Pro gradu -tutkielma ja -seminaari, kasvatustieteet, 40 op
- Kuvaus
- Suoritustavat
Pro gradu -seminaarissa opiskelija laatii ja esittää tutkimussuunnitelmansa, työn edistyessä tiedonhankintamenetelmänsä ja aineistonkeruu- ja analyysisuunnitelmansa sekä lopuksi esittelee tutkimustuloksiaan ja valmistuneen tutkimuksen. Opiskelijat osallistuvat seminaarissa toistensa tutkimussuunnitelmien arviointiin ja keskusteluun tutkimustehtävän ja ongelmanasettamisesta, tutkimuksen tieteenfilosofisista ja metodologisista lähtökohdista, tutkimusmenetelmien valinnoista, tutkimuseettisistä kysymyksistä sekä perehtyvät tieteenalalla käytävään tieteelliseen keskusteluun. Opintokokonaisuuden aikana opiskelija laatii itsenäisen, kasvatustieteelliseen ilmiöön kohdistuvan tutkimuksen.
Kirjaston tiedonhankintataitojen opetuksen sisältö:
- systemaattinen tiedonhankinta opinnäytetyövaiheessa: oman aiheen jäsentäminen, hakustrategian soveltaminen, hakupäiväkirjan käyttäminen, kirjallisuuskatsaus
- oman tieteenalan erityistiedonlähteet
- tiedonlähteiden arviointi, viittausketjujen seuraaminen
- tiedon eettinen käyttö opinnäytetyössä
- avoimen julkaisemisen hyödyt opinnoissa