SOSIAALITYÖN KIRJALLISUUSKUULUSTELUJEN JA ESSEIDEN VASTAANOTTAJAT 2018-2019 Kirjallisuuskuulustelut suoritetaan sähköistä tenttipalvelua käyttäen. Essee-suorituksesta sovitaan ottamalla yhteyttä jakson vastuuopettajaan. Tarkista opinto-oppaasta jaksokohtaisesti onko essee jakson mahdollinen suoritusmuoto.
SYVENTÄVÄT OPINNOT, opintojakson vastuuopettaja ja kokonaismerkinnän antaja: Tarja Pösö
STYS1A Sosiaalityön teoriahistoria 5 op, Timo Harrikari
STYS1B1 Päätöksenteko lastensuojelussa 5 op, Tarja Pösö
STYS1B2 Osallisuudet, oikeudet ja vastuut palvelujärjestelmäkohtaamisissa 5 op, Sirpa Saario
STYS1B3 Professionaalisuus käytännöissä ja käytäntötutkimus 5 op, Heli Valokivi
STYS1B4 Perhe asiantuntijatyön kontekstina ja kohteena 5 op, Hannele Forsberg
STYS2A Syventävä ammatillinen asiantuntijuus 5 op, jakson vastuuopettaja Aino Ritala-Koskinen, esseen (5 op) vastaanottaja Lasse Rautniemi, ks. ohjeet, LOGYKYT1 Moniammatillinen vuorovaikutus -kirjatentin vastaanottaja Rosi Enroos.
STYS3A Orientaatio tutkielman tekemiseen 5 op, esseen (5 op) vastaanottaja Lasse Rautniemi
STYS3B1 Konkreettinen sosiaalitutkimus 5 op, Suvi Raitakari
STYS3B2 Ammatillisen vuorovaikutuksen ja tekstien tutkimus 5 op, Kirsi Juhila
STYS3B3 Havainnot ja kokemukset 5 op, Aino Ritala-Koskinen
Sosiaalityön tutkinto-ohjelman orientaatio kaikille uusille opiskelijoille ke 29.8.klo 13.15-16.00 tilassa Linna K103.
Luentosarjassa käsitellään tärkeitä yliopisto-opiskeluun ja oppimiseen liittyviä teemakokonaisuuksia ja se on tarkoitettu syksyllä 2018 sosiaalityön tutkinto-ohjelmassa opintonsa aloittaville uusille opiskelijoille.
Pe 31.8.2018
klo 9.15-10.30 HOPS ja opintojen suunnittelu
klo 10.45-12.00 Oppimisympäristöt ja opiskelukäytännöt sosiaalityössä
klo 12.30-14.00 Tieteellinen kirjoittaminen ja lukeminen
Lastensuojelussa tehdään monia lasten ja perheiden elämään merkittävästi vaikuttavia päätöksiä. Mutta miten niitä tehdään eri odotusten, tiedonlajien ja intressien risteymäkohdissa ja miten lastensuojelun päätöksenteko voi tutkimuksellisesti lähestyä ja jäsentää? Näitä teemoja käsitellään kurssilla perehtymällä päätöksenteon teoreettisiin lähtökohtiin, suomalaisiin (ja joihinkin ulkomaisiin) käytäntöihin ja ajankohtaiseen tutkimukseen. Tavoitteena on, että kurssin suoritettuaan opiskelija tunnistaa sosiaalityölle ominaisen päätöksenteon luonteen, tiedonlajit ja etiikan osana lastensuojelua, tuntee aihealueen keskeistä ajankohtaista tutkimusta ja pystyy soveltamaan eettisesti kestävän päätöksenteon periaatteita lastensuojelun käytäntöihin.
Kurssi on suunnattu ensisijaisesti sosiaalityön syventävien opintojen vaiheessa oleville opiskelijoille. Kurssin suorittamista tukee, jos STYA7 Lapset ja lastensuojelu on suoritettu. Kurssille otetaan enintään 30 opiskelijaa.
Kurssilla syvennytään moniammatillisessa toimintaympäristössä tapahtuvan erikoissairaanhoidon sosiaalityön ydinkysymyksiin. Opintojakso toteutetaan ongelmalähtöisen oppimisen (pbl) menetelmällä opetus- ja tutkimusklinikkayhteistyönä Tampereen yliopistollisen sairaalan sosiaalityön kanssa. Opiskelu kurssilla koostuu ryhmän pbl-istunnoista (noin kahden viikon välein) sekä istuntojen välissä tapahtuvasta itsenäisestä työskentelystä. Itsenäinen työskentely sisältää perehtymistä oppimistehtävän mukaiseen tutkimuskirjallisuuteen (sis. myös omaa tiedonhakua), havainnointia Taysissa sekä kirjallisen koosteen vastauksena oppimistehtävään. Kunkin kontaktiopetuskerran jälkeen opiskelijan tulee varata aikaa itsenäiseen työskentelyyn n. 25 tuntia, joka sisältää 8 tuntia (yhteen tai kahteen päivään ajoittuvana) havainnointia Taysissa. (Itsenäinen työskentely koko kurssin aikana yhteensä siis n. 100 tuntia.) Omasta oppimisprosessista kirjoitetaan kurssin ajan sähköistä reflektiopäiväkirjaa. Kurssin lopuksi kirjoitetaan n. 5-7 liuskan kokoava oppimisreflektio. Kurssilla on käytössä moodle-alusta.
Kurssille valitaan 8 opiskelijaa. Ilmoittautuminen e-lomakkeella viimeistään 31.8.2018.
Sisältö: Opetusperiodeina yhteisösosiaalityö, monikulttuurisuus, kahdensuuntainen kotoutuminen ja voimavaraistava työskentely.
Oppimismuodot: Yhteen teeman mukaiseen periodiin sisältyy tehtävän asettelua käsittelevä tutoristunto 1 (2h), osallistuva havainnointi kentällä (8 h), tiedonhaku ja tiedonkooste sekä tiedonkoostetta käsittelevä tutoristunto 2 (2 h). Näiden lisäksi on aloitusistunto (3 h) ja kirjallinen loppuessee ja loppuistunto (3 h). Opiskelijat jaetaan teeman mukaisiin enintään 3 hengen pienryhmiin.
Suoritus: Opiskelija osallistuu aloitus- ja loppuistunnon lisäksi oman teemansa tutoristuntoon 1 sekä kaikkiin tutoristuntoihin 2, joita on yhteensä 4. Kontaktiopetustunteja on 16 h. Pienryhmän osallistuva havainnointi 8 h kentällä tapahtuu kentän ohjaajan valvonnassa. Tiedonhaun kooste tehdään pienryhmätyönä opettajien osoittamasta kirjallisuudesta ja kenttähavainnoista. Koko kurssia koostava loppuessee tehdään yksilötyönä perustuen kirjallisuuteen ja oman oppimisen reflektointiin.
Kirjallisen pienryhmänä tehtävän tietokoosteen ja yksilöllisen loppuesseen tekemiseen (4-5 sivua) opiskelijalla on käytettävissä 119 tuntia ajalla 7.9.-23.11.2018, keskimäärin 9 h/vk.
Opetus:
6.9. klo 9-12 aloitus kaikille ryhmille
6.9. klo 12-14 teema I, tutoristunto 1 oppimistehtävä 1 asettaminen (ryhmät 1 ja 2)
6.9. klo 14-16 teema II, tutoristunto 1 oppimistehtävä 2 asettaminen 1 (ryhmät 3 ja 4)
vk 37-38, 10.-14.9. ja 17.9-21.9. tiedonhaku oppimistehtäviin 1 ja 2 (teemat I ja II)
24.9. oppimistehtävien 1 ja 2 palautus
27.9. klo 12-14 teema III, tutoristunto 1 oppimistehtävän 3 asettaminen (ryhmät 5 ja 6)
27.9. klo 14-16 teema IV, tutoristunto 1 oppimistehtävän 4 asettaminen (ryhmät 7 ja 8)
vk 40-41 1-5.10. ja 8.-12.10. tiedonhaku oppimistehtäviin 3 ja 4 (teemat III ja IV)
15.10. oppimistehtävien 3 ja 4 palautus
18.10. klo 12-14 teema I, tutoristunto 2 oppimistehtävän 1 vastauksen purku, kaikki ryhmät
18.10. klo 14-16 teema II, tutoristunto 2 oppimistehtävän 2 vastauksen purku, kaikki ryhmät
1.11. klo 12-14 teema III, tutoristunto 2 oppimistehtävän 3 vastauksen purku, kaikki ryhmät
1.11. klo 14-16 teema IV, tutoristunto 2 oppimistehtävän 4 vastauksen purku, kaikki ryhmät
23.11. loppureflektioiden palautus
Opiskelija suorittaa pätevän sosiaalityöntekijän ohjauksessa kolmen kuukauden työharjoittelun sosiaalityön asiakas-, hallinto-, kehittämis- tai tutkimustehtävissä, sisällyttää harjoitteluunsa kehittämistehtävän ja laatii harjoittelustaan analyysin.
Harjoittelun alussa opiskelija laatii yksilöllisen HOPSin, johon sisältyy kehittämistehtävä. Opiskelija raportoi kahden viikon välein harjoittelustaan moodlessa ja osallistuu keskusteluun muiden opiskeljoiden raporttien pohjalta. Opiskelija kirjoittaa harjoittelustaan analyysin valitusta teoreettisesta näkökulmasta ja reflektoi analyysissa omaa oppimistaan. Opiskelija esittää harjoittelustaan analyysin seminaarissa ja osallistuu oma esitys mukaan lukien 20 analyysin käsittelyyn. On suositeltavaa integroida gradun teemoja tai aineistonkeruuta harjoitteluun.
Opintosuoritusten täsmälliset ohjeet ovat nähtävillä harjoittelun moodlessa, jonne opiskelijat liitetään syyskuussa harjoitteluun ilmoittautumisen yhteydessä
Opintojakso ei vaadi ennakkoilmoittautumista. Infoseminaari on pakollinen kaikille vuonna 2019 jakson suorittaville.
Infoseminaari on pakollinen kaikille vuonna 2019 jakson suorittaville.
Harjoittelu on mahdollista suorittaa ympäri vuoden yhtäjaksoisena 3 kk työjaksona. Harjoittelun moodle on käytössä ympäri vuoden.
STYS3A tulee olla suoritettuna ennen tutkielmaseminaarin aloittamista tai se tulee suorittaa samanaikaisesti seminaarin kanssa. Maisterintutkinnon aiemmin suorittaneiden ei tarvitse suorittaa kohtaa STYS3A, mutta he ovat halutessaan tervetulleita osallistumaan luennoille.
Luennot ja oheistehtävät.
Kyseessä on monitieteinen kurssi, jossa tutkitaan haastattelun käyttöä tutkimuksessa; erilaisia haastattelun tavoitteita ja lajeja sekä erilaisten kohderyhmien (lapset, iäkkäät, asiantuntijat, marginaalit) kohtaamista.
Kurssi edellyttää läsnäoloa ja osallistumista luennoille, etäopiskelumahdollisuutta ei ole.
ma 17.9. Matti Hyvärinen: Laadullinen haastattelu
pe 21.9. Tuija Koivunen: Teemahaastattelu
ma 24.9. Hannu Sinisalo: Videohaastattelu
pe 28.9. Anna Liisa Aho: Kriisitilanteessa olevan haastattelu
ma 1.10. Kirsi Lumme-Sandt: Ikäihmisen haastattelu
pe 5.10. Piia Roos: Lapsen haastattelu
ma 8.10. Hanna-Mari Ikonen: Puhelinhaastattelu ja Juho Karvinen: Verkkohaastattelu
pe 12.10. Eeva Puumala: Turvapaikanhakijoiden ja paperittomien haastattelu
ma 15.10. Tiina Suopajärvi: Kävelyhaastattelu
pe 19.10. Henna Luoma-Halkola: Ryhmähaastattelu
ma 22.10. Rosi Enroos: Haastattelu vankilassa
pe 26.10. Tuija Koivunen: Asiantuntijahaastattelu, sukupuoli ja valta
ma 29.10. Laura Huttunen: Etnografia ja haastattelu
pe 2.11. Eero Suoninen: Haastattelun vuorovaikutus merkityksenantojen suuntaajana ja rakentajana
Muutokset mahdollisia.
Ilmoittautumisen ajankohta 27.8.2018-10.9.2018
Sosiaalityön maisteriopintojen opiskelijat: kurssi korvaa opinto-oppaan kohdan STYS3B Erilaiset tiedonmuodostuksen tavat 5 op.
Ilmoittautuminen e-lomakkeella kevään 2019 tutkielmaseminaariryhmiin alkaa pe 30.11.2018 klo 8.00 ja päättyy to 13.12.2018 klo 23.59
HUOM! Vastuuopettaja klk:sta 2019 alkaen on Lasse Rautniemi (slk 2018 vastaava opettaja on Leena Autonen-Vaaraniemi)
HUOM! STYS3C Tutkielmaseminaarin (15 op) voi aloittaa sekä syys- että kevätlukukauden alussa. Ilmoittautuminen on etukäteen ja siitä informoidaan erikseen ennen lukukauden alkua.
Graduvauhditus on suunnattu opiskelijoille, joiden tutkielmaseminaarista on kulunut yli kaksi vuotta. Vauhditusseminaarissa on mahdollisuus esitellä pro gradu -työn nykyvaihetta, saada siitä ryhmän palautetta ja vinkkejä tutkielman eteenpäin viemiseen. Seminaariin osallistuminen on vapaaehtoista.
Syksyn ensimmäinen tapaamiskerta on 18.9. klo 16.15-19 (Linna 5028). Ensimmäisellä tapaamiskerralla sovitaan syksyn seminaarin aikataulu.
Seminaariryhmän tapaamiset sovitaan ryhmäläisten kanssa.
Kurssille valitaan enintään 24 opiskelijaa. Mikäli karsintaa joudutaan tekemään, käytetään valintakriteerinä opintojen vaihetta ja opintopistemäärää.
Mitä on metodologia? Miksi sen äärelle on syytä pysähtyä? Miten näiden kysymysten parista voi edetä toteuttamaan mielekkään sosiaalityön tutkimusasetelman?
Kurssilla suunnistetaan metodologisten pohdintojen äärelle moninaisten sosiaalityölle relevanttia ajankohtaista tutkimusta esittelevien metodiluentojen kautta. Tarkastelussa ovat muun muassa erilaiset etnografiset metodit, monimenetelmäisyys ja populaarikulttuuriaineistojen analyysi. Luennot tarjoavat monipuolisen katsauksen sosiaalityön tutkimuksen metodologisiin sovelluksiin, joista opiskelija voi ammentaa aineksia omaan gradututkimukseensa.
Kurssin suoritus edellyttää luento-opetukseen osallistumista, oheiskirjallisuuteen perehtymistä ja luentopäiväkirjan tekemistä. Opetus toteutetaan ajalla 30.10.-11.12. tiistaisin klo 14-16.
Kurssille valitaan enintään 20 opiskelijaa. Mikäli karsintaa joudutaan tekemään, käytetään valintakriteerinä opintojen vaihetta ja sosiaalityön opintopistemäärää.
Luentokurssi korvaa yhden vaihtoehtoisen jakson STYS3B1-STYS3B3 opinto-oppaan kohdasta STYS3B Erilaiset tiedonmuodostuksen tavat 5 op.
Ensisijaisesti syventävän vaiheen opiskelijoille sisällytettäväksi teemaopintoihin.
Sosiaalityön tutkinto-ohjelman opiskelijat: kurssi korvaa opinto-oppaan kohdan STYS3B2 Ammatillisen vuorovaikutuksen ja tekstien tutkimus, 5 op.
Ilmoittautuminen Sosnetin verkkosivuilla 17.9.-4.10.2018.
Kurssi sopii valinnaisiksi opinnoiksi.
Yhteiskunta- ja sosiaalitutkimuksen keskeisiä kiinnostuksen kohteita on yksilön ja yhteiskunnan välinen suhde ja erityisesti se, millä lailla yhteiskunnan muutokset vaikuttavat yksilöihin ja yksilötason valintoihin. Arki on hedelmällinen lähtökohta yrittäessämme ymmärtää yksilön ja yhteiskunnan välisiä suhteita, sillä arjessa limittyvät epäviralliset ja viralliset sekä yksityiset ja julkiset toiminnat, ajatukset ja odotukset. Paradoksaalisesti tämä tekee arjesta sekä rutiininomaista ja turvallista että vaativaa ja jopa uuvuttavaa. Teoreettisesti jäsenneltynä itsestään selvästä arjesta muodostuu yllättävä, monimuotoinen ja kompleksinen käsite.
Kurssilla tarkastelemme arjen sosiologian (sociology of everyday life) ja henkilökohtaisen elämän sosiologian (sociology of personal life) kautta yksilön ja yhteiskunnan välisiä suhteita. Arjen sosiologia tarkastelee, miten ihmiset sitoutuvat olemassa oleviin yhteiskunnallisiin ja sosiaalisiin rakenteisiin. Henkilökohtaisen elämän sosiologia tarkastelee yksilöiden elämää niissä sosiaalisissa, ajallisissa ja paikallisissa konteksteissa, joissa he elävät. Henkilökohtaisen elämän sosiologia pohtii, mitä yhteiskunnallisia merkityksiä yksityisenä pidetyllä elämällä on, mitä vaikutuksia henkilökohtaisilla valinnoilla on yhteiskuntaan ja sen muutoksiin, ja millä lailla sosiaaliset rakenteet ilmenevät henkilökohtaisessa elämässä.
Pohdimme, mitä on arki? Mikä merkitys arjella on yksilölle ja yhteiskunnalle? Mitä henkilökohtainen tarkoittaa ja miten se eroaa yksilöllisestä? Analysoimme, miten mikrotason, pienet, jokapäiväiset teot ja toiminnat liittyvät makrotason malleihin ja rakenteisiin. Tarkastelemme toimijan ja rakenteen välisiä suhteita esim. perheen, sairauden, kuulumisen (belonging) ja kodin näkökulmista.
Opetus
Opintojakso toteutetaan verkko- ja seminaarityöskentelynä ajalla 7.1.-28.2. 2019 sekä Porissa että Tampereella. Opiskelijat jaetaan verkkotyöskentelyä varten pienryhmiin, jotka perehtyvät yhdessä verkkomateriaaliin ennen kontaktiopetuksena järjestettävää seminaarityöskentelyä.
Opintojakso sisältää teemat:
1) Arjen ja henkilökohtaisen elämän sosiologia
2) Sairausarki
3) Perhe, yhteiskunta ja muutos
4) Asuminen, koti ja kuuluminen
5) Elokuva I, Daniel Blake
Kurssilaisten yhteistapaaminen ja verkkoryhmiin jakaminen Porissa 7.1. 2019 klo 10-12 luokka 386 ja Tampereella 7.1.2019, klo 10-12, Linna-rakennus luokka 6034
Seminaarit Tampere: keskiviikkoisin klo 10-12, Linna-rakennus luokka 6034, 16.1, 23.1., 30.1., 6.2. ja 13.2.
Seminaarit Pori: torstaisin klo 10-12, luokka 386, 17.1., 24., 31.1., 7.2., ja 14.2.
Yksilötehtävän palautus 28.2.2019.
Kurssille valitaan 20 opiskelijaa Poriin ja 20 opiskelijaa Tampereelle. Valintakriteerit: Oman tutkinto-ohjelman opintopisteet yhdessä. Opintojen aloitusvuosi huomioidaan opiskelijoita kurssille
valittaessa. Maisteriohjelmaan suoraan valitut opiskelijat voivat pyrkiä kurssille, vaikka opintopisteitä ei vielä näkyisi opintorekisterissä.
Ilmoittautuminen Nettiopsuun ajalla 1.11.-23.11.2018 HUOM! Ilmoittautuessasi muista ilmoittaa osallistutko opintojaksolle Porissa vai Tampereella!!! Aikaisemman kokemuksen mukaan Tampereen ryhmä täytyy nopeasti. Mikäli et tule valituksi Tampereelle, ilmoita oletko silti halukas osallistumaan opintojaksolle Porissa, mikäli ryhmässä on tilaa.
HUOM! Erilliset ilmoittautumisryhmät Porissa ja Tampereella kurssin suorittaville, ilmoittauduthan oikean ilm.ryhmään. Aikaisemman kokemuksen mukaan Tampereen ryhmä täytyy nopeasti. Mikäli et tule valituksi Tampereelle, ilmoita oletko silti halukas osallistumaan opintojaksolle Porissa, mikäli ryhmässä on tilaa.
KATSO TÄÄLTÄ ILMOITTAUTUMINEN NETTIOPSUN KAUTTA
Ilmoittautuminen alkaa 1.11.2018 06:01
Ilmoittautuminen päättyy 23.11.2018 23:59
Korvaa sosiaalityöstä kohdan STYS1B4 Perhe asiantuntijatyön kontekstina ja kohteena
Korvaa sosiologiasta kohdan SOSM3/YKTM6.3.Sosiologinen ajattelu II
Lasten monipaikkainen asuminen -kurssi on vaihtoehtoinen jakson STYS1B4 Perhe asiantuntijatyön kontekstina ja kohteena –kirjallisuudelle.
Luentoseminaarin ohjelma ja aikataulu:
Ilmoittautuminen 1.12.2018 - 13.1.2019 e-lomakkeella:
https://elomake3.uta.fi/lomakkeet/22450/lomake.html
Työskentelyyn kuuluu ryhmätyöskentelyä erikseen sovittavina aikoina seuraavasti:
Viikko 7, Ryhmätapaaminen, 3 x 45 min.
Viikot 9-10, Ryhmätapaaminen, 1 x 45 min.
Viikot 11-12, Rynmätapaaminen (tapaustyöskentely asiakkaan kanssa), 3 x 45 min.
Viikko 13, Ryhmätapaaminen, 3 x 45 min.
Viikko 14, Ryhmätapaaminen, 2 x 45 min.
Ryhmäjako tehdään ilmoittautumisajan jälkeen. Ryhmäjaon yhteydesssä kysytään toiveita ryhmätapaamisten ajankohdista, ja ryhmäjako suoritetaan pyrkien huomioimaan nämä toiveet.
Logopedian, Psykologian ja Sosiaalityötyön pääaineopiskelijoille vaihtoehtona on klinikkakurssi periodilla IV tai kirjatentti.
Muille opiskelijoille suoritusvaihtoehtona on kirjatentti.
Klinikkakurssilla tutustutaan moniammatillisissa pienryhmissä Parkinsonin tautia sairastavan henkilön elämäntilanteeseen. Kurssilla suunnitellaan ja toteutetaan potilaan (ja hänen puolisonsa) moniammatillinen haastattelu, ja kootaan havainnot yhteen. Työskentelyssä saatuja kokemuksia esitellään yhteisessä loppuseminaarissa ja lisäksi laaditaan ryhmän yhteinen loppuraportti ryhmätyöskentelyssä saatujen kokemusten ja kirjallisuuden perusteella.
HUOM! Ilmoittautuminen 1.12.2018-6.1.2019 e-lomakkeella, ei nettiopsussa
Psykologian ja sosiaalityön opiskelijoilta kurssi suositellaan suoritettavaksi kanditutkinnon suorittamisen jälkeen. Sosiaalityön opiskelijoita suositellaan edeltävinä opintoina STYA3 Sosiaalityön taidot. Kurssia suositellaan logopedian 3.tai 4. vuoden opiskelijoille.
Sosiaalityön tutkinto-ohjelman opiskelijoilla kurssi korvaa opinto-oppaan jakson STYS2A Syve
Ilmoittautuminen Sosnetin verkkosivuilla 26.11.-13.12.2018
Kurssi sopii valinnaisiksi opinnoiksi.
Ilmoittautuminen Sosnetin verkkosivuilla 26.11.-13.12.2018.
Kurssi sopii valinnaisiksi opinnoiksi.
Luennoitsijat esittelevät omien tutkimustensa pohjalta erilaisia lähestymistapoja osallisuuden, oikeuksien ja vastuun teemoihin sosiaalityön erilaisissa käytännöissä. Kukin luennoitsija on valinnut oheistekstin luettavaksi ennen luentoa, joita opiskelijat käsittelevät myös lukupiireissä. Lukupiirityöskentely dokumentoidaan Moodleen ja sen anti esitellään loppuseminaarissa 14.5.2018.
Luentoseminaari.
Työskentelymuodot: luennot, oheisteksteihin liittyvät ryhmätyöt ja oppimispäiväkirjat.
Kurssi suoritetaan osallistumalla luennoille, lukemalla luentoihin liittyvät oheistekstit ja osallistumalla lukupiirityöskentelyyn. Lisäksi kirjoitetaan itsenäinen oppimispäiväkirja, noin 9 sivua (1,5 riviväli, fontti 12). Oppimispäiväkirjassa tulee hyödyntää luentoja, oheistekstejä ja ennen kaikkea omaa ajattelua. Huom: Luennoitsijan oheisteksti tulee olla luettuna ENNEN luentoa.
Mitä tulee mieleen sanoista luovat aineistot ja analyysimenetelmät? Jotain inspiroivaa ja innostavaa? Tällä kurssilla tarkastelemme, miten sosiaalitieteellisessä tutkimuksessa ja tutkimuksen eri vaiheissa voi käyttää ja soveltaa luovia vaihtoehtoisia menetelmiä ja käyttää erilaisia aineistoja. Kurssin aikana pohditaan, kuinka yhteiskunnallisesti ja sosiaalisesti mielenkiintoisia ja tärkeitä ilmiöitä kuten esimerkiksi eriarvoisuutta, yhteiskunnan muutosta, sosiaalisia suhteita, jne. voidaan tarkastella ja tutkia kuvallisin keinoin, fiktion avulla tai esim. tarinoiden välityksellä. Kurssin toteutuksessa keskeistä on kokemuksellinen ymmärtäminen ja yhdessä oppiminen. Kurssilla opimme näkemään, että ympäröivä maailma on täynnä mitä erilaisimpia aineistoja, joita voidaan tutkia erilaisilla otteilla ymmärtääksemme ja selittääksemme meitä ympäröivää yhteiskunnallista, kulttuurista, sosiaalista, institutionaalista ja arkista moninaisuutta.
Kurssi arvioidaan numeroin 1-5 ja sen suorittaminen vaatii aktiivista osallistumista luennoille ja seminaaritapaamisiin sekä annettujen tehtävien tekoa. Lisäksi jokainen opiskelija kirjoittaa omakohtaisen reflektion luennoista ja seminaareista. Reflektiossa opiskelija pohtii, mitä luennoilla/seminaareissa käsitellyt asiat merkitsevät oman graduaiheen tai tutkimuksellisen kiinnostuksen kohteen näkökulmasta. Miten toteuttaisit oman tutkimuksesi kullakin luennolla/seminaareissa esiteltyjä tai muita luovia aineistoja ja menetelmiä hyväksi käyttäen? Reflektion kokonaispituus on 5-10 sivua ja se palautetaan Moodleen.
Opetus
Opintojakso toteutetaan intensiivisenä luento-opetuksena ja seminaarityöskentelynä ajalla 25.3.-29.4.2019 Porissa. Tampereen kampuksen opiskelijat ovat tervetulleita Poriin osallistumaan kurssille!
Opintojakson sisältämät teemat:
Kaikkia teemoja pyritään käsittelemään sekä tutkimusaineiston tuottamisen, analysoinnin että tulosten julkistamisen näkökulmista.
Kurssi toteutetaan intensiivikurssina siten, että aamupäivällä on luento ja iltapäivällä seminaari.
Kurssille valitaan 20 opiskelijaa. Valintakriteerit: Oman tutkinto-ohjelman opintopisteet yhteensä. Opintojen aloitusvuosi huomioidaan valitessa. Maisteriohjelmaan suoraan valitut opiskelijat voivat pyrkiä kurssille, vaikka opintopisteitä ei vielä näkyisi opintorekisterissä.
Luennot ja seminaarityöskentely.
Sosiaalityön opiskelijat: kurssi korvaa yhden vaihtoehtoisen jakson STYS3B1-STYS3B3 opinto-oppaan kohdasta STYS3B Erilaiset tiedonmuodostuksen tavat 5 op.
Ilmoittautuminen jaksolle Sosnetin verkkosivuilla 11.-28.2.2019.
Ilmoittautuminen Sosnetin verkkosivuilla 11.-28.2.2019.
Kurssi sopii valinnaisiksi opinnoiksi.