Hyppää pääsisältöön
Opintojakso, lukuvuosi 2023–2024
KAS.KAY.900

Pro gradu -tutkielma ja -seminaari, kasvatustieteet, 40 op

Tampereen yliopisto
Seminaarityöskentelyn kesto on 2 lukukautta sovittavan aikataulun mukaan. Seminaarityöskentelyn voi aloittaa sekä syksyllä että keväällä.
Kaikkien osuuksien suorittaminen on pakollista.

Pro gradu -tutkielma ja -seminaari (Työskentelyvaihe I (Tutkielma / opinnäytetyö)); suomi, englanti

Pro gradu -tutkielma ja -seminaari (Työskentelyvaihe II (Tutkielma / opinnäytetyö)); suomi, englanti

Pro gradu -tutkielma ja -seminaari (Tutkielman valmistuminen (Tutkielma / opinnäytetyö)); suomi, englanti

Pro gradu -tutkielma ja -seminaari (kasvatustieteet) (Osallistuminen opetukseen); englanti, suomi

Tyyppi
Osallistuminen opetukseen
Opetuskieli
englanti, suomi
Laajuus
0 op
Arvosteluasteikko
Hylätty-Hyväksytty
Vastuuorganisaatio
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta 100 %
Työskentelytavat
Arvostelu

Ohjelmassa oleva opetus

Toteutus

Pro gradu -tutkielma ja -seminaari, kasvatustieteet, Seminaari (englanti, TELM-2022)

Seminaari (englanti)
28.8.2023 – 31.5.2024
Aktiivinen periodissa 1 (1.8.2023–22.10.2023)
Aktiivinen periodissa 2 (23.10.2023–31.12.2023)
Aktiivinen periodissa 3 (1.1.2024–3.3.2024)
Aktiivinen periodissa 4 (4.3.2024–31.5.2024)
Toteutus

Pro gradu -tutkielma ja -seminaari, kasvatustieteet, Seminaari, tammikuussa 2023 alkaneet graduseminaarit

Seminaari (suomi)
4.9.2023 – 8.12.2023
Aktiivinen periodissa 1 (1.8.2023–22.10.2023)
Aktiivinen periodissa 2 (23.10.2023–31.12.2023)
Toteutus

Pro gradu -tutkielma ja -seminaari, kasvatustieteet, Seminaari, syksyllä 2023 alkavat graduseminaarit

Seminaari (suomi)
30.8.2023 – 31.5.2024
Aktiivinen periodissa 1 (1.8.2023–22.10.2023)
Aktiivinen periodissa 2 (23.10.2023–31.12.2023)
Aktiivinen periodissa 3 (1.1.2024–3.3.2024)
Aktiivinen periodissa 4 (4.3.2024–31.5.2024)
Ryhmä 1: Antti Saari Aiheina mm. 
- kasvatusfilosofia
- kriittinen kasvatussosiologia
- kasvatushistoria​
- opetussuunnitelmatutkimus


Ryhmä 2: Johanna Annala ja Jyri Linden Aiheina mm. yliopisto- ja korkeakouluopetukseen ja opiskeluun liittyvät aiheet yhteiskunnallisesta ja pedagogisesta näkökulmasta, kuten
- opetussuunnitelma (esim. suhteessa tietoon, reformeihin, toimijuuteen, koulutuspolitiikkaan)
- kansainvälistyminen, kansainvälinen koulutusyhteistyö – koulutusvienti
- opetustyö, työyhteisöt ja opetuksen autonomia, opettajan ammatillinen kehittyminen, opettajankoulutus
- opintoihin kiinnittyminen, ohjaus, oppimisen tilat ja ympäristöt​.

Ryhmä 3: Tomi Jaakkola Aiheina mm.
- teknologia-avusteiset oppimisympäristöt, oppiminen ja kiinnostus (motivaatio)​
- määrälliset (eli tilastolliset) ja kokeelliset tutkimusmenetelmät​
- tietokonesimulaatiot ja digitaaliset pelit opetuksessa ja oppimisessa​
- konkreetit ja abstraktit esitysmuodot / materiaalit opetuksessa ja oppimisessa​
- tutkiva oppiminen, erityisesti LUMA-aineissa ​
- digitaalinen kompetenssi (opettajat ja oppilaat)​

Ryhmä 4: Mari Saha Aiheina mm. 
- varhaiserityiskasvatus, erityisesti vaativa monialainen tuki
- varhaiskasvatuksen opetus- ja kasvatushenkilöstön työhyvinvointi

Ryhmä 5: Vesa Korhonen Aiheina mm.
- erityisesti korkeakoulutukseen liittyvät aiheet: opetus ja oppiminen yliopistossa, opetussuunnitelmat korkea-asteella, arviointi oppimisen tukena, arviointi korkeakoulutuksen laadun kehittämisessä​
- korkeakouluopiskeluun liittyvät aiheet ja erilaiset opiskelijaryhmät korkeakouluissa: opintoihin kiinnittyminen, korkeakoulutukseen hakeutumiset reitit, kansainväliset opiskelijat, aikuisopiskelijat, jatkuva oppiminen/ei tutkintotavoitteinen opiskelu​
- korkeakoulutuksen digitalisaatio ja etäopetuksen tuottamat haasteet, opiskeluhyvinvointi​
- korkeakoulutuksen osa-alueena myös opettajakoulutukseen liittyvät aiheet: opettajan työ, opettajuuden kehittyminen, opettajien urapolut, perusopetuksen opetussuunnitelmatutkimus​
- tutkimusmenetelmät voivat olla määrällisiä tai laadullisia (mm. kirjallisuuskatsaukseen, sisällönanalyysiin tai kerronnalliseen ja narratiiviseen tutkimusotteeseen perustuvat aineistot)

Ryhmä 6: Tiina Kujala Aiheina mm.
- opetussuunnitelmatutkimus, oppijakokemus​
- liikuntakasvatus, kehollinen kokemus​
- hyvinvointi ja terveys​
- koulun kehittäminen​
- sukupuolitietoinen koulu ja kasvatus​
- laadullinen, erit. narratiivinen tutkimus

Ryhmä 8: Arttu Mykkänen Aiheina mm.
- varhaiskasvatuksen teemat​
- laadullinen tutkimus​
- opetusharjoitteluiden tutkimus​
- leikin tutkimus​
- havainnointi- ja videotutkimus

Ryhmä 9: Kirsi Pauliina Kallio ja Essi Aarnio-Linnanvuori Aiheina mm.
- ympäristökasvatus, joka kattaa laajasti kestävän kehityksen ulottuvuuksia eli ekologisen, sosiaalisen, kulttuurisen ja taloudellisen kestävyyden näkökulmat​
- kriittinen ympäristökasvatus: yhteiskunnallisen eriarvoisuuden ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden näkökulmat​
- kestävä kaupunki/aluekehitys, ympäristövastuullinen yhteiskunta ja ympäristöhaasteiden globaali hallinta; näitä voi käsitellä eri ikäisten ihmisten näkökulmista, niin muodollisen kuin epämuodollisen kasvatuksen/koulutuksen kontekstissa​
- ympäristöopin ainedidaktinen tutkimus​
- elinympäristöjen muutoksiin liittyvä kansainvälinen muuttoliike (esim. ilmastonmuutokseen kytkeytyvä pakolaisuus)​

Ryhmä 11: Pekka Räihä Aiheina mm.
- opettajankoulutuksen kehittäminen​
- opiskelijavalinnat​
- opettajien ammatillinen kasvu ​
- koulukulttuurin tutkimus​
- opettajankoulutuksen kulttuurin tutkiminen​
- koulutusviennit

Ryhmä 12: Anna Siippainen ja Antti Paakkari Aiheina mm.
- lapsuuden- ja nuorisotutkimus​
- lasten oikeudet ja osallisuus​
- lasten arki​
- varhaiskasvatusjärjestelmä​
- arviointi​
- hallinnan tutkimus​
- laadulliset tutkimusmenetelmät (esim. etnografia, haastattelututkimus, diskurssianalyysi, asiakirja-analyysi)

Ryhmät

Ryhmä 1: Antti Saari
Opettajat
Sijainti

Ryhmä 2: Johanna Annala ja Jyri Lindén
Opettajat
Sijainti

Ryhmä 3: Tomi Jaakkola
Opettajat
Sijainti

Ryhmä 4: Mari Saha
Opettajat
Sijainti

Ryhmä 5: Vesa Korhonen
Opettajat
Sijainti

Ryhmä 6: Tiina Kujala
Opettajat
Sijainti

Ryhmä 8: Arttu Mykkänen
Opettajat

Ryhmä 9: Kirsi Pauliina Kallio ja Essi Aarnio-Linnanvuori
Opettajat
Sijainti

Ryhmä 11: Pekka Räihä
Opettajat
Sijainti

Ryhmä 12: Anna Siippainen ja Antti Paakkari
Opettajat
Sijainti

Toteutus

Pro gradu -tutkielma ja -seminaari, kasvatustieteet, Seminaari, tammikuussa 2024 alkavat graduseminaarit

Seminaari (suomi)
8.1.2024 – 31.5.2024
Aktiivinen periodissa 3 (1.1.2024–3.3.2024)
Aktiivinen periodissa 4 (4.3.2024–31.5.2024)
Toteutus

Pro gradu -tutkielma ja -seminaari, kasvatustieteet, Seminaari (englanti, TELM-2023)

Seminaari (englanti)
13.3.2024 – 31.5.2024
Aktiivinen periodissa 4 (4.3.2024–31.5.2024)

Pro gradu -tutkielma ja -seminaari, kasvatustieteet (Osallistuminen opetukseen, tiedonhankintataidot); englanti, suomi