Erilliset varhaiskasvatuksen tehtäviin ja esiopetukseen ammatillisia valmiuksia antavat opinnot ja harjoittelut (työssäoppiminen), Vähintään 75 op
- Kuvaus
- Sisältö
Opintokokonaisuudessa perehdytään tutkimusperustaisesti varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen keskeisiin kysymyksiin. Tarkastelun kohteena ovat varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen pedagogiikka, sekä sen yhteiskunnalliset, historialliset ja teoreettiset lähtökohdat. Huomiota suunnataan myös alle kouluikäisen lapsen oppimisen, kehityksen, hyvinvoinnin ja tuen tarpeen teemoihin sekä inklusiivisuuteen ja kulttuuriseen moninaisuuteen. Kokoavana tarkastelukulmana opintokokonaisuudessa on varhaiskasvatuksen opettajan ammatillinen toiminta muuttuvissa institutionaalisissa ympäristöissä. Sen osalta paneudutaan varhaiskasvatuksen opettajan kehittyvään ja eettisesti kestävään ammatti-identiteettiin, asemaan työyhteisössä ja siihen liittyvään pedagogiseen kokonaisvastuuseen sekä työskentelyyn monialaisissa ja moniammatillisissa työyhteisöissä. Yhteistyö lasten vanhempien kanssa on yhtenä opintokokonaisuuden keskeisenä sisältönä.
Varhaiskasvatuksen tehtäviin ja esiopetukseen ammatillisia valmiuksia antavat opinnot suoritettuaan opiskelijalla on tarvittavaa tutkimukseen perustuvaa teoreettista osaamista, jota hän osaa käyttää käytännön tilanteissa. Hän ymmärtää varhaiskasvatuksen muuttuvan institutionaalisen luonteen, ja osaa kehittää varhaiskasvatuksen työ- ja kasvatuskäytäntöjä muuttuvissa toimintaympäristöissä. Hän tiedostaa ammatillisen identiteettinsä varhaiskasvatuksen pedagogisena asiantuntijana ja osaa vastata lapsiryhmän toiminnan kokonaisuudesta moniammatillisessa työyhteisössä. Opiskelija kykenee osallistumaan koko työyhteisön käytäntöjen ja toimintakulttuurin tutkimusperustaiseen kehittämiseen. Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija ymmärtää myös monialaisen yhteistyön merkityksen, ja osaa tuoda varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen osaamisensa osaksi monialaista työtä. Opiskelija tuntee lapsen kehityksen, oppimisen ja tuen keskeiset periaatteet ja osaa hyödyntää niitä pedagogisessa toiminnassaan. Hän osaa huomioida kulttuurisen moninaisuuden pedagogisessa toiminnassa ja sen kehittämisessä. Opiskelija tunnistaa lasten vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen ja osaa toimia rakentavassa vuorovaikutuksessa erilaisten perheiden kanssa.