Hyppää pääsisältöön
Selaat menneen lukuvuoden (2020–2021) opintotietoja.
Haluatko vaihtaa kuluvaan lukuvuoteen?
Opintojakso, lukuvuosi 2020–2021
SOOS05

Sosiologisen tutkimuksen kysymyksiä: tutkijan näkökulma, 5 op

Tampereen yliopisto
Ensisijainen suoritustapa on kurssi (vaihtoehtoinen tapa on tentti).

Sosiologisen tutkimuksen kysymyksiä: tutkijan näkökulma (Osallistuminen opetukseen), suomi

Tyyppi
Osallistuminen opetukseen
Opetuskieli
suomi
Laajuus
5 op
Arvosteluasteikko
Yleinen asteikko, 0-5
Vastuuorganisaatio
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta 100 %

Ohjelmassa oleva opetus

Toteutus

Sosiologisen tutkimuksen kysymyksiä: tutkijan näkökulma, Seminaari (Tampere)

Seminaari (suomi)
20.1.2021 – 5.5.2021
Aktiivinen periodissa 3 (1.1.2021–7.3.2021)
Aktiivinen periodissa 4 (8.3.2021–31.5.2021)
Sosiologisen tutkimuksen kysymyksiä: tutkijan näkökulma -monimuotokurssi. Aika: ke 14–16, 20.1.–5.5.2021 (ks. ohjelma lisätiedoissa!). Paikka: Moodle & Teams.

Kurssikuvaus: Opintojaksolla luetaan ja tulkitaan menetelmällisesti ja teoreettisesti erilaisia, viime vuosina julkaistuja korkeatasoisia sosiologisia tutkimusjulkaisuja. Jakso kehittää monipuolisesti tutkijantaitoja, keskittyen erityisesti niin tutkimusten lukemista, keskustelua kuin arvioimista ja raportoimista edesauttavan näkökulman vahvistamiseen, jossa huomio kohdistuu tutkimusten käsitteellisiin ja metodologisiin ratkaisuihin. Kurssi koostuu kaikille aluksi pidettävistä yhteisistä luennoista (luentotallenteet) ja niihin liittyvistä keskustelukerroista (Teams), lukutauosta ja pienryhmätyöskentelystä, apuopettajan pienryhmille järjestämistä, pienryhmien töitä koskevista sparraus- ja palautesessioista (Teams), sekä pienryhmien esityksistä ja niitä koskevista keskusteluista koostuvista, kaikille yhteisistä sessioista (Teams). Kurssia voi ajatella muodoltaan ja luonteeltaan tarkasti ohjattuna ja yhteisesti rytmitettynä opintopiirinä. Kaikille yhteisten sessioiden (ks. ohjelma alla) lisäksi opiskelijoiden tulee varata helmi-huhtikuulle aikaa pienryhmätyöskentelyyn sekä palautesessioihin apuopettajan kanssa (huom., kurssin lopullinen aikataulu varsinkin sen jälkimmäisellä puoliskolla riippuu osallistujien määrästä, joten ohjelmaan voi tulla vielä muutoksia).


Opiskelijoilta edellytetään kurssilla: kiinnostusta kehittää sosiologian luku- ja tutkimustaitoja, aktiivisuutta keskusteluissa ja pienryhmätyöskentelyssä, toisten kurssille osallistuvien kunnioittamista ja työrauhan takaamista, hyvän tieteellisen- ja opintokäytännön noudattamista kirjallisissa tehtävissä (ml. plagioinnin eli luvattoman lainaamisen välttäminen). Kurssi on suunnattu sosiologian maisterivaiheen opiskelijoille; edeltävinä opintoina edellytetään yhteiskuntatutkimuksen aineopintoja.


Alustava ohjelma (muutokset mahdollisia, erit. loppuosan ohjelma riippuu pienryhmien määrästä; huom.: älkää kiinnittäkö huomiota Opiskelijan oppaan erilliseen osioon "kaikille yhteiset oppimistapahtumat", sillä emme noudata sitä vaan alla olevaa):

20.1.2021 (1. yhteinen kokoontuminen ke klo 14:15–15:45, livetapaaminen, Teams) – Kurssin käytännön järjestelyt, artikkelilistojen esittely, amerikkalainen sosiologia, teoria

27.1.2021 (2. yhteinen kokoontuminen: noin tunnin mittainen videotallenne tulee katsottavaksi ma-aamuna 25.1., livetapaaminen Teamsissä ke klo 14:15–15:15) – Alustavat ryhmät, teoria jatkuu (tarvittaessa) & empiirisen tutkimuksen jakolinjoista ja ominaispiirteistä

3.2.2021 (3. yhteinen kokoontuminen: noin tunnin mittainen videotallenne tulee katsottavaksi ma-aamuna 1.2., livetapaaminen Teamsissä ke klo 14:15–15:15) – Ryhmät ja ryhmien valitsemat artikkelit & tutkimusraporttien/artikkelien rakenteesta ja teoreettisesta motivoinnista

3.2.2021–3.3.2021 – Pienryhmien luku- ja työskentelyjakso, jonka aikana ryhmät kokoontuvat keskenään mielellään vähintään 3 kertaa. Lukupiiriohjeen mukainen toimintatapa (roolit: alustaja, kommentaattori, pöytäkirjanpitäjä). Ajan varaaminen helmikuun puoliväliin mennessä apuopettajan ”vastaanotolle” 10.3.2020.

17.2.2021 (4. yhteinen kokoontuminen: luetaan etukäteen sovittu ”malliartikkeli” tapaamiseen mennessä, jonka pohjalta keskustelukerta livetapaamisena Teamsissä ke klo 14:15–15:15).

10.3.2021 – Apuopettajan ”vastaanotto” Teamsissä kullekin pienryhmälle tämän päivän aikana, aika noin 30 min per ryhmä: kirjallisen työn läpikäyminen so far + 4. (vapaavalintaisen) artikkelin perustelu

(Apuopettajan 10.3. ”vastaanottoaikojen” jälkeen pienryhmien pidettävä vähintään yksi kokoontuminen koskien 4. artikkelia ja viimeisteltävä kirjalliset työnsä palautusta varten)

19.3.2021 (perjantai) – Kirjallisen työn palautus Moodlen ao. kansioon klo 16 mennessä

24.3.2020 (5. yhteinen kokoontuminen: livetapaaminen Teamsissä klo 14:15–15:15) – Kirjallisten töiden lyhyt, yleisen tason purku/läpikäynti ja yhteinen ohjeistus esitelmistä

7.4.2021 (6. yhteinen kokoontuminen: livetapaaminen Teamsissä klo 14:15–15:45) – Ensimmäinen esitelmäkerta (1–2 esitelmää keskusteluineen, riippuen ryhmien määristä)

14.4.2021 (7. yhteinen kokoontuminen: livetapaaminen Teamsissä klo 14:15–15:45) – Toinen esitelmäkerta (1–2 esitelmää keskusteluineen, riippuen ryhmien määristä)

21.4.2021 (8. yhteinen kokoontuminen: livetapaaminen Teamsissä klo 14:15–15:45) – Kolmas esitelmäkerta (1–2 esitelmää keskusteluineen, riippuen ryhmien määristä)

28.4.2021 (9. yhteinen kokoontuminen: livetapaaminen Teamsissä klo 14:15–15:45) – Neljäs esitelmäkerta (1–2 esitelmää keskusteluineen, riippuen ryhmien määristä)

5.5.2021 (10. yhteinen kokoontuminen: livetapaaminen Teamsissä klo 14:15–15:45) – Loppukeskustelu, yhteenveto ja palaute.

Työskentelytavat
Oppimateriaalit
Oppimisympäristöt

Kaikille yhteiset oppimistapahtumat

Monimuoto-opetus:
Opettajat