Hyppää pääsisältöön
Selaat menneen lukuvuoden (2021–2022) opintotietoja.
Haluatko vaihtaa kuluvaan lukuvuoteen?
Opinto­kokonaisuus, lukuvuosi 2021–2022
KASVARHA

Eril­li­set var­hais­kas­va­tuk­sen teh­tä­viin ja esio­pe­tuk­seen am­ma­til­li­sia val­miuk­sia an­ta­vat opinnot ja harjoittelut (työssäoppiminen), Vähintään 75 op

Tampereen yliopisto
Kuvaus

Opintokokonaisuudessa perehdytään tutkimusperustaisesti varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen keskeisiin kysymyksiin. Tarkastelun kohteena ovat varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen pedagogiikka, sekä sen yhteiskunnalliset, historialliset ja teoreettiset lähtökohdat. Huomiota suunnataan myös alle kouluikäisen lapsen oppimisen, kehityksen, hyvinvoinnin ja tuen tarpeen teemoihin sekä inklusiivisuuteen ja kulttuuriseen moninaisuuteen. Kokoavana tarkastelukulmana opintokokonaisuudessa on varhaiskasvatuksen opettajan ammatillinen toiminta muuttuvissa institutionaalisissa ympäristöissä. Sen osalta paneudutaan varhaiskasvatuksen opettajan kehittyvään ja eettisesti kestävään ammatti-identiteettiin, asemaan työyhteisössä ja siihen liittyvään pedagogiseen kokonaisvastuuseen sekä työskentelyyn monialaisissa ja moniammatillisissa työyhteisöissä. Yhteistyö lasten vanhempien kanssa on yhtenä opintokokonaisuuden keskeisenä sisältönä.

Tavoitteet

Varhaiskasvatuksen tehtäviin ja esiopetukseen ammatillisia valmiuksia antavat opinnot suoritettuaan opiskelijalla on tarvittavaa tutkimukseen perustuvaa teoreettista osaamista, jota hän osaa käyttää käytännön tilanteissa. Hän ymmärtää varhaiskasvatuksen muuttuvan institutionaalisen luonteen, ja osaa kehittää varhaiskasvatuksen työ- ja kasvatuskäytäntöjä muuttuvissa toimintaympäristöissä. Hän tiedostaa ammatillisen identiteettinsä varhaiskasvatuksen pedagogisena asiantuntijana ja osaa vastata lapsiryhmän toiminnan kokonaisuudesta moniammatillisessa työyhteisössä. Opiskelija kykenee osallistumaan koko työyhteisön käytäntöjen ja toimintakulttuurin tutkimusperustaiseen kehittämiseen. Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija ymmärtää myös monialaisen yhteistyön merkityksen, ja osaa tuoda varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen osaamisensa osaksi monialaista työtä. Opiskelija tuntee lapsen kehityksen, oppimisen ja tuen keskeiset periaatteet ja osaa hyödyntää niitä pedagogisessa toiminnassaan. Hän osaa huomioida kulttuurisen moninaisuuden pedagogisessa toiminnassa ja sen kehittämisessä. Opiskelija tunnistaa lasten vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen ja osaa toimia rakentavassa vuorovaikutuksessa erilaisten perheiden kanssa.

Koodi
KASVARHA
Opetuskieli
suomi
Lukuvuodet
2021–2022, 2022–2023, 2023–2024
Opintokokonaisuuden taso
Aineopinnot
Koulutusalat
Kasvatusalat
Vastuuhenkilö
Vastuuopettaja:
Arttu Mykkänen
Koodi
KASVARHA
Opetuskieli
suomi
Lukuvuodet
2021–2022, 2022–2023, 2023–2024
Opintokokonaisuuden taso
Aineopinnot
Koulutusalat
Kasvatusalat
Vastuuhenkilö
Vastuuopettaja:
Arttu Mykkänen