Elina Närvänen
Työtehtävät
Opetus ja tutkimus
Osaamisalueiden kuvaus
Kulutus- ja palvelututkimuksen monitieteinen teoriakenttä. Ruokahävikki ja kiertotalous erityisesti liiketaloudellisesta ja kuluttaja-kansalaisten näkökulmasta. Laadulliset tutkimusmenetelmät, kuten tutkimushaastattelut, etnografia ja netnografia, narratiivinen tutkimus, kehysanalyysi.
Projektit
Projektit
Tärkeimmät saavutukset
Tampereen yliopiston väitöskirjapalkinto vuodelta 2014. Johtamiskorkeakoulun väitöskirjapalkinto vuodelta 2013. Prima tohtorin titteli tohtoripromootiossa vuonna 2018.
Luottamustoimet
Editorial Review Board Member, European Journal of Marketing
Editorial Review Board Member, International Journal of Consumer Studies
Päätoimittaja, Kulutustutkimus.nyt
Hallituksen jäsen, Suomen kulutustutkimuksen seura
Hallituksen jäsen, Vähittäiskaupan tutkimussäätiö
Tutkimusyksikkö
Tieteenalat
Kauppatieteet, markkinointi, liiketaloustiede, kulutustutkimus, palvelututkimus
Uusimmat julkaisut
Consumer collectives in the circular economy: A systematic review and research agenda
Luukkonen, R., Närvänen, E. & Becker, L., maalisk. 2024, julkaisussa: Sustainable Production and Consumption. 45, s. 281-293Tutkimustuotos: Katsausartikkeli › vertaisarvioitu
Self-regulating a collaborative engagement platform: case REKO
Leipämaa-Leskinen, H., Närvänen, E. & Makkonen, H., 23 huhtik. 2024, Understanding Collaborative Consumption. Albinsson, P. A., Perera, B. Y. & Lawson, S. J. (toim.). s. 54-66Tutkimustuotos: Luku › Scientific › vertaisarvioitu
“I Do What I Do to Drive Change”: The Social-Symbolic Work of Sustainable Fashion Influencers
Kaivonen, I., Mesiranta, N. & Närvänen, E., 11 maalisk. 2024, (E-pub ahead of print) julkaisussa: Fashion Theory - Journal of Dress Body and Culture.Tutkimustuotos: Artikkeli › Scientific › vertaisarvioitu
Activity focus groups – a discursive, practical and social method for studying consumption practices
Weckroth, K. & Närvänen, E., 28 jouluk. 2023, (E-pub ahead of print) julkaisussa: Qualitative Market Research.Tutkimustuotos: Artikkeli › Scientific › vertaisarvioitu
Doing Family over Time: The Multilayered and Multitemporal Nature of Intergenerational Caring through Consumption
Kastarinen, A., Närvänen, E. & Valtonen, A., elok. 2023, julkaisussa: JOURNAL OF CONSUMER RESEARCH. 50, 2, s. 282-302 21 SivumääräTutkimustuotos: Artikkeli › Scientific › vertaisarvioitu
Examining consumer food waste through grocery retailers’ customer data: Segments and practical implications
Närvänen, E., Mesiranta, N., Saarijärvi, H. & Nevalainen, J., heinäk. 2023, julkaisussa: INTERNATIONAL JOURNAL OF CONSUMER STUDIES. 47, 4, s. 1273-1290Tutkimustuotos: Artikkeli › Scientific › vertaisarvioitu
From transactions to transformations: exploring transformative food retailing
Saarijärvi, H., Sparks, L., Närvänen, E., Erkkola, M., Fogelholm, M. & Nevalainen, J., toukok. 2023, (E-pub ahead of print) julkaisussa: International Review of Retail, Distribution and Consumer Research. 18 SivumääräTutkimustuotos: Artikkeli › Scientific › vertaisarvioitu
Grocery Retailers’ Approaches to Discussion on the Food Waste Issue on Social Media
Sutinen, U-M. & Närvänen, E., lokak. 2023, The Future of Consumption: How Technology, Sustainability and Wellbeing will Transform Retail and Customer Experience. Bäckström, K., Egan-Wyer, C. & Samsioe, E. (toim.). Palgrave Macmillan, s. 159-172Tutkimustuotos: Luku › Scientific › vertaisarvioitu
Retail metamorphosis – how retailing reconfigures itself for the future
Närvänen, E., Yrjölä, M. & Saarijärvi, H., 2023, julkaisussa: International Review of Retail, Distribution and Consumer Research. 33, 5, s. 441-444Tutkimustuotos: Pääkirjoitus › Scientific
Special Issue: Retail metamorphosis – how retailing reconfigures itself for the future
Närvänen, E. (Vieraileva toim.), Yrjölä, M. (Vieraileva toim.) & Saarijärvi, H. (Vieraileva toim.), 2023, julkaisussa: International Review of Retail, Distribution and Consumer Research. 33, 5Tutkimustuotos: Erikoisnumero › Scientific › vertaisarvioitu