Kurssin suoritettuaan opiskelija hahmottaa lasten asumisen ja sosiaalityön kytköksiä sekä ymmärtää erityisesti monipaikkaisen asumisen ilmiötä lasten arjen, hyvinvoinnin ja sosiaalityön kysymyksinä.
Lasten monipaikkainen asuminen -kurssi on vaihtoehtoinen jakson STYS1B4 Perhe asiantuntijatyön kontekstina ja kohteena –kirjallisuudelle.
Luentoseminaarin ohjelma ja aikataulu:
Luentoseminaarin yhteydessä suoritetaan seuraava oheiskirjallisuus opettajan oheistamalla tavalla:
Archambault, Josee (2012) ’It can be good there too’: home and continuity in refugee children’s narratives of settlement. Children’s Geographies 10 (1), 35-48.
Andenaes, Agnes (2013) From ‘placement´ to ‘a child on the move’: Methodological strategies to give children a more central position in Child Welfare Service. Qualitative Social Work 11 (5), 486-501.
Gry Mette D. Haugen (2010) Children’s perspectives on everyday experiences of shared residence: Time, emotions and agency dilemmas. Children & Society 24 (2), 112-122.
Jack, Gordon (2015) ‘I maynot know who I am, but I know where I am from’: the meaning of place in social work with children and families. Child & Family Social Work 20, 415-423.
Unrau ym. (2008): Former foster youth remember multiple placement moves: A journey of loss and hope. Children and Youth Services Review 30, 1256-1266.
Forsberg, Hannele & Ritala-Koskinen Aino (toim.) Monen kodin lapset. Gaudeamus: Helsinki.