x !
Arkistoitu opetusohjelma 2018–2019
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
STYS1B4 Lasten monipaikkainen asuminen 5 op
Periodit
I Periodi II Periodi II Periodi IV Periodi
Opetuskieli
suomi
Tyyppi
Syventävät opinnot
Suoritettavien opintojaksojen kuvaukset opinto-oppaissa
Sosiaalityön maisteriopinnot
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta

Osaamistavoitteet

Kurssin suoritettuaan opiskelija hahmottaa lasten asumisen ja sosiaalityön kytköksiä sekä ymmärtää erityisesti monipaikkaisen asumisen ilmiötä lasten arjen, hyvinvoinnin ja sosiaalityön kysymyksinä.

Yleiskuvaus

Lasten monipaikkainen asuminen -kurssi on vaihtoehtoinen jakson STYS1B4 Perhe asiantuntijatyön kontekstina ja kohteena –kirjallisuudelle.

Luentoseminaarin ohjelma ja aikataulu:

  • 15.1. Johdatus aiheeseen ja työskentelytapoihin: Lasten monipaikkainen asuminen yhteiskunnallisena ilmiönä ja sosiaalityön haasteena (Hannele Forsberg)
  • 22.1. ’Pienet muutot’ ja perherakenteen muutokset monipaikkaisen asumisen taustana lastensuojelussa (Aino Ritala-Koskinen)
  • 29.1. Esineet huostaanotettujen lasten muutoissa (Riitta Laakso)
  • 5.2. Lasten vuoroasuminen vanhempien eron jälkeisenä käytäntönä ja kokemuksina (Leena Autonen-Vaaraniemi)
  • 12.2. Yksin maahan tulleiden alaikäisten turvapaikanhakijoiden asumispolut ja näkemykset kodista (Outi Kauko)
  • 19.2. Lasten monipaikkainen asuminen lapsi- ja perhetyön ammattilaisten näkökulmasta (Inkeri Eskonen)
  • 26.2. Kurssin yhteenvetoa ja pohdintaa: Monipaikkainen asuminen lasten hyvinvoinnin kysymyksenä (Hannele Forsberg)

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt

Opettajat

Hannele Forsberg, Vastaava opettaja
hannele.forsberg[ät]tuni.fi

Opetus

15.1.2019 – 26.2.2019
Seminaari
Ti 15.1.2019 - 26.2.2019 viikoittain klo 9-12, Linna K109

Oppimateriaalit

Luentoseminaarin yhteydessä suoritetaan seuraava oheiskirjallisuus opettajan oheistamalla tavalla:

Archambault, Josee (2012) ’It can be good there too’: home and continuity in refugee children’s narratives of settlement. Children’s Geographies 10 (1), 35-48.

Andenaes, Agnes (2013) From ‘placement´ to ‘a child on the move’: Methodological strategies to give children a more central position in Child Welfare Service. Qualitative Social Work 11 (5), 486-501.

Gry Mette D. Haugen (2010) Children’s perspectives on everyday experiences of shared residence: Time, emotions and agency dilemmas. Children & Society 24 (2), 112-122.

Jack, Gordon (2015) ‘I maynot know who I am, but I know where I am from’: the meaning of place in social work with children and families. Child & Family Social Work 20, 415-423.

Unrau ym. (2008): Former foster youth remember multiple placement moves: A journey of loss and hope. Children and Youth Services Review 30, 1256-1266.

Forsberg, Hannele & Ritala-Koskinen Aino (toim.) Monen kodin lapset. Gaudeamus: Helsinki.