Hyppää pääsisältöön
Selaat menneen lukuvuoden (2021–2022) opintotietoja.
Haluatko vaihtaa kuluvaan lukuvuoteen?
Opintojakso, lukuvuosi 2021–2022
YKT.YKE.604

Tieteen- ja teknologiantutkimuksen erityisalat, 5 op

Tampereen yliopisto

Tieteen- ja teknologiantutkimuksen erityisalat (Osallistuminen opetukseen); suomi, englanti

Tyyppi
Osallistuminen opetukseen
Opetuskieli
suomi, englanti
Laajuus
5 op
Arvosteluasteikko
Yleinen asteikko, 0-5
Vastuuorganisaatio
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta 100 %

Ohjelmassa oleva opetus

Toteutus

Tila, teknologia ja toiminta, Kirjallinen työ

Kirjallinen työ (suomi)
30.8.2021 – 12.12.2021
Aktiivinen periodissa 1 (1.8.2021–23.10.2021)
Aktiivinen periodissa 2 (24.10.2021–31.12.2021)
Toteutus

Teknologiaa ajattelemassa, Luento-opetus

Luento-opetus (suomi)
23.9.2021 – 25.11.2021
Aktiivinen periodissa 1 (1.8.2021–23.10.2021)
Aktiivinen periodissa 2 (24.10.2021–31.12.2021)
Toteutus

Terveys yhteiskuntatieteiden kysymyksenä, Luento-opetus

Luento-opetus (suomi)
26.10.2021 – 22.12.2021
Aktiivinen periodissa 2 (24.10.2021–31.12.2021)
Toteutus

Tila, teknologia ja toiminta, Pienryhmäopetus

Pienryhmäopetus (suomi)
11.1.2022 – 16.2.2022
Aktiivinen periodissa 3 (1.1.2022–6.3.2022)
Toteutus

Professional Expertise in Social Sciences, Innovation for Sustainability

Luento-opetus (englanti)
7.3.2022 – 31.5.2022
Aktiivinen periodissa 4 (7.3.2022–15.5.2022)
Aktiivinen periodissa 5 (16.5.2022–31.7.2022)

GOALS OF THE COURSE

1) Increase students’ knowledge and understanding of the potential of a variety of innovations contributing to sustainability; 2) Provide students with real-life contexts and concrete examples to understand how sustainable transitions can be facilitated by practices and policies of public and private sectors and civil society.

CONTENT OF THE COURSE

The course will highlight several real-life examples but will also outline some key theoretical framings that facilitate approaching complex sustainability challenges. A specific, concrete case in point in the course will be a South African fragile urban settlement. Here, the course aims to virtually collaborate with young residents of the settlement as well as with a group of students at University of the Witwatersrand, Johannesburg. These three groups will be split into groups to first identify the key challenges followed by group activities to find innovative solutions, also using models and tools presented in the course.

The course (5 ECTS) consists of 22 hours of lectures and workshops and appr. 10 hours of group work (using e.g. Zoom & Whatsapp):

Lecture. Introduction to the course + virtual get-together party (2 h, 7.3.)

Workshop. STI and Sustainable Development Goals (2 h, 14.3.)

Tutorial. Introduction to Matsafeni (tbc), Nelspruit, South Africa (2 h, 21.3.)

Lecture. Mainstream vs. Transformative perspective on innovation (2 h, 28.3.)

Workshop. Sustainable transitions (2 h, 4.4.)

Case workshop I. Student teams working on the local urban challenges (2 h, 11.4.)

Independent group work on the selected themes/challenges

Workshop. Innovation environments (2 h) & Lecture. Tools for innovation (4 h, 21.4., 14-18)

Independent group work on the selected themes/challenges

Case workshop II. Student teams working on the local solutions & Case workshop III. Presenting and discussing the outcomes (4 h, 25.4., 12-16)

Wrap-up of the course. Innovation for sustainability (2 h, 28.4., 14-16)

Oppimisympäristöt

Yhteiset

Luennot:
Opettajat
Sijainti

Toteutus

Johdatus visuaaliseen kulttuuriin, Luento-opetus

Luento-opetus (suomi)
4.4.2022 – 16.5.2022
Aktiivinen periodissa 4 (7.3.2022–15.5.2022)
Aktiivinen periodissa 5 (16.5.2022–31.7.2022)