Tampereen yliopiston opiskelijan käsikirja

Ohjaustahot ja yhteystiedot: Yhteiset ohjauspalvelut

Yhteiset ohjauspalvelut tarjoavat täydentävää tukea ja ohjausta tiedekunnissa annettavalle ohjaukselle muun muassa hyvinvoinnin, urasuunnittelun, opiskelutaitojen ja yksilöllisten opiskelujärjestelyiden teemoissa. Sinun on mahdollista hyödyntää palveluita riippumatta siitä, missä tutkinto-ohjelmassa opiskelet.

Tutustu tarjontaamme, ja ota apu & tuki vastaan:

• Itseopiskelu- ja tukimateriaalit
  • Ajanvaraukseton matalan kynnyksen ohjaus ja tuki, Navigaattori
  • Ryhmät (ryhmäohjaus)
  • Yksilöohjaus (henkilökohtaiset ohjauskeskustelut)
    • Opinto-ohjaajat
    • Uraohjaajat
    • Opintopsykologit
    • Yksilöllisten opiskelujärjestelyjen asiantuntijat

Palvelumme opiskelijalle

Itseopiskelu- ja tukimateriaalit

Hyödynnä itseopiskelumateriaalina muun muassa seuraavia:

Ajanvaraukseton matalan kynnyksen ohjaus ja tuki, Navigaattori

Ilman ajanvarausta:

• Verkossa
      • Jodel
    • Kampuksilla
      • Yhteisten ohjauspalveluiden ja eri tukipalveluiden vaihtuvat päivystykset Navigaattorin tiloissa
      • Opinto-ohjaajien päivystykset opon huoneissa

Lue tarkemmin Navigaattorin sivuilta (tuni.fi/navigaattori) ja liity seuraajaksi Instagramissa: @navigaattori_tampereuni!

Ryhmät (ryhmäohjaus)

Tutustu ryhmätarjontaamme, ja tule mukaan:

Yksilöohjaus (henkilökohtaiset ohjauskeskustelut)

Opinto-ohjaaja tukee esimerkiksi opiskeluelämäntilanteen ja tulevaisuuden tavoitteiden jäsentämisessä sekä valintojen tekemiseen ja hyvinvointiin liittyvissä pohdinnoissa. Opinto-ohjaajan luona voit käydä silloinkin, kun selkeitä kysymyksiä ei ole, mutta haluat jutella asiastasi jonkun kanssa. Jos et tiedä, miten alkaisit selvittää tilannettasi, voit keskustella siitä ensin opinto-ohjaajan kanssa. Ohjaus on tarkoitettu kaikille Tampereen yliopiston opiskelijoille.

• Ota yhteyttä: opiskelijanohjaus.tau [at] tuni.fi (opiskelijanohjaus[dot]tau[at]tuni[dot]fi)
    • Varaa tapaamisaika sähköisellä ajanvarauksella etäohjaukseen tai lähiohjaukseen
      • Huom. vapaat ajat näkyvät vain kahden viikon päähän. Jos vapaita aikoja ei ole heti näkyvissä, katso seuraavana päivänä uudelleen
    • Tule käymään päivystysaikana Hervannassa ti klo 13-15, Päärakennuksen huoneessa PA209b ja keskustassa to klo 14-15.30, Päätalon huoneessa A117. Ks. poikkeukset Navigaattorin sivuilta

Uraohjaaja tukee urasuunnittelun pohdinnoissa. Näitä voivat olla esimerkiksi harjoittelupaikan hakeminen, valmistumisen lähestyminen, oman osaamisen tunnistaminen, työllistyminen ja työtehtävämahdollisuudet. Ohjaus on suunnattu Tampereen yliopiston perustutkinto-opiskelijoille.

• Ota yhteyttä: uraohjaus.tau [at] tuni.fi (uraohjaus[dot]tau[at]tuni[dot]fi)
    • Varaa tapaamisaika etä- tai lähiohjaukseen sähköisellä ajanvarauksella
      • Huom. vapaat ajat näkyvät neljän viikon päähän. Jos vapaita aikoja ei ole heti näkyvissä, katso seuraavana päivänä uudelleen

Opintopsykologi tukee esimerkiksi opiskelutaitoihin, opinnoissa jaksamiseen, aikaansaamiseen ja opiskelumotivaatioon liittyvissä asioissa sekä opiskelun sovittamisessa yhteen haastavan elämäntilanteen tai erityispulmien kanssa. Ennen yhteydenottoa lue tarkemmat ohjeet alta (kohdasta ‘Tarkemmat yksilöohjauksen kuvaukset’). Ohjaus on tarkoitettu kandidaatin- ja maisterintutkintoja tekeville.

• Ota yhteyttä & tiedustele vapaita aikoja: opintopsykologit.tau [at] tuni.fi (opintopsykologit[dot]tau[at]tuni[dot]fi)

Yksilöllisten opiskelujärjestelyjen asiantuntija tukee yksilöllisissä opiskelujärjestelyissä. Opintojen saavutettavuuden tueksi voit saada yksilöllistä tukea tai yksilöllisiä opiskelujärjestelyjä, jos sinulla on jokin sairaus, vamma tai esimerkiksi oppimisvaikeus. Lue tarkemmin yksilöllisistä opiskelujärjestelyistä. Ohjaus on tarkoitettu kaikille Tampereen yliopiston opiskelijoille.

Löytyikö oikea avun tai tuen taho?

Tarkemmat yksilöohjauksen kuvaukset alla:

Julkaistu: 13.12.2022
Päivitetty: 29.4.2024