Pro gradu -tutkielma ja -seminaari, kasvatustieteet, 40 op
- Kuvaus
- Suoritustavat
- Suoritustapa 1
Pro gradu -tutkielma ja -seminaari (Työskentelyvaihe I (Tutkielma / opinnäytetyö)); suomi, englanti
Pro gradu -tutkielma ja -seminaari (Työskentelyvaihe II (Tutkielma / opinnäytetyö)); suomi, englanti
Pro gradu -tutkielma ja -seminaari (Tutkielman valmistuminen (Tutkielma / opinnäytetyö)); suomi, englanti
Pro gradu -tutkielma ja -seminaari (kasvatustieteet) (Osallistuminen opetukseen); englanti, suomi
Ohjelmassa oleva opetus
Pro gradu -tutkielma ja -seminaari, kasvatustieteet, Seminaari (englanti, TELM-2022)
Pro gradu -tutkielma ja -seminaari, kasvatustieteet, Seminaari, tammikuussa 2023 alkaneet graduseminaarit
Pro gradu -tutkielma ja -seminaari, kasvatustieteet, Seminaari, syksyllä 2023 alkavat graduseminaarit
- kasvatusfilosofia
- kriittinen kasvatussosiologia
- kasvatushistoria
- opetussuunnitelmatutkimus
Ryhmä 2: Johanna Annala ja Jyri Linden Aiheina mm. yliopisto- ja korkeakouluopetukseen ja opiskeluun liittyvät aiheet yhteiskunnallisesta ja pedagogisesta näkökulmasta, kuten
- opetussuunnitelma (esim. suhteessa tietoon, reformeihin, toimijuuteen, koulutuspolitiikkaan)
- kansainvälistyminen, kansainvälinen koulutusyhteistyö – koulutusvienti
- opetustyö, työyhteisöt ja opetuksen autonomia, opettajan ammatillinen kehittyminen, opettajankoulutus
- opintoihin kiinnittyminen, ohjaus, oppimisen tilat ja ympäristöt.
Ryhmä 3: Tomi Jaakkola Aiheina mm.
- teknologia-avusteiset oppimisympäristöt, oppiminen ja kiinnostus (motivaatio)
- määrälliset (eli tilastolliset) ja kokeelliset tutkimusmenetelmät
- tietokonesimulaatiot ja digitaaliset pelit opetuksessa ja oppimisessa
- konkreetit ja abstraktit esitysmuodot / materiaalit opetuksessa ja oppimisessa
- tutkiva oppiminen, erityisesti LUMA-aineissa
- digitaalinen kompetenssi (opettajat ja oppilaat)
Ryhmä 4: Mari Saha Aiheina mm.
- varhaiserityiskasvatus, erityisesti vaativa monialainen tuki
- varhaiskasvatuksen opetus- ja kasvatushenkilöstön työhyvinvointi
Ryhmä 5: Vesa Korhonen Aiheina mm.
- erityisesti korkeakoulutukseen liittyvät aiheet: opetus ja oppiminen yliopistossa, opetussuunnitelmat korkea-asteella, arviointi oppimisen tukena, arviointi korkeakoulutuksen laadun kehittämisessä
- korkeakouluopiskeluun liittyvät aiheet ja erilaiset opiskelijaryhmät korkeakouluissa: opintoihin kiinnittyminen, korkeakoulutukseen hakeutumiset reitit, kansainväliset opiskelijat, aikuisopiskelijat, jatkuva oppiminen/ei tutkintotavoitteinen opiskelu
- korkeakoulutuksen digitalisaatio ja etäopetuksen tuottamat haasteet, opiskeluhyvinvointi
- korkeakoulutuksen osa-alueena myös opettajakoulutukseen liittyvät aiheet: opettajan työ, opettajuuden kehittyminen, opettajien urapolut, perusopetuksen opetussuunnitelmatutkimus
- tutkimusmenetelmät voivat olla määrällisiä tai laadullisia (mm. kirjallisuuskatsaukseen, sisällönanalyysiin tai kerronnalliseen ja narratiiviseen tutkimusotteeseen perustuvat aineistot)
Ryhmä 6: Tiina Kujala Aiheina mm.
- opetussuunnitelmatutkimus, oppijakokemus
- liikuntakasvatus, kehollinen kokemus
- hyvinvointi ja terveys
- koulun kehittäminen
- sukupuolitietoinen koulu ja kasvatus
- laadullinen, erit. narratiivinen tutkimus
Ryhmä 8: Arttu Mykkänen Aiheina mm.
- varhaiskasvatuksen teemat
- laadullinen tutkimus
- opetusharjoitteluiden tutkimus
- leikin tutkimus
- havainnointi- ja videotutkimus
Ryhmä 9: Kirsi Pauliina Kallio ja Essi Aarnio-Linnanvuori Aiheina mm.
- ympäristökasvatus, joka kattaa laajasti kestävän kehityksen ulottuvuuksia eli ekologisen, sosiaalisen, kulttuurisen ja taloudellisen kestävyyden näkökulmat
- kriittinen ympäristökasvatus: yhteiskunnallisen eriarvoisuuden ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden näkökulmat
- kestävä kaupunki/aluekehitys, ympäristövastuullinen yhteiskunta ja ympäristöhaasteiden globaali hallinta; näitä voi käsitellä eri ikäisten ihmisten näkökulmista, niin muodollisen kuin epämuodollisen kasvatuksen/koulutuksen kontekstissa
- ympäristöopin ainedidaktinen tutkimus
- elinympäristöjen muutoksiin liittyvä kansainvälinen muuttoliike (esim. ilmastonmuutokseen kytkeytyvä pakolaisuus)
Ryhmä 11: Pekka Räihä Aiheina mm.
- opettajankoulutuksen kehittäminen
- opiskelijavalinnat
- opettajien ammatillinen kasvu
- koulukulttuurin tutkimus
- opettajankoulutuksen kulttuurin tutkiminen
- koulutusviennit
Ryhmä 12: Anna Siippainen ja Antti Paakkari Aiheina mm.
- lapsuuden- ja nuorisotutkimus
- lasten oikeudet ja osallisuus
- lasten arki
- varhaiskasvatusjärjestelmä
- arviointi
- hallinnan tutkimus
- laadulliset tutkimusmenetelmät (esim. etnografia, haastattelututkimus, diskurssianalyysi, asiakirja-analyysi)