Kirjallinen ilmiö ja sen tutkimus 2, 5 op
- Kuvaus
- Suoritustavat
- Suoritustapa 1
- Suoritustapa 2
- Suoritustapa 3
Kirjallinen ilmiö ja sen tutkimus 2 (Osallistuminen opetukseen), suomi
Ohjelmassa oleva opetus
Utopiat ja dystopiat kirjallisuudessa, historiassa ja filosofiassa, Luento-opetus
Kirjallisuusinstituutio, kulttuuri ja yhteiskunta, Johdatus internetin tekstien ja kertomusten tutkimukseen
Kirjallisuuden kääntämisen työpaja, Luento-opetus
Yleisen kirjallisuushistorian erikoistumissuunta: kielialueet - Alkuperäiskansakirjallisuuden luento- ja harjoituskurssi, Luento-opetus
Satukirjallisuus Suomessa: laji- ja satututkimuksen kurssi, Luento-opetus
Tekstiteoria ja kertomuksen analyysi, Fiktion mielet: lähestymistapoja ja teorioita kirjallisen tajunnankuvauksen tutkimukseen
Kirjallisuusinstituutio, kulttuuri ja yhteiskunta, Liminaalisuus kirjallisuudentutkimuksessa, Luento-opetus
Eurooppalaisen kirjallisuuden poliittisuus 1600-luvulta nykypäivään, Luento-opetus
Kirjallisuus ja muu media, Suomalaisen sarjakuvan historia
Suoritustapa: yhteisille opetuskerroille osallistuminen (yht. 7 tapaamiskertaa), lukumateriaalien lukeminen ja niistä keskustelu, loppuessee
Kurssin kuvaus ja tavoitteet: Yhden periodin mittaisella kurssilla tutustutaan suomalaisen sarjakuvan historiaan lukemalla yhdessä keskeisiä teoksia eri vuosikymmeniltä 1900-luvun alusta nykypäivään. Kurssin tavoitteena on kirjallisuushistoriallisen ajattelun kehittäminen. Kurssi lisää tietoa siitä, millaisia kertomuksen ilmiöitä, lajeja ja kerronnallisia keinoja suomalaisessa sarjakuvassa esiintyy eri aikoina: mitkä painottuvat minäkin aikana ja miten suomalainen sarjakuva kytkeytyy ulkomaiseen sarjakuvaan. Kurssin aikana opiskelija oppii kehittämään taitoja analysoida ja tulkita sarjakuvan kerronta- ja ilmaisukeinoja sekä hahmottamaan, millaisilla alustoilla sarjakuvaa on julkaistu. Sarjakuvateosten lisäksi kurssilla luetaan sarjakuvien kontekstointia helpottavia yleistajuisia tekstejä ja tutkimusartikkeleita (osa englanniksi). Loppuesseessä opiskelija soveltaa oppimaansa analysoidessaan jotakin kurssin aikana käsitellyistä teosta (mahdollista myös tehdä loppuessee lukulistan ulkopuolisesta teoksesta; tästä sovittava opettajan kanssa).