Opiskelija syventää tietojaan yhteisösosiaalityön teoreettisista ja käytännöllisistä lähtökohdista monikulttuurisessa toimintaympäristössä. Hänelle muodostuu käsitys siitä, miten rakennetaan ja ylläpidetään monitoimijaista yhteisösosiaalityön toimintaympäristöä ja miten yhteisöllinen ympäristö mahdollistaa voimavaraistavan sosiaalityön tekemisen yhteistyössä, johon osallistuvat ammattityöntekijät, palvelujen käyttäjät, alueen asukkaat ja vapaaehtoiset työntekijät. Opiskelijalle muodostuu kuva palvelutarjonnan lisäksi erilaisista kulttuurienvälisistä osallistamisen ja osallisuuden käytännöistä. Perehtymällä kahdensuuntaiseen kotoutumiseen opiskelijalla on valmiuksia edistää vuoropuhelua erilaisista kulttuuri- ja uskontotaustoista tulevien ihmisten kesken.
Sisältö: Opetusperiodeina yhteisösosiaalityö, monikulttuurisuus, kahdensuuntainen kotoutuminen ja voimavaraistava työskentely.
Oppimismuodot: Yhteen teeman mukaiseen periodiin sisältyy tehtävän asettelua käsittelevä tutoristunto 1 (2h), osallistuva havainnointi kentällä (8 h), tiedonhaku ja tiedonkooste sekä tiedonkoostetta käsittelevä tutoristunto 2 (2 h). Näiden lisäksi on aloitusistunto (3 h) ja kirjallinen loppuessee ja loppuistunto (3 h). Opiskelijat jaetaan teeman mukaisiin enintään 3 hengen pienryhmiin.
Suoritus: Opiskelija osallistuu aloitus- ja loppuistunnon lisäksi oman teemansa tutoristuntoon 1 sekä kaikkiin tutoristuntoihin 2, joita on yhteensä 4. Kontaktiopetustunteja on 16 h. Pienryhmän osallistuva havainnointi 8 h kentällä tapahtuu kentän ohjaajan valvonnassa. Tiedonhaun kooste tehdään pienryhmätyönä opettajien osoittamasta kirjallisuudesta ja kenttähavainnoista. Koko kurssia koostava loppuessee tehdään yksilötyönä perustuen kirjallisuuteen ja oman oppimisen reflektointiin.
Kirjallisen pienryhmänä tehtävän tietokoosteen ja yksilöllisen loppuesseen tekemiseen (4-5 sivua) opiskelijalla on käytettävissä 119 tuntia ajalla 7.9.-23.11.2018, keskimäärin 9 h/vk.
Opetus:
6.9. klo 9-12 aloitus kaikille ryhmille
6.9. klo 12-14 teema I, tutoristunto 1 oppimistehtävä 1 asettaminen (ryhmät 1 ja 2)
6.9. klo 14-16 teema II, tutoristunto 1 oppimistehtävä 2 asettaminen 1 (ryhmät 3 ja 4)
vk 37-38, 10.-14.9. ja 17.9-21.9. tiedonhaku oppimistehtäviin 1 ja 2 (teemat I ja II)
24.9. oppimistehtävien 1 ja 2 palautus
27.9. klo 12-14 teema III, tutoristunto 1 oppimistehtävän 3 asettaminen (ryhmät 5 ja 6)
27.9. klo 14-16 teema IV, tutoristunto 1 oppimistehtävän 4 asettaminen (ryhmät 7 ja 8)
vk 40-41 1-5.10. ja 8.-12.10. tiedonhaku oppimistehtäviin 3 ja 4 (teemat III ja IV)
15.10. oppimistehtävien 3 ja 4 palautus
18.10. klo 12-14 teema I, tutoristunto 2 oppimistehtävän 1 vastauksen purku, kaikki ryhmät
18.10. klo 14-16 teema II, tutoristunto 2 oppimistehtävän 2 vastauksen purku, kaikki ryhmät
1.11. klo 12-14 teema III, tutoristunto 2 oppimistehtävän 3 vastauksen purku, kaikki ryhmät
1.11. klo 14-16 teema IV, tutoristunto 2 oppimistehtävän 4 vastauksen purku, kaikki ryhmät
23.11. loppureflektioiden palautus
Kurssi arvioidaan arvosanalla 1-5, missä arvioidaan aktiivinen osallistuminen tutoristuntoihin, osallistuva kenttähavainnointi, tiedonhankintakooste ja loppuessee.
Suomalainen ja kansainvälinen kirjallisuus
Opettajien materiaali yhteisösosiaalityöstä
Johanna Hiitola, Merja Anis & Kati Turtiainen (toim.) (2018) Maahanmuutto, palvelut ja hyvinvointi. Kohtaamisissa kehittyviä käytäntöjä. Tampere: Vastapaino.