Hyppää pääsisältöön
Selaat menneen lukuvuoden (2020–2021) opintotietoja.
Haluatko vaihtaa kuluvaan lukuvuoteen?
Opintojakso, lukuvuosi 2020–2021
TAUJ027c

ATLAS.ti laadullisen analyysin tukena, 2 op

Tampereen yliopisto
Opetusperiodit
Aktiivinen periodissa 2 (19.10.2020–31.12.2020)
Aktiivinen periodissa 4 (8.3.2021–31.5.2021)
Koodi
TAUJ027c
Opetuskieli
suomi
Lukuvuosi
2020–2021
Opintojakson taso
Jatko-opinnot
Arvosteluasteikko
Hylätty-Hyväksytty
Vastuuhenkilö
Vastuuopettaja:
Anne Laajalahti
Vastuuopettaja:
Olli Nuutinen, hallinnollinen
Vastuuopettaja:
Sanna-Leena Herkama
Vastuuorganisaatio
Tutkijakoulu (Tutkimus ja innovaatiot) 100 %

Kurssin aikana käydään läpi muun muassa seuraavia teemoja:
- ATLAS.ti:n lisenssit, eri versiot ja yhteiskäyttö muiden ohjelmistojen kanssa
- Analyysiohjelmiston peruskäsitteet ja taustaideologia
- Aineiston esikäsittely ja vienti ATLAS.ti:hin
- Erilaiset tutkimusaineistot ATLAS.ti:ssa
- Ohjelmiston peruskäyttö ja toiminnot
- Se ei siis teekään valmista analyysia? Eli aineiston järjestäminen, koodaus, havaintojen teko ja tulkinta
- Analyysiohjelmiston hyödyt ja haasteet

Laadullisten aineistojen analyysin tueksi on kehitetty erilaisia analyysiohjelmistoja, joiden avulla on mahdollista hallita, koodata, jäsentää ja ryhmitellä erilaajuisia teksti-, kuva-, ääni- ja videoaineistoja. Tampereen yliopisto on hankkinut kampuslisenssillä ATLAS.ti-ohjelmiston opiskelijoiden ja henkilökunnan käyttöön. Kurssin tarkoitus on opastaa laadullista analyysia tekeviä tutkijoita ATLAS.ti-analyysiohjelmiston peruskäytössä.

Koulutuksessa opastetaan laadullisen aineiston analysointia ohjelmiston uusimmalla Windows-versiolla (ATLAS.ti 9), joka on asennettuna yliopiston tietokoneluokkiin. Myös Mac-version käyttäjät ovat tervetulleita mukaan omien kannettaviensa kanssa: koulutuksen sisältö soveltuu osittain myös Mac-käyttäjille, vaikka toiminnoissa on joitakin eroavaisuuksia.

Osallistujat voivat halutessaan tuoda omaa aineistoaan mukanaan ja kokeilla sen työstämistä ATLAS.ti:n avulla tai harjoitella ohjelmiston käyttöä valmiilla aineistolla.

Kurssi koostuu ennakkotehtävistä, luennoista, demoista, käytännön harjoittelusta sekä kurssin jälkeen palautettavasta tehtävästä.

ENNAKKOTEHTÄVÄT

1) Lue ennen kurssin alkua seuraava artikkeli:

Laajalahti, A. & Herkama, S. (2018). Laadullinen analyysi ATLAS.ti-ohjelmistolla. Teoksessa R. Valli (toim.) Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. 5. painos. Jyväskylä: PS-kustannus, 106–133.

2) Kirjoita lyhyt kuvaus, josta käyvät ilmi seuraavat asiat:
- Nimesi, yliopistosi ja pääaineesi
- Väitöskirjatutkimuksesi tai muun tutkimuksesi aihe, tavoitteet ja tutkimusmenetelmä
- Minkä tyyppistä laadullista aineistoa olet analysoimassa tai suunnittelet työstäväsi ATLAS.ti-ohjelmistolla?
- Miten aiot analysoida aineistoasi (ryhmittelyt, tyypittelyt, diskurssit...)?
- Oletko aiemmin käyttänyt laadullisten aineistojen analysointiin tarkoitettuja ohjelmistoja? Jos olet, mitä osaat jo?
- Maininta, mikäli analysoit aineistoasi ATLAS.ti:n Mac-versiolla ja tulet koulutukseen oman kannettavan tietokoneesi kanssa
- Mitä erityisesti toivot kurssilta?

Vastaukset auttavat kurssin opettajia räätälöimään sisältöä osallistujien mukaan ja varautumaan mahdollisiin kysymyksiin.

Osaamistavoitteet
Esitietovaatimukset
Kokonaisuudet, joihin opintojakso kuuluu
Suoritustapa 1

Osallistuminen opetukseen

04.11.2020 05.11.2020
Aktiivinen periodissa 2 (19.10.2020–31.12.2020)
05.05.2021 06.05.2021
Aktiivinen periodissa 4 (8.3.2021–31.5.2021)