Skip to main content
You are browsing the curriculum of a past academic year (2020–2021).
Do you want to change to the ongoing academic year?
Course unit, curriculum year 2020–2021
TAUJ027c

Qualitative analysis with ATLAS.ti, 2 cr

Tampere University
Teaching periods
Active in period 2 (19.10.2020–31.12.2020)
Active in period 4 (8.3.2021–31.5.2021)
Course code
TAUJ027c
Language of instruction
Finnish
Academic year
2020–2021
Level of study
Postgraduate studies
Grading scale
Pass-Fail
Persons responsible
Responsible teacher:
Anne Laajalahti
Responsible teacher:
Olli Nuutinen, hallinnollinen
Responsible teacher:
Sanna-Leena Herkama
Responsible organisation
Doctoral School (Research and Innovation Services) 100 %

Kurssin aikana käydään läpi muun muassa seuraavia teemoja:
- ATLAS.ti:n lisenssit, eri versiot ja yhteiskäyttö muiden ohjelmistojen kanssa
- Analyysiohjelmiston peruskäsitteet ja taustaideologia
- Aineiston esikäsittely ja vienti ATLAS.ti:hin
- Erilaiset tutkimusaineistot ATLAS.ti:ssa
- Ohjelmiston peruskäyttö ja toiminnot
- Se ei siis teekään valmista analyysia? Eli aineiston järjestäminen, koodaus, havaintojen teko ja tulkinta
- Analyysiohjelmiston hyödyt ja haasteet

Laadullisten aineistojen analyysin tueksi on kehitetty erilaisia analyysiohjelmistoja, joiden avulla on mahdollista hallita, koodata, jäsentää ja ryhmitellä erilaajuisia teksti-, kuva-, ääni- ja videoaineistoja. Tampereen yliopisto on hankkinut kampuslisenssillä ATLAS.ti-ohjelmiston opiskelijoiden ja henkilökunnan käyttöön. Kurssin tarkoitus on opastaa laadullista analyysia tekeviä tutkijoita ATLAS.ti-analyysiohjelmiston peruskäytössä.

Koulutuksessa opastetaan laadullisen aineiston analysointia ohjelmiston uusimmalla Windows-versiolla (ATLAS.ti 9), joka on asennettuna yliopiston tietokoneluokkiin. Myös Mac-version käyttäjät ovat tervetulleita mukaan omien kannettaviensa kanssa: koulutuksen sisältö soveltuu osittain myös Mac-käyttäjille, vaikka toiminnoissa on joitakin eroavaisuuksia.

Osallistujat voivat halutessaan tuoda omaa aineistoaan mukanaan ja kokeilla sen työstämistä ATLAS.ti:n avulla tai harjoitella ohjelmiston käyttöä valmiilla aineistolla.

Kurssi koostuu ennakkotehtävistä, luennoista, demoista, käytännön harjoittelusta sekä kurssin jälkeen palautettavasta tehtävästä.

ENNAKKOTEHTÄVÄT

1) Lue ennen kurssin alkua seuraava artikkeli:

Laajalahti, A. & Herkama, S. (2018). Laadullinen analyysi ATLAS.ti-ohjelmistolla. Teoksessa R. Valli (toim.) Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. 5. painos. Jyväskylä: PS-kustannus, 106–133.

2) Kirjoita lyhyt kuvaus, josta käyvät ilmi seuraavat asiat:
- Nimesi, yliopistosi ja pääaineesi
- Väitöskirjatutkimuksesi tai muun tutkimuksesi aihe, tavoitteet ja tutkimusmenetelmä
- Minkä tyyppistä laadullista aineistoa olet analysoimassa tai suunnittelet työstäväsi ATLAS.ti-ohjelmistolla?
- Miten aiot analysoida aineistoasi (ryhmittelyt, tyypittelyt, diskurssit...)?
- Oletko aiemmin käyttänyt laadullisten aineistojen analysointiin tarkoitettuja ohjelmistoja? Jos olet, mitä osaat jo?
- Maininta, mikäli analysoit aineistoasi ATLAS.ti:n Mac-versiolla ja tulet koulutukseen oman kannettavan tietokoneesi kanssa
- Mitä erityisesti toivot kurssilta?

Vastaukset auttavat kurssin opettajia räätälöimään sisältöä osallistujien mukaan ja varautumaan mahdollisiin kysymyksiin.

Learning outcomes
Prerequisites
Studies that include this course
Completion option 1

Participation in teaching

04.11.2020 05.11.2020
Active in period 2 (19.10.2020–31.12.2020)
05.05.2021 06.05.2021
Active in period 4 (8.3.2021–31.5.2021)