehtävien suorittaminen ja kurssipäiväkirjan kirjoittaminen. Kurssi arvioidaan hyväksytty/hylätty -periaatteella.
Arkkitehtuurin opiskelijat suorittavat kurssin Yhdyskuntasuunnittelun jatkokurssi B -nimellä (ARK-54050). Kirjallisuustieteen opiskelijat suorittavat kurssin jaksokoodilla KIRA3C2 (korvaavia jaksoja: KIRKTTS2B1, KIRSKIS1A, KIRKTTS2B2, KIRSKIS5B).
Lisätietoja antavat ja Markus Laine (markus.laine@uta.fi), Lieven Ameel (lieven.ameel@uta.fi), Juho Rajaniemi (juho.rajaniemi@tut.fi) ja Minna Chudoba (minna.chudoba@tut.fi).
Huom. kurssin opetuspaikka on vaihtelevasti TTY:lla ja TaY:lla.
Kurssin 1. luentotentti: ti 31.10. klo 12 - 14 Pinni ls. A1081. Ei tarvitse ilmoittautua.
Kurssin uusintatentti: ti 14.11. klo 16 - 20, päätalo D10a+b, JKK:n yleinen tentti, ilmoittauduttava NettiOpussa.
Opiskelija osallistuu yhden lukuvuoden aikana 4-10 Johtamiskorkeakoulussa järjestettyyn vierailuluennoille ja laatii niistä luentopäiväkirjan. Opiskelijan tulee osallistua vähintään neljälle vierailuluennolle, jolloin kurssin laajuus on 2 op. Kurssin laajuus on enintään 5 op, mikä edellyttää osallistumista kymmenelle vierailuluennolle. Vierailuluennolla tarkoitetaan opetusohjelmaan sisältymätöntä kertaluontoista Johtamiskorkeakoulussa järjestettyä luentoa. Jaksoon sisällytettävien vierailuluentojen tulee olla vähintään yhden oppitunnin mittaisia.
Koska opintojakson oppimistavoitteet määräytyvät jokaisen opiskelijan omien lähtökohtien ja kiinnostuksen mukaan, opiskelijan tulee kuvata luentopäiväkirjassa omat oppimistavoitteensa jokaisen vierailuluennon osalta erikseen ja arvioida vierailuluentoja oppimistavoitteidensa perusteella. Luentopäiväkirjassa opiskelija tuo esiin erityisesti sen, mitä uusia näkökulmia vierailuluennot antoivat ja miten vierailuluennot laajensivat opiskelijan osaamista. Vierailuluentojen antia on hyvä arvioida myös opiskelijan omien opintojensa kokonaisuuden kannalta.
Luentojen sisällyttäminen jaksolta "LFCS01 Perspectives to sustainable organisational and societal change" luentopäiväkirjaan on erittäin suositeltavaa.
Luentopäiväkirjojen palautukset Moodleen tälle varatulle alueelle, ei sähköpostiin. Moodle-alueen avain on "jkkguest".
HUOM. Kurssille ei tarvitse erikseen ilmoittautua.
Kaikille pakollinen johdantokurssi oheismateriaaleineen, jolla käsitellään energiavarojen jakautuminen, energiajärjestelmän peruskäsitteet ja -rakenne energian tuotannosta verkkoon, jakeluun ja kulutukseen sekä energiajärjestelmän, talouden ja politiikan väliset riippuvuussuhteet samoin kuin toimijakenttä. Johdantokurssi tarkastelee energiaa monitieteisesti ja ongelmakeskeisesti. Sen aikana esitellään myös kaikkien pilottiin kuuluvien opintojaksojen keskeinen sisältö.
Kuuluu Tampere3:n opintokokonaisuuteen UUSIUTUVA ENERGIAJÄRJESTELMÄ MUUTTUVASSA YHTEISKUNNASSA. Kurssin voivat suorittaa TaY:n, TTY:n ja TAMK:in opiskelijat.
Kurssin toteutuksesta vastaa Demola. Projektit alkavat kaksi kertaa vuodessa, syys- ja kevätlukukausien alkaessa, ja kestävät noin neljä kuukautta. Katso tarkat hakuajat ja tutustu Demolaan osoitteessa: http://tampere.demola.net/
Kevätlukukaudella: 23.2.-8.3.2018
Hallintotieteet: yliopistonlehtori Markus Laine, professori Harri Laihonen
Kauppatieteet: yliopistonlehtori Janne Ruohonen (yritysjuridiikka ja vero-oikeus), yliopisto-opettaja Jarna Kulmala (vakuutus ja riskienhallinta), tutkijatohtori Malla Mattila (johtaminen), professori Anna Heikkinen (johtaminen, vastuullinen liiketoiminta)
Politiikan tutkimus: professori Pami Aalto
This course aims to develop your understanding of business ethics and how organisations follow the code of ethics in their daily operations. The course is designed to provide insights into ethical theories and tools for developing ethical business practices along with your own exploration of ethical decision making and how to develop ethical leadership. However, the part of learning is developing an appreciation of your own aptitude and commitment for becoming an ethical professional.
This course is also available for independent study in periods II-IV.
Study Objective: Human rights are often violated and at the same time international community is attempting to protect them as the international human rights regime is well developed and gives the normative and legal bases for protection. This course provides an understanding of the meaning of human rights and the problems of human rights protection from the point of view of both politics and law. The questions is how and why human rights violations occur and what can be done to fight against them? After completing the course students understand and can critically analyse how politics and law are related in the practices of human rights. The course is divided in four parts. After the introduction to the course, the second part discusses human rights form the point of view of international relations the third part from the international law perspective and in the fourth part these insights are put together in order to have a comprehensive understanding on the means to provide human rights protection. Human rights and fighting against their violations are studied in two cases which involve two assignments.
Part I Introduction to the course (Heta Heiskanen, Tarja Seppä and Jukka Viljanen)
Part II Human Rights in international society (Tarja Seppä)
Students understand different interpretations of the human rights concepts and their meaning in international relations. Students are able to analyze different human rights practices and understand human rights both as a conceptual issue of international relations and as a manifestation of human rights policies and practices. Thus, they also understand why human rights are not always respected but also know how to protect them.
Part III Human rights and international law (Heta Heiskanen and Jukka Viljanen)
Students understand the main legal aspects of international protection of human rights and the role of supervisory mechanisms. Students are able to analyze different human rights related concepts and understand human rights as part of international and national legal order. They understand how human rights law can enhance protection of rights of individuals.
Part IV Fighting Against Human Rights Violations
Students have two different case studies involving both political and legal aspects of human rights protection. During these assignments students are able to apply in practice their acquired knowledge from parts II and III and understand interrelated nature of political and legal human rights discourse. The assignments are chosen to provide comprehensive understanding of both regional and universal protection systems. The idea is also to bring together at the same time both intergovernmental and non-governmental systems and the possibility for individuals to make a difference in the fight against human rights violations.
Compulsory preceding studies: HALJUA42 Human Rights Law 5 op and POLPOP01 Introduction to International Relations 5 ECTS or POLPOP02 Introduction to Political Science 5 ECTS
Recommended year of study: 2. year, autumn (for degree programme students)
Recommended complementary course: KATJOS42 Service Management
Participation in team work. Students are to develop a concept for the purposes’ of commercialisation and establishing an actual business model/project. Collaboration with other teams, taking part in the coaching events, and finally presenting the results in a public event are required.
Enrollment periods
Autumn 2017: 4.9.-17.9.2017
Spring 2018: 23.2.-8.3.2018
For further information, please contact Demola staff: http://tampere.demola.net/about#contact.
Demola contact persons at the Faculty of Management
Administrative studies: University Lecturer Markus Laine, Professor Harri Laihonen
Business studies: University Lecturer Janne Ruohonen, University Lecturer Jarna Kulmala, Researcher Malla Mattila, Professor Anna Heikkinen
Politics: Professor Pami Aalto
Management theories, differences and similarities of disciplinary approaches related to management, future directions of management, argumentation skills in managerial work.
Course is organised for 15-50 students. In the case that less than 15 students will enroll to the course, it will be cancelled in Fall semester 2017.
Sekä luennot että kirjallisuus suoritetaan tenttimällä.
1. välikoe ti 17.10. klo 14-17 Virta ls. 113
2. välikoe to 30.11. klo 14-17 Pinni B3107
Kurssilla syvennytään valtiosääntöoikeuden keskeiskysymyksiin erityisesti julkisen vallan näkökulmasta. Valtio voidaan ymmärtää alueena, jolla on yksinomainen oikeus vallankäyttöön tai jopa väkivaltaan alueellaan. Kurssilla syvennytään tähän lähtökohtaan niin teoreettisella kuin käytännöllisemmällä tasolla. Miksi juuri valtiolla on etuoikeus vallankäyttöön? Miten tuota vallankäyttöä on perusteltu yhteiskuntateoreettisesti ja miten sitä voidaan nyky-yhteiskunnassa perustella? Miten julkista vallankäyttöä säännellään Suomen valtiosäännössä ja millaisia kansainvälisiä kehityskulkuja tähän liittyy? Entä miten perustuslakivaliokunta on tulkinnut julkisen vallankäytön merkitystä? Kurssilla yhdistyvät niin poliittisen ja yhteiskuntateorian, valtiosääntöoikeuden ja hallinto-oikeudenkin näkökulmat.
kirjallinen tentti, jossa suoritetaan luennot ja kirjallisuus
The exam dates and places are following:
1st exam: Mon 4 - Dec- 2017 at 8 - 12, Main building D10a+b
2nd exam: Tue 19 - Dec- 2017 at 16 - 20, Main building D10a+b
3rd exam: Mon 8 - Jan- 2018 at 8 - 12, Main building D10a+b
Please sign up through NettiOpsu at least seven (7) days before the exam.
1.9.-17.9.2017
Kurssi kuuluu LITO-kokonaisuuteen, joka on suunnattu kauppatieteitä valinnaisina opintoina suorittaville. Kurssilla on 30 paikkaa, jotka täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä, siten että hallintotietieden ja politiikan tutkimuksen tutkinto-opiskelijat ovat etusijalla. LITO-kokonaisuuden opintojaksot eivät korvaa kauppatieteiden tutkinto-ohjelman perusopintoja.
Lisätietoja antaa opintokoordinaattori Elina Kangastupa (elina.kangastupa(a)uta.fi).
Kurssi järjestetään kaksipäiväisenä seminaarina, jonka aikana suoritetaan ryhmissä case-harjoituksia. Opiskelija saa ennakkomateriaalia case-tehtävien ratkomiseen ja peruskäsitteiden ymmärtämiseen.
Lisätietoja antaa opintokoordinaattori Elina Kangastupa (elina.kangastupa@uta.fi)
Luentotentin lisäksi opintojakso on tentittävissä seuraavina JKK:n yleisinä tenttipäivinä:
ma 8.1.2018 klo 8.00-12, Päätalo D10a+b
ma 12.2.2018 klo 8.00-12, Päätalo D10a+b
Luentotenttiin ei ilmoittauduta. Yleisiin tentteihin ilmoittaudutaan normaalisti NettiOpsussa (tutkinto-opiskelijat) tai NettiRekassa (avoimen yliopiston opiskelijat).
Luentojen aiheet ovat:
Integraation historia
Integraatioteoriat
EU:n toimivalta
Päätöksentekojärjestelmä
Komissio
Neuvosto ja Eurooppa-neuvosto
Parlamentti
Ulkosuhteet
EU-jäsenyyden vaikutus kansalliseen politiikkaan
Laajentuminen
EU:n tulevaisuuden haasteet
Kurssille ei tarvitse ilmoittautua etukäteen.
Kurssilla tutustutaan erilaisiin tapoihin ymmärtää demokratia. Kurssilla käsitellään edustuksellista demokratiaa, suoraa demokratiaa, osallistuvaa demokratiaa ja deliberatiivista demokratiaa. Kurssilla käydään myös läpi demokratiaan liittyviä keskeisiä käsitteitä, kuten edustuksellisuus ja tilivelvollisuus, ja pohditaan mihin demokratian normatiivinen arvo perustuu. Tavoitteena on, että opiskelijat osaavat kurssin käytyään eritellä erilaisia demokratian käsitteitä ja tietävät, millaisia tavoitteita tai piirteitä erilaisiin demokratiakäsityksiin liitetään. Kurssin suoritustavat kuvataan kurssin alussa.
Kurssi koostuu seuraavista viidestä teemasta:
Verkkokurssi on tarkoitettu vain niille, jotka eivät osallistu luentokurssille I periodissa.
Verkkokurssi on tarkoitettu vain niille, jotka eivät osallistu luentokurssille I periodissa.
Työhyvinvoinnin tenttejä ja arvostelua yms. koskeviin tiedusteluihin vastaa Minnaliisa Lampi.
Kurssilla ei ole läsnäolopakkoa. Parhaisiin oppimistuloksiin pääsee osallistumalla aktiivisesti luento-opetukseen ja perehtymällä huolellisesti itseopiskelumateriaaliin. Otathan huomioon, että luennoilla annetaan kurssisuoritukseen sisältyviä tehtäviä toteutettavaksi kurssin aikana. Ohjeet tehtävien tekemiseksi löytyvät myös moodlesta. Tehtävät on palautettava moodleen määräaikaan mennessä. Mikäli tehtäviä ei ole palautettu ajallaan, kurssin suorittaminen keskeytyy. Tehtäviin ei ole mahdollista saada lisäaikaa.
Kurssille hyväksytyt lisätään automaattisesti moodle-alustalle.
Kurssi tentitään sähköisenä tenttinä (luennot ja kurssikirjallisuus yhdessä). Tenttiin voi osallistua vain, kun on palauttanut kurssitehtävät määräaikaan mennessä.
Tentti on mahdollista tehdä 4.12.2017-12.1.2018 välisenä aikana. Viimeistään 14.12.2017 tehdyt tentit tarkastetaan vuoden 2017 puolella.
Luentotentin lisäksi opintojakso on tentittävissä seuraavina JKK:n yleisinä tenttipäivinä:
ti 30.1.2018 klo 16.00-20, Päätalo D10a+b
ti 6.3.2018 klo 16.00-20, Päätalo D10a+b
Luentotenttiin ei ilmoittauduta. Yleisiin tentteihin ilmoittaudutaan normaalisti NettiOpsussa (tutkinto-opiskelijat) tai NettiRekassa (avoimen yliopiston opiskelijat).
Kurssi esittelee alueellisten poliittisten prosessien tutkimuksen peruskäsitteistöä ja tarjoaa yleiskuvan siitä prosessista, jonka seurauksena ympäristöpolitiikka on muodostunut osaksi julkisen vallan toimeenpanopolitiikkaa. Kurssi johdattaa alueelliseen ajattelutapaan sekä tarkastelemaan ympäristön politisoitumista ja tilallisuutta yhteiskuntakehityksen keskeisinä tekijöinä. Opiskelijalle muodostuu näkemys ’ympäristöhuolen’ vakiintumisesta yhteiskunnalliseen ajatteluun vaikuttavaksi tekijäksi sekä siitä, miten alueelliset ja ympäristöongelmat muodostuvat yhteiskunnallisiksi kysymyksiksi.
Luentotentti + pientehtävä
TaY:n tutkinto-opiskelijat ilmoittautuvat tälle kurssille NettiOpsussa.
Luentotentin lisäksi opintojakso on tentittävissä seuraavina JKK:n yleisinä tenttipäivinä:
ma 4.12.2017 klo 8.00-12, Päätalo D10a+b
ti 19.12.2017 klo 16.00-20, Päätalo D10a+b
ma 8.1.2018 klo 8.00-12, Päätalo D10a+b
Luentotenttiin ei ilmoittauduta. Yleisiin tentteihin ilmoittaudutaan normaalisti NettiOpsussa.
Opintojaksolla perehdytään erilaisiin markkinoinnin lähestymistapoihin, toimintaympäristöihin ja keskeisiin kilpailukeinoihin. Lisäksi tutustutaan niihin tekijöihin, jotka vaikuttavat markkinoinnin muutokseen.
Suositeltu suoritusajankohta: 1. vuoden syksy
Syksyn 2017 opintojakso on suunnattu Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulun kauppatieteiden opiskelijoille. Opintojakso toteutetaan myös verkko-opetuksena periodissa III.
Opintojakso suoritetaan tekemällä kirjallinen tentti sähköisessä tenttipalvelussa Tenttiksessä: http://tenttis.uta.fi/
Sähköinen kirjatentti ajalla 23.10.2017–15.1.2018
Tenttejä ja arvostelua yms. koskeviin tiedusteluihin vastaa Minnaliisa Lampi.
Kurssin voi sisällyttää seuraaviin kokonaisuuksiin:
Henkilöstöjohtaminen ja työhyvinvointi -teemakokonaisuus, Yrityksen johtamisen valinnaiset aineopinnot tai sivuainekokonaisuus
HUOM. JKKYTVA13 Työhyvinvoinnin johtaminen -kurssista on tarjolla luentokurssitoteutus nelosperiodissa.
Kurssille ei ole erillistä ilmoittautumista. Tentti-ilmoittautuminen toimii kurssi-ilmoittautumisena.
Kurssi toimii johdantona Myynnin kehittäminen ja johtaminen –opintokokonaisuuteen. Kurssin suoritettuaan opiskelija tiedostaa asiantuntijamyynnin keskeisen roolin yritysverkostoissa ja asiakaslähtöisyyden merkityksen yrityksen liiketoiminnan kasvulle ja kannattavuudelle. Opiskelija osaa nimetä asiantuntijamyyjän tehtävät ja ominaisuudet sekä tunnistaa ostamiseen liittyviä asiakasodotuksia. Opiskelija osaa kuvata asiakaskäyttäytymisessä tapahtuvia muutoksia ja arvioida niiden vaikutuksia asiantuntijamyyjän työhön, myyntiprosesseihin sekä myynnin tavoitteisiin.
Kurssi toteutetaan TAMK:n, TAY:n ja TTY:n yhteistoteutuksena ja luentoja järjestetään kaikilla kolmella eri kampuksella.
25.10.2017 Asiantuntijamyynti ja sen merkitys (Jouni Lyly-Yrjänäinen)
Asiantuntijamyynnistä puhuttaessa tarkoitetaan usein yritysten välisessä rajapinnassa toimivia myyjiä, joilla on vankka asiantuntemus tarjoamastaan teknologiasta tai palvelusta. Tämänkaltainen myyntityö on kuluttajilta piilossa ja se eroaa merkittävästi myyntityöhön liitetyistä kielteisistä stereotypioista; asiantuntijamyynti on parhaimmillaan asiakkaiden ongelmien ratkaisemista yhdessä asiakkaiden kanssa. Luennon jälkeen opiskelija tunnistaa asiantuntijamyynnin luonteen ja sen tarjoamat uramahdollisuudet. Lisäksi opiskelija osaa laskea yksinkertaisen tuotteen tai palvelun asiakkaalle tarjoaman arvon. Kun tämänkaltaisen laskelma tai analyysi toimii pohjana myynnin argumentaatiolle, puhutaan asiantuntijamyynnin ohessa myös arvomyynnistä.
1.11.2017 Asiakassegmentointi myynnin mahdollistajana (Timo Rintamäki)
Eri asiakkaat kokevat arvon eri tavoin. Asiakassegmentointi strategisena valintana luo puitteet onnistuneen myyntityön suunnittelulle ja johtamiselle. Luennon jälkeen opiskelija tuntee asiakassegmentoinnin peruskäsitteistön ja segmentointikriteerit. Asiakassegmentoinnin roolia arvomyynnin kehittämisessä tarkastellaan mm. hinnoittelussa, brändin asemoinnissa sekä asiakkuuden elinkaariarvon laskennassa (CLV).
8.11.2017 Asiakkaan kohtaaminen asiantuntijamyynnissä (Pia Hautamäki)
Asiantuntijamyynnissä keskeistä on osata kohdata asiakas ja rakentaa asiakkaan kanssa yhdessä arvoa. Usein suomalaisen myynnin haasteena on, että lähdetään tuote edellä kohtaamaan asiakasta. Tämän päivän asiantuntijamyynti rakentuu kuitenkin ihan eri elementeistä ja asiakas arvostaa sitä, että asiantuntijamyynnin kautta omaa liiketoimintaa voidaan nostaa uudelle tasolle. Myös asiantuntijamyyjän vuorovaikutusosaaminen tuottaa arvoa asiakkaalle. Tämän kerran jälkeen ymmärrät, mitä asiakkaan kohtaamisessa tulee tapahtua.
15.11.2017 Asiakaskäyttäytymisen muutos ja asiakastieto (Hannu Saarijärvi)
Asiakastieto – ymmärrys kuluttajan arjesta tai yritysasiakkaan liiketoiminnan prosesseista ja tavoitteista – on arvomyynnin perusta. Digitalisoitumisen myötä asiakastiedon mahdollisuudet ovat yhä useamman toimialan hyödynnettävissä. Luennon jälkeen opiskelijalla on valmiudet tarkastella asiakastiedon aktiivista ja analyyttistä käyttöä osana myyntiä tavalla, jossa myyjän tavoiteasetanta ja onnistuminen sidotaan asiakasarvon luomiseen.
22.11.2017 Asiantuntijamyynti ammattina (Tommi Mahlamäki)
Asiantuntijamyynti on luonteeltaan konsultatiivistä, asiakkaan ongelmiin keskittyvää myyntityötä. Viime vuosina asiantuntijamyynti on elänyt muutoksen aikaa. Uudet teknologiat sekä muuttunut toimintaympäristö tuovat uusia vaatimuksia, mutta luovat samalla mahdollisuuksia kilpailuedun saamiseen. Luennon jälkeen opiskelijoilla on hyvä käsitys siitä, mitä vaatimuksia tämän päivän asiantuntijamyynti edellyttää myyjiltä. Samoin opiskelija saa käsityksen tiedoista ja taidoista, jotka auttavat myyjää menestymään tehtävässään.
29.11.2017 Ammattimainen ostaminen ja asiakkaan odotukset (Pia Hautamäki)
Tämän päivän asiantuntijamyyjän osaamista on myös asiantunteva asiakkaan auttaminen ja asiakkaan ostopäätösprosessin osaava edistäminen. Kuten asiantuntijamyynti, myös ostaminen on muuttunut. Ostamiseen osallistuu asiakkaan puolelta useampi henkilö eri rooleista käsin ja tämän päivän asiantuntijamyynnin on ymmärrettävä, että jokaiselle ostopäätösprosessiin osallistuvalle on muodostettava kokemuksia arvosta. Tällä kerralla oivallat, miten myyt sekä liiketoimintajohtajille että hankinta- ja osto-organisaation edustajille.
The course offers students a possibility to engage in a participatory simulation of the EU decision-making and legislative process beginning with the suggestion proposed by the European Commission to the adoption of the legislative dossier. In the end, students will be able to understand the differences and operational logic of each major European institution, familiarise themselves with the ordinary legislative procedure, as well as learn in-depth about the functioning of the European Union as a whole.
Mandatory registration also via e-mail by 15.10.2017.
Active participation in the lessons is required from the students. In addition, the students are required to write smaller 400 word papers in preparation for some of the lessons as well as a longer final essay of 2000 words.
Ethical theories and the concepts of business ethics; Ethical decision-making; Tools for developing business ethics practices.
See more information below.
Degree programme students and exchange students: No pre-registration is required, you enrol to course by signing in course page at Moodle (learning2.uta.fi): "KATVAA11 Business Ethics (independent assignment and exam)". Course key: Ethics2017. The course page will open at the beginning of 2nd period.
Please note that you can start the course anytime in periods II-IV.
Detailed instructions for completing the course are at the course page in Moodle.
See also course description in the Curricula Guide 2017–2018.
Students will be working together in groups returning assignments throughout the course, thus they should have enough time for it in their timetable.
KATVAA11 Business Ethics (5 ECTS) course (or corresponding studies) is a compulsory preceding course. Please notice, that it has to be completed before the beginning, or during, of course KATVAA12.
Option 1 (Lectures) is organised in period II and option 2 (Online course) is available in periods III-IV.
The course relies heavily on each student’s active participation in working with real life cases.
- The theoretical background of Business ideas and Business models.
- Different types of business models and business logic’s.
- Drafting one’s Business model toolkit through preparation of presentations of selected cases.
- Evaluation of one’s own learning and skills development in a final report.The course relies heavily on each student’s active participation in working with real life cases.
- The theoretical background of Business ideas and Business models.
- Different types of business models and business logic’s.
- Drafting one’s Business model toolkit through preparation of presentations of selected cases.
- Evaluation of one’s own learning and skills development in a final report.
The course is lectured in English in Fall during Period II and in Finnish in Spring during Period IV.
Englanniksi syyslukukauden II periodilla ja suomeksi kevätlukukauden IV periodilla.
Electronic exam is open in II-IV periods: 23.10.2017-27.05.2018. Please register for the electronic exam: https://tenttis.uta.fi
Electronic exam is open in II-IV periods: 23.10.2017-27.05.2018. Please register for the electronic exam: https://tenttis.uta.fi
The course offers students a possibility to engage in a participatory simulation of the EU decision-making and legislative process beginning with the suggestion proposed by the European Commission to the adoption of the legislative dossier. In the end, students will be able to understand the differences and operational logic of each major European institution, familiarise themselves with the ordinary legislative procedure, as well as learn in-depth about the functioning of the European Union as a whole.
Mandatory registration also via e-mail by 15.10.2017.
Active participation in the lessons is required from the students. In addition, the students are required to write smaller 400 word papers in preparation for some of the lessons as well as a longer final essay of 2000 words.
The course introduces students to the field of ecological economics. The field of ecological economics is transdisciplinary by nature and as therefore applicable to economic, social, and environmental problem solving. Students are offered a view to economics that differs fundamentally from the main school of economic thought known as neoclassical economics. First, the students are introduced to the vision that ecological economics offers with concepts such as full versus empty world, and circular economy. The students are then familiarized with different policy tools for guiding development towards a sustainable scale, such as Pigouvian taxes and caps on income and wealth. During the course students are also introduced to methods for measuring not only efficiency but also a sustainable scale and just distribution with in a system.
KATVAA11 Business Ethics (5 ECTS) course (or corresponding studies) is a compulsory preceding course. You can complete Business Ethics course also as independent study before or during KATVAA15 course. You will receive a grade for KATVAA15 course only after completing Business Ethics course or showing proof of corresponding studies.
This is an introductory course to Tampere3 module on digitalization.
The module provides a wide view to ongoing digitalization. The introduction course approaches the phenomenon from the perspectives of information sciences, business and management as well as public administration and politics.
After the introduction, the student can select the most suitable courses for his/her interests from the offerings of three universities. After completing the module, students are able to conceptualize the ongoing digital transformation, understand its impacts on business and society and are equipped with tools necessary when operating and managing in a digital society.
The module supports developing the kind of knowledge and expertise needed in the digitalized work life:
There are two ways to complete the course: 1) independent work, or 2) active participation. These will be elaborated on the first lecture, which is mandatory for all. The first lecture will be available also as video recording after the class.
The course offers students a possibility to engage in a participatory simulation of the EU decision-making and legislative process beginning with the suggestion proposed by the European Commission to the adoption of the legislative dossier. In the end, students will be able to understand the differences and operational logic of each major European institution, familiarise themselves with the ordinary legislative procedure, as well as learn in-depth about the functioning of the European Union as a whole.
Mandatory registration also via e-mail by 15.10.2017.
Active participation in the lessons is required from the students. In addition, the students are required to write smaller 400 word papers in preparation for some of the lessons as well as a longer final essay of 2000 words.
HALTTS12 TUTU4 Tulevaisuudentutkimuksen tieteellinen perusta 5 op -opintojakso toteutetaan verkko-opintoina ja se käynnistyy 23.10. Ilmoittautuminen päättyy 19.10.
Ilmoittautuminen päättyy 19.10.
Kaikille ilmoittautuneille laitetaan 19.10. jälkeen ohjeet Moodlesta ja jakson suorittamisesta.
1.10.-18.10.2017
The course is part of LITO study module, which is meant for students taking business courses as optional studies. The course has 30 places. Priority is given to degree students of administration studies and politics and to the students who have previously taken LITO-courses. The courses on LITO study module cannot be included in the basic studies of Degree Programme of Business Studies.
For more information, contact study coordinator Elina Kangastupa (elina.kangastupa(a)uta.fi).
Kurssivalinnassa huomioidaan seuraavat kiintiöt
- Johtamiskorkeakoulu: 120 paikkaa
- Yhteiskuntatieteiden tiedekunta (ensisijaisesti työn ja hyvinvoinnin maisteriohjelma): 10 paikkaa
- Lisäksi kurssille voidaan valita muiden tiedekuntien opiskelijoita mikäli yllämainitut kiintiöt eivät tule täyteen
Suositeltu ajankohta: 2. vuosi.
Suositeltava edeltävä opinto JKKYVP11 Työhyvinvointi.
Luentokurssi on tarkoitettu vain aktiivisesti luennoille osallistuville opiskelijoille. Mikäli et pääse luennoille, suorita kurssi itsenäisesti 4. periodissa.
Työhyvinvoinnin tenttejä ja arvostelua yms. koskeviin tiedusteluihin vastaa Minnaliisa Lampi.
Työskentely tapahtuu kokonaan verkkopohjaisesti Moodle-alustalla. Kurssille valittu opiskelija siirtyy automaattisesti alustalle, jossa työskentely tapahtuu itsenäisesti, alustalla olevia ohjeita ja suoritusjärjestystä noudattaen omien aikataulujen mukaisesti, kuitenkin viimeistään neljännen periodin loppuun mennessä.
Kurssille ilmoittautuminen on päättynyt ja opiskelijavalinta on tehty. Valinnassa painotettiin suoritettujen opintopisteiden lisäksi muun muassa opintojen vaihetta ja opintojen suuntaamista.
Tutkinto-opiskelijoiden osalta opiskelijamäärä on rajattu tänä vuonna noin 300:een aiemmin ilmoitetun 250 sijaan. Ilmoittautuneita oli liki 400.
HUOM! Jälki-ilmoittautumisia ei oteta vastaan, eikä niitä koskeviin tiedusteluihin vastata.
Kuuluu Tampere3:n opintokokonaisuuteen UUSIUTUVA ENERGIAJÄRJESTELMÄ MUUTTUVASSA YHTEISKUNNASSA. Kurssin voivat suorittaa TaY:n, TTY:n ja TAMK:in opiskelijat. Luento 24 t + essee
Kurssille otetaan 16 opiskelijaa, jotka työskentelevät ryhmissä. Kurssilla toteutetaan tutkivan oppimisen menetelmää. Kyse on pyrkimyksestä hakea ja löytää ratkaisua asetettuun ongelmaan ja kysymykseen. Kyse on tutkimusprosessin jakamisesta, ryhmän sisäisestä ja ryhmien keskinäisestä vuorovaikutuksesta, mahdollisuudesta kehittää sekä omaa että jaettua asiantuntijuutta. Kurssilla on tarkoitus tutkia YK:n roolia konfliktien ratkaisemisessa.
Opintojaksosta on itsenäinen toteutus IV periodilla. Itsenäiseen toteutukseen on oma ilmoittautuminen III periodin aikana, ks lisätiedot kurssin sivuilta opetusohjelmasta.
Ei läsnäolovelvollisuutta. Luennot nähtävissä suoralähetyksinä saleissa ja tallenteina aina 31.8.2018 saakka. Sähköinen tentti auki maaliskuun alusta elokuun loppuun.
Avoimen yliopiston opiskelijat eivät osallistu opetukseen, vaan suorittavat jakson tenttimällä kirjallisuuden.
Luennot, kirjallisuus ja säädökset suoritetaan yhtenä kokonaisuutena.
Luennot ja kirjallisuus tentitään yhdessä.
Tentti (ei ilmoittautumista)
Maanantai 19.3. klo 12-16 Päätalon D10b
Uusintatentti (ilmoittautuminen NettiOpsussa)
Ti 17.4. klo 16–20 päätalo ls D10 a+b
Ke 9.5. klo 8-12 päätalo ls D10 a+b
Luennot ja harjoitukset tallennetaan ja tallenteet tulevat saataville Moodleen. Osa harjoituksista tehdään verkossa ja harjoitukset vaativat muutekin opiskelijalta omaehtoista työskentelyä. Muukin kurssiaineisto tulee kattavasti saataville Moodleen. Kurssin suorittaminen ei edellytä läsnäoloa opetuksessa, joten kurssi on suoritettavissa verkkokurssina. Osallistuminen opetukseen onkin hyvin suositeltavaa. Jakso suoritetaan JKK:n yleisinä tenttipäivinä, koska kurssin tentin järjestäminen sähköisenä tenttinä ei ole mahdollista tenttijärjestelmän aineistojen käytölle asettamien rajoitusten vuoksi.
Kurssin luento-osuudella käsitellään yhteiskunnan ja muun luonnon yhteisten muutosprosessien keskeisiä sisältöalueita. Niitä ovat esimerkiksi ympäristö- ja luonnonvarahallinta, ilmastonmuutos, kestävyyden tulkinnat, transitiomallit sekä vihreä talous ja ekosysteemipalvelut.
Luento-opetus keskiviikkoisin klo 14-16 ja torstaisin klo 12-14.
Moodle-sivun kurssivain: Talpol2018
Kurssin lyhyt sisällön kuvaus ja aikataulu (päivitetty 9.1.2018) (pdf)
Opintojaksossa perehdytään erilaisiin markkinoinnin lähestymistapoihin, toimintaympäristöön ja markkinoinnin kilpailukeinoihin. Opintojaksossa tunnistetaan keskeiset markkinoinnin muutokseen vaikuttavat tekijät.
Kurssi on tarkoitettu kauppatieteitä valinnaisina opintoina opiskeleville opiskelijoille ja avoimen yliopiston opiskelijoille.
Kurssi suoritetaan itsenäisenä verkkokurssina Moodlessa. Uusi viikkoteema avautuu aina keskiviikkoisin (5 viikkoa), jolloin näkyviin tulevat kyseiseen teemaan kuuluva videoluento, luennoitsijan käyttämät luentomateriaalit, ajankohtaiset mediapoiminnat ja muu aineisto. Harjoitustyö palautetaan Moodlessa ja lopputentti suoritetaan sähköisessä tenttijärjestelmässä.
TaY:n tutkinto-opiskelijat ilmoittautuvat tälle kurssille NettiOpsussa.
Political and social trust are often seen as important determinants or elements of a functioning democracy and citizens well-being. But what is trust, and how it actually influences citizens and the political system? The purpose of the course is to give students a comprehensive picture of the concept of trust and its relevance in political science. The course starts with a conceptualization of trust, both as a political and social concept. After the conceptualization, measuring trust is analysed, and main results concerning survey evidence on trust discussed. The course goes then on with discussing the relevance and role of trust in international relations, trust in comparative perspective, the relationship of trust to political inequality and its relevance in explaining the rise of right wing populism. The course provides students analytical tools to study trust and an extensive knowledge of the relevant literature.
After completing the study unit/the course students understand how the international migration system functions today, the push and pull factors of international migration - the questions of emigration, immigration and integration and are able to analyze them critically.
Please note: Preceding studies
Option 1 (Lectures and essay) is organised in period III and option 2 (Independent study and essay) is available in period IV.
Exams and retakes
Lecture exam (no enrolment required)
Wed 14.2.2018, 10-12, Pinni B 1100
Retakes (enrolment in NettiOpsu required)
Mon 26.3.2018, 8-12 Päätalo ls D10 a+b
Tue 17.4.2018, 16–20 Päätalo ls D10 a+b
BOOK EXAM
Electronic exam, Wed 21-Feb-2018 -- Mon 30-April-2018.
This course introduces theories of security and peace, with a special attention to the connection between recent debates about changing patterns of peace and conflict, recent conflicts, and the role of new technologies in both scholarship and conflict. The course is divided into two halves, one which focuses on acquiring the necessary theoretical fluency, and one with deploys this to think about contemporary issues around peace and conflict under rapid technological change. Part of the course is taught in collaboration with the peace MA-programme at Tampere Peace Research Institute.
In theory-focused half of the course, we briefly look at classic understandings of war, peace, conflict and security, and follow how they influence theories and practices in the fields of international relations, security and peace research. The course critically reviews contemporary debates around different understandings of security through the Copenhagen, Paris and Welch ‘schools’ of security thinking, providing students with tools to critically understand developments in the use and understanding of violence within contemporary politics, including for assessing questions such as who is the subject of security, who are the agents of security, how does security relate to peace and to everyday politics?
In the case-focused half of the couse we work with how different theories would understand contemporary developments in peace and war differently, with a new case being in focus at each class. In this half we critically examine cases from recent conflicts such as the Syrian civil war, the war in Ukraine, the protracted conflict in Palestine/Israel, and the European migration crisis.
Students are expected to participate actively and will be graded based on active participation. During the course, each student will have to present a theoretical framework of their own choice, a case analysis of their own choice, and produce a blog post combining theory and case analysis, as well as reply to another analysis on the course blog. These exercises will serve as the basis of evaluation, and part of the evaluation will be peer evaluation where we in class discuss and evaluate the work of each other.
Enrollment via email to teacher responsible.
The option 2 of this course is a web-based online course. The course comprises of three modules that the students will carry out in groups. This course will be completed as a team effort, so students must make sure they have enough time on their schedules when choosing this course.
NB 2.2.2018: There is still course places available. You can sign up for the course by sending an email to johanna.heiskanen@uta.fi or by attending the introduction lecture Tue 6.2.
The course is an online course. The course comprises of an introduction lecture, individual and group assignments, and a written exam of the course material.
KATVAA11 Business Ethics (5 ECTS) course (or corresponding studies) is a compulsory preceding course. Please notice that it has to be completed before the beginning of, or during, course KATVAA12.
Option 1 (Lectures) is organised in period II and option 2 (Online course) is available in periods III-IV.
6A Korkeakoulujen sääntely ja hallinto-oikeus
6A Korkeakoulujen sääntely ja hallinto-oikeus
Kurssi suoritetaan keväällä kirjatenttinä.
TTY:n kampuskartta:
http://www.tut.fi/fi/tietoa-yliopistosta/yhteystiedot/kampuskartta-ja-pysakointi/
R=rakennustalo, H=osa rakennustaloa ja 201=tila 2. kerroksessa
1.12.-18.12.2017
Kurssi kuuluu verkossa suoritettavaan LITO-kokonaisuuteen, joka on suunnattu kauppatieteitä valinnaisina opintoina suorittaville. Kurssilla on 30 paikkaa, joille hallintotietieden ja politiikan tutkimuksen tutkinto-opiskelijat sekä LITO-kokonaisuuden jaksoja aiemmin suorittaneet ovat etusijalla. LITO-kokonaisuuden opintojaksot eivät korvaa kauppatieteiden tutkinto-ohjelman perusopintoja.
Lisätietoja antaa opintokoordinaattori Elina Kangastupa (elina.kangastupa(a)uta.fi).
Kurssi kuuluu LITO-kokonaisuuteen, joka on suunnattu kauppatieteitä valinnaisina opintoina suorittaville. Kurssilla on 30 paikkaa, joille hallintotietieden ja politiikan tutkimuksen tutkinto-opiskelijat sekä LITO-kokonaisuudet jaksoja aiemmin suorittaneet ovat etusijalla. LITO-kokonaisuuden opintojaksot eivät korvaa kauppatieteiden tutkinto-ohjelman perusopintoja.
Lisätietoja antaa opintokoordinaattori Elina Kangastupa (elina.kangastupa(a)uta.fi).
1.12.-18.12.2017
Kurssi kuuluu kokonaan verkossa suoritettavaan LITO-kokonaisuuteen, joka on suunnattu kauppatieteitä valinnaisina opintoina suorittaville. Kurssilla on 30 paikkaa, joille hallintotietieden ja politiikan tutkimuksen tutkinto-opiskelijat sekä LITO-kokonaisuuden jaksoja aiemmin suorittaneet ovat etusijalla. LITO-kokonaisuuden opintojaksot eivät korvaa kauppatieteiden tutkinto-ohjelman perusopintoja.
Lisätietoja antaa opintokoordinaattori Elina Kangastupa (elina.kangastupa(a)uta.fi).
1.2.-15.2.2018
Kurssi kuuluu kokonaan verkossa suoritettavaan LITO-kokonaisuuteen, joka on suunnattu kauppatieteitä valinnaisina opintoina suorittaville. Kurssilla on 30 paikkaa, joille hallintotietieden ja politiikan tutkimuksen tutkinto-opiskelijat sekä LITO-kokonaisuuden jaksoja aiemmin suorittaneet ovat etusijalla. LITO-kokonaisuuden opintojaksot eivät korvaa kauppatieteiden tutkinto-ohjelman perusopintoja.
LITO-opintokokonaisuudessa opintojaksot järjestetään yliopistojen välisenä yhteistyönä. Jotta opiskelijan opintosuoritus saadaan kirjattua, hänestä siirretään kotiyliopiston rekisteristä opetusta järjestävän yliopiton rekisteriin seuraavat tiedot: nimi, sukupuoli, sähköpostiosoite, kansalaisuus, henkilötunnus ja kotiyliopisto. Salaiseksi luokiteltua tietoa ei siirretä kotiyliopistosta. Ilman tietojen siirto opintosuoritusta ei ole mahdollista saada.
Lisätietoja antaa opintokoordinaattori Elina Kangastupa (elina.kangastupa(a)uta.fi).
1.2.-15.2.2018
Kurssi kuuluu LITO-kokonaisuuteen, joka on suunnattu kauppatieteitä valinnaisina opintoina suorittaville. Kurssilla on 30 paikkaa, joille hallintotietieden ja politiikan tutkimuksen tutkinto-opiskelijat sekä LITO-kokonaisuuden jaksoja aiemmin suorittaneet ovat etusijalla. LITO-kokonaisuuden opintojaksot eivät korvaa kauppatieteiden tutkinto-ohjelman perusopintoja.
LITO-opintokokonaisuudessa opintojaksot järjestetään yliopistojen välisenä yhteistyönä. Jotta opiskelijan opintosuoritus saadaan kirjattua, hänestä siirretään kotiyliopiston rekisteristä opetusta järjestävän yliopiton rekisteriin seuraavat tiedot: nimi, sukupuoli, sähköpostiosoite, kansalaisuus, henkilötunnus ja kotiyliopisto. Salaiseksi luokiteltua tietoa ei siirretä kotiyliopistosta. Ilman tietojen siirto opintosuoritusta ei ole mahdollista saada.
Lisätietoja antaa opintokoordinaattori Elina Kangastupa (elina.kangastupa(a)uta.fi).
Kurssivalinnassa huomioidaan seuraavat kiintiöt
- Johtamiskorkeakoulu: 80 paikkaa
- Yhteiskuntatieteiden tiedekunta (ensisijaisesti työn ja hyvinvoinnin maisteriohjelma): 40 paikkaa
- Lisäksi kurssille voidaan valita muiden tiedekuntien opiskelijoita mikäli yllämainitut kiintiöt eivät tule täyteen
Kurssin voi sisällyttää seuraaviin kokonaisuuksiin:
Henkilöstöjohtaminen ja työhyvinvointi -teemakokonaisuus, Yrityksen johtamisen valinnaiset aineopinnot tai sivuainekokonaisuus
HUOM. JKKYTVA13 Työhyvinvoinnin johtaminen -kurssista on tarjolla VAIHTOEHTOINEN SÄHKÖINEN KIRJATENTTI kakkosperiodissa. Luentokurssi on tarkoitettu vain aktiivisesti luennoille osallistuville opiskelijoille.
Työhyvinvoinnin tenttejä ja arvostelua yms. koskeviin tiedusteluihin vastaa Minnaliisa Lampi.
Seminaarin yhteydessä suoritetaan kirjallisuus ja laaditaan essee. Seminaariin sisältyy pienryhmälle suunnattua opetusta.
Edeltävät opinnot
HALJUA14 Julkisoikeuden perusteet tai
POLPOP01 Kansainvälisen politiikan johdantokurssi tai
POLPOP02 Valtio-opin johdantokurssi.
Luennoilla tarkastellaan politiikan tutkimuksen klassikkoja antiikista nykypäivään demokratian problematiikan ja historiallisen kehityksen näkökulmasta.
Luento-opetukseen osallistuminen ja esseen kirjoittaminen
Opintojakso suoritetaan tekemällä kirjallinen tentti sähköisessä tenttipalvelussa Tenttiksessä 5.3.2018 – 31.7.2018:
http://tenttis.uta.fi/
Tenttejä ja arvostelua yms. koskeviin tiedusteluihin vastaa Minnaliisa Lampi.
Suositeltu ajankohta: 2. vuosi
Tämä suoritustapa on tarkoitettu vain niille, jotka eivät osallistu luentokurssille.
Opintojakso suoritetaan tekemällä kirjallinen tentti sähköisessä tenttipalvelussa Tenttiksessä http://tenttis.uta.fi/
Kurssille ei ole erillistä ilmoittautumista. Tentti-ilmoittautuminen toimii kurssi-ilmoittautumisena.
Itsenäinen suoritustapa on tarkoitettu ensijaisesti kauppatieteitä sivuaineena opiskeleville. Kauppatieteilijät ja erityisesti yrityksen johtamiseen suuntautuvat osallistuvat luentokurssille.
Opiskelija suorittaa oppimistehtävän itsenäisesti. Tarkemmat ohjeet tulevat kurssin Moodle-alueelle maaliskuussa 2018.
Pakollinen edeltävä opinto: KATJOP11 Yrityksen johtamisen perusteet tai vastaavat tiedot
Englanniksi syyslukukauden II periodilla ja suomeksi kevätlukukauden IV periodilla.
The course is lectured in English in Fall during Period II and in Finnish in Spring during Period IV.
Huom.! Opintojakson opetusta ei ole
22.3., 29.3., eikä 10.5.2018.
Luennot, kirjallisuus ja säädökset suoritetaan yhtenä kokonaisuutena. Luentojen pääpaino on kunnallisen hankintatoimen tarkastelussa.
luennot, tentti ja essee tai tapaamiset ja niiden yhteydessä suoritettavat tehtävät.
Luentotentin lisäksi opintojakso on tentittävissä sähköisessä järjestelmässä erikseen ilmoitettavana ajanjaksona.
Suositeltu suoritusajankohta: 2. vuoden kevät.
Luennot, oppimispäiväkirja ja kirjallinen työ valitusta aineistosta.
TaY:n tutkinto-opiskelijat ilmoittautuvat tälle kurssille NettiOpsussa.
Tentti 18.4. klo 14 - 17 Pinni ls. B4113
Uusintatentti JKK:n yleisessä tentissä ti 29.5. klo 16 -20. Ilmoittauduttava NettiOpsussa.
TaY:n tutkinto-opiskelijat ilmoittautuvat tälle kurssille NettiOpsussa.
Luentotentin lisäksi opintojakso on tentittävissä seuraavina JKK:n yleisinä tenttipäivinä:
ti 17.4.2018 klo 16.00-20, Päätalo D10a+b
ti 29.5.2018 klo 16.00-20, Päätalo D10a+b
Luentotenttiin ei ilmoittauduta. Yleisiin tentteihin ilmoittaudutaan normaalisti NettiOpsussa (tutkinto-opiskelijat) tai NettiRekassa (avoimen yliopiston opiskelijat).
Eurooppalaista politiikkaa koskevassa keskustelussa puhutaan toistuvasti EU:n politisoitumisesta ja sen vaikutuksista integraation tulevaisuuteen ja demokratian kehitykseen Euroopassa. Näkyviä esimerkkejä politisoitumisesta ovat Ison-Britannian päätös irtautua EU:sta (Brexit), Euroopan talouskriisiin ja pakolaisuuteen liittyvät kysymykset sekä erilaisten populististen puolueiden nousu eri puolilla Eurooppaa, myös Suomessa.
Kurssilla politisoitumista tarkastellaan monipuolisesti eri näkökulmista. Mitä politisoituminen oikeastaan tarkoittaa? Kuinka laajasta ilmiöstä politisoitumisessa lopulta on kyse? Onko politisoituminen uusi vai vanha, hetkellinen vai pysyvä ilmiö? Mistä politisoituminen johtuu ja mitä siitä seuraa? Onko politisoituminen demokratian ja Euroopan integraation näkökulmasta myönteinen vai kielteinen ilmiö?
Ilmoittautuminen opettajalle sähköpostilla viimeistään 26.2.2018. Kurssille otetaan sen opetusmuodon takia enintään noin 20-25 opiskelijaa. Etusijalla ovat valtio-opin opintosuunnan ja politiikan tutkimuksen tutkinto-ohjelmien opiskelijat. Kurssille osallistumiseksi opiskelijoilta edellytetään aikaisempina opintoina POLPOP02 Valtio-opin johdantokurssi.
Kurssin läpäisyvaatimuksina ovat aktiivinen osallistuminen opetukseen, osallistuminen ryhmätyöhön ja sen esittäminen sekä essee. Jokaisella luennolla käsitellään yksi keskeinen kokonaisuus. Ensimmäisellä tapaamiskerralla jaetaan ryhmätöiden ja esseiden aiheet. Viimeinen luento koostuu ryhmätöiden purkamisesta ja on luonteeltaan keskustelevampi – tarkoituksena on käydä läpi politisoitumisen poliittisia ja eettisiä vaikutuksia.
Multilateralism can be understood as a cooperative form of decision-making on issue areas where supranational authority does not exist but where coordinated action is necessary. It is ideally an institutional arrangement that ensures global governance in a non-discriminatory manner wihtout regard to particularistic interests. Regionalism on the other hand refers to the different forms of regional cooperation among states that are drawn together through geography, politics, culture and transnationalism and most importantly, the benefits of cooperation. European integration process is the most developed form of regionalism and as such has served as a stepping stone for global cooperation. Under US leadership, the transatlantic region has been instrumental in developing the current structures of multilateralism and global governance. However, while population growth and climate change (among other things) necessitate even stronger cooperation, multilateral institutions like United Nations and World Trade Organization are being sidelined by regional organizations. Moreover, under Trump administration the former champion of liberal institutionalism has turned its back on multilateralism at the same time as the EU struggles with internal political and economic crisis. This course provides tools to analyze current affairs of regional and global governance within the framework of comparative regioanalism and comparative institutional analysis. Studend also learns to set their analytical skills in practice through a policy paper workshop.
- Lectures and instruction, 12 hours - Seminar work, 12 hours - Individual and group work about 100 hours to be used for the following: a) individual reading of course material about 6 research articles, b) 300 word commentaries of each article, c) group work: preparing and presenting a policy brief, d) 1800-2500 word individual essay or policy paper.
This course includes visitors from business, thus requires attendance on most of the lectures.
Please notice:
Multilateralism can be understood as a cooperative form of decision making on issue areas where supranational authority does not exist but where coordinated action is necessary. It is ideally an institutional arrangement that ensures global governance in a non-discriminatory manner wihtout regard to particularistic interests. Regionalism on the other hand refers to the different forms of regional cooperation among states that are drawn together through georhaphy, politics, culture and transnationalism and most importantly, the benefits of cooperation. European integration process is the most developed form of regionalism and as such has served as a stepping stone for global cooperation. Under US leadership, the transatlantic region has been instrumental in developing the current structures of multilateralism and global governance. However, while population growth and climate change (among other things) necessitate even stronger cooperation, multilateral institutions like United Nations and World Trade Organization are being sidelined by regional organizations. Moreover, under Trump administration the former champion of liberal institutionalism has turned its back on multilateralism at the same time as the EU struggles with internal political and economic crisis. This course provides tools to analyze current affairs of regional and global governance within the framework of comparative regioanalism and comparative institutional analysis. Studend also learns to set their analytical skills in practice through a policy paper workshop.
- Lectures and intstructions, 12 hours - Seminarwork, 12 hours - Individual and group work about 100 hours to be used for the following: a) individual reading of course material about 6 research articles, b) 300 word commentaries of each article, c) group work: preparing and presenting a policy brief, d) 1800-2500 word individual essay or policy paper.
EU financial management course focuses into financial management including EU policies, budgeting, measurement and evaluation.
Option 2 of this course is a web-based independent study module. The course consists of independent study and an individual essay.
Update 5.3.2018: During the course, new students can sign up to the course by contacting the teacher.
The course consists of independent study and a final essay. Students can write and hand-in the essay any time during the course. The essay can be written in English or in Finnish. Essay instructions are given on course moodle page.
KATVAA11 Business Ethics (5 ECTS) course (or corresponding studies) is a compulsory preceding course. Please note that it has to be completed before the beginning of, or during, course KATVAA14.
6B Työoikeus korkeakouluissa
Tentti ma 21.5. klo 10 - 13 Pinni ls. A3111. Ei tarvitse ilmoittautua.
1, uusintatentti JKK:n yleisessä tentissä ti 29.5.2018 klo 16 -20 päätalo ls. D10a+b. Ilmoittauduttava NettiOpsussa.
2, uusintatentti JKK:n kesätentissä ti 3.7.2018 klo 16 -20 päätalo ls. A1. Ilmoittauduttava NettiOpsussa.
Kurssiin sisältyy harjoitustyö.
HUOM: Kirjallisen harjoitustehtävän hyväksytty suorittaminen on edellytyksenä tenttiin osallistumiselle.
Eurooppalaista politiikkaa koskevassa keskustelussa puhutaan toistuvasti EU:n politisoitumisesta ja sen vaikutuksista integraation tulevaisuuteen ja demokratian kehitykseen Euroopassa. Näkyviä esimerkkejä politisoitumisesta ovat Ison-Britannian päätös irtautua EU:sta (Brexit), Euroopan talouskriisiin ja pakolaisuuteen liittyvät kysymykset sekä erilaisten populististen puolueiden nousu eri puolilla Eurooppaa, myös Suomessa.
Kurssilla politisoitumista tarkastellaan monipuolisesti eri näkökulmista. Mitä politisoituminen oikeastaan tarkoittaa? Kuinka laajasta ilmiöstä politisoitumisessa lopulta on kyse? Onko politisoituminen uusi vai vanha, hetkellinen vai pysyvä ilmiö? Mistä politisoituminen johtuu ja mitä siitä seuraa? Onko politisoituminen demokratian ja Euroopan integraation näkökulmasta myönteinen vai kielteinen ilmiö?
Ilmoittautuminen opettajalle sähköpostilla viimeistään 26.2.2018. Kurssille otetaan sen opetusmuodon takia enintään noin 20-25 opiskelijaa. Etusijalla ovat valtio-opin opintosuunnan ja politiikan tutkimuksen tutkinto-ohjelmien opiskelijat. Kurssille osallistumiseksi opiskelijoilta edellytetään aikaisempina opintoina POLPOP02 Valtio-opin johdantokurssi.
Kurssin läpäisyvaatimuksina ovat aktiivinen osallistuminen opetukseen, osallistuminen ryhmätyöhön ja sen esittäminen sekä essee. Jokaisella luennolla käsitellään yksi keskeinen kokonaisuus. Ensimmäisellä tapaamiskerralla jaetaan ryhmätöiden ja esseiden aiheet. Viimeinen luento koostuu ryhmätöiden purkamisesta ja on luonteeltaan keskustelevampi – tarkoituksena on käydä läpi politisoitumisen poliittisia ja eettisiä vaikutuksia.
Multilateralism can be understood as a cooperative form of decision-making on issue areas where supranational authority does not exist but where coordinated action is necessary. It is ideally an institutional arrangement that ensures global governance in a non-discriminatory manner wihtout regard to particularistic interests. Regionalism on the other hand refers to the different forms of regional cooperation among states that are drawn together through geography, politics, culture and transnationalism and most importantly, the benefits of cooperation. European integration process is the most developed form of regionalism and as such has served as a stepping stone for global cooperation. Under US leadership, the transatlantic region has been instrumental in developing the current structures of multilateralism and global governance. However, while population growth and climate change (among other things) necessitate even stronger cooperation, multilateral institutions like United Nations and World Trade Organization are being sidelined by regional organizations. Moreover, under Trump administration the former champion of liberal institutionalism has turned its back on multilateralism at the same time as the EU struggles with internal political and economic crisis. This course provides tools to analyze current affairs of regional and global governance within the framework of comparative regioanalism and comparative institutional analysis. Studend also learns to set their analytical skills in practice through a policy paper workshop.
- Lectures and instruction, 12 hours - Seminar work, 12 hours - Individual and group work about 100 hours to be used for the following: a) individual reading of course material about 6 research articles, b) 300 word commentaries of each article, c) group work: preparing and presenting a policy brief, d) 1800-2500 word individual essay or policy paper.
1.3.-18.3.2018
Kurssi kuuluu LITO-kokonaisuuteen, joka on suunnattu kauppatieteitä valinnaisina opintoina suorittaville. Kurssilla on 30 paikkaa, joille hallintotietieden ja politiikan tutkimuksen tutkinto-opiskelijat sekä LITO-kokonaisuuden jaksoja aiemmin suorittaneet ovat etusijalla. LITO-kokonaisuuden opintojaksot eivät korvaa kauppatieteiden tutkinto-ohjelman perusopintoja.
LITO-opintokokonaisuudessa opintojaksot järjestetään yliopistojen välisenä yhteistyönä. Jotta opiskelijan opintosuoritus saadaan kirjattua, hänestä siirretään kotiyliopiston rekisteristä opetusta järjestävän yliopiton rekisteriin seuraavat tiedot: nimi, sukupuoli, sähköpostiosoite, kansalaisuus, henkilötunnus ja kotiyliopisto. Salaiseksi luokiteltua tietoa ei siirretä kotiyliopistosta. Ilman tietojen siirto opintosuoritusta ei ole mahdollista saada.
Lisätietoja antaa opintokoordinaattori Elina Kangastupa (elina.kangastupa(a)uta.fi).
1.4.-17.4.2018
Kurssi kuuluu LITO-kokonaisuuteen, joka on suunnattu kauppatieteitä valinnaisina opintoina suorittaville. Kurssilla on 30 paikkaa, joille hallintotietieden ja politiikan tutkimuksen tutkinto-opiskelijat sekä LITO-kokonaisuuden jaksoja aiemmin suorittaneet ovat etusijalla. LITO-kokonaisuuden opintojaksot eivät korvaa kauppatieteiden tutkinto-ohjelman perusopintoja.
LITO-opintokokonaisuudessa opintojaksot järjestetään yliopistojen välisenä yhteistyönä. Jotta opiskelijan opintosuoritus saadaan kirjattua, hänestä siirretään kotiyliopiston rekisteristä opetusta järjestävän yliopiton rekisteriin seuraavat tiedot: nimi, sukupuoli, sähköpostiosoite, kansalaisuus, henkilötunnus ja kotiyliopisto. Salaiseksi luokiteltua tietoa ei siirretä kotiyliopistosta. Ilman tietojen siirto opintosuoritusta ei ole mahdollista saada.
Lisätietoja antaa opintokoordinaattori Elina Kangastupa (elina.kangastupa(a)uta.fi).