Hyppää pääsisältöön
Opintojakso, lukuvuosi 2023–2024
HIS.HIA.300

Ihminen, ympäristö ja kulttuurin rakenteet, 5–10 op

Tampereen yliopisto

Ihmisen ja ympäristön historia (Osallistuminen opetukseen); suomi, englanti

Tyyppi
Osallistuminen opetukseen
Opetuskieli
suomi, englanti
Laajuus
5–10 op
Arvosteluasteikko
Yleinen asteikko, 0-5
Vastuuorganisaatio
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta 100 %

Ohjelmassa oleva opetus

Toteutus

Utopiat ja dystopiat kirjallisuudessa, historiassa ja filosofiassa, Luento-opetus

Luento-opetus (suomi)
30.8.2023 – 6.12.2023
Aktiivinen periodissa 1 (1.8.2023–22.10.2023)
Aktiivinen periodissa 2 (23.10.2023–31.12.2023)

2020-luku on monin tavoin dystopioiden leimaama, sillä synkät visiot tulevaisuudesta ja epätoivottavista yhteiskuntaoloista karakterisoivat taiteen ja viihteen lisäksi riskiyhteiskunnissa myös tieteen tulevaisuuskuvia ja toimivat kuvastona päivänpolitiikassa. Äskettäin koettu koronapandemia sulki yhteiskunnat, ja sota ja sään ääri-ilmiöt ovat median vakiopuheenaiheita. Dystopiatrendi on nostanut esiin myös menneisyyden epätoivottavat yhteiskunnat ja ilmiöt, jotka tarjoavat aineksia synkille tulevaisuusvisioille.

Dystooppiset visiot eivät kuitenkaan ole vain nykyajan ilmiö, vaan dystopioita on hahmoteltu läpi historian. Erityisesti 1800-luvulta alkaen suurin harppauksin edennyt tiede, teollistuminen sekä nationalismin ja uusien yhteiskuntateorioiden kehittyminen herättivät kaikkialla länsimaissa pohtimaan, mihin kehitys pahimmillaan saattaisi johtaa.

Dystopiat ovat vastavoima utopistiselle ajattelulle, jossa kehitys nähdään yksinomaan positiivisessa valossa. Dystopiat ja utopiat ovat aina eläneet rinnakkain, ja myös 2020-luvulla dystopioiden ohella kirjailijat ja tutkijat ovat nostaneet esille valoisampia tulevaisuuskuvia. Utopiat ovat heijastuneet esimerkiksi keskusteluun teknologiasta ja kaupunkisuunnittelusta sekä toimineet yhteiskuntafilosofiassa aikalaiskritiikin välineenä. Myös taiteessa toiveikkuus on haastanut dystopioiden synkkiä visioita ja tuottanut toiveikkaita visioita tulevasta.

Kurssi kerää yhteen historian, filosofian ja kirjallisuustieteen tutkijoita ja tarkastelee utopioiden ja dystopioiden ilmenemismuotoja keskiajalta nykyhetkeen. Utopioita ja dystopioita lähestytään kurssilla muun muassa ajatuskokeina, taiteen lajeina sekä poliittisen tai teoreettisen argumentoinnin välineenä. Luennot käsittelevät kulttuuriperinnettä keskiajan hirviöistä 1900-luvun alun sosialistisiin utopioihin sekä Oswald Spenglerin ja George Orwellin ajatteluun. Osa luennoista kartoittaa dystooppisen kirjallisuuden sisältöjä ja trendejä seksuaalisuuden ja sukupuolen esityksistä negatiivisten tunteiden leimaamiin tunnekulttuureihin. Myös Ukrainan sotaa sivutaan kurssilla. 

Kurssi on kaikille avoin studia generalia. Sen voi suorittaa kirjallisuustieteeen tai historian kurssikoodeilla.

Oppimisympäristöt

Yhteiset

Luennot:
Opettajat
Sijainti

Toteutus

Ympäristöhistoria, Luento-opetus

Luento-opetus (suomi)
26.10.2023 – 8.12.2023
Aktiivinen periodissa 2 (23.10.2023–31.12.2023)
Toteutus

Uskonto, arki ja tila Rooman kulttuuripiirissä n. 150 eaa - 450 jaa., Luento-opetus

Luento-opetus (suomi)
26.10.2023 – 8.2.2024
Aktiivinen periodissa 2 (23.10.2023–31.12.2023)
Aktiivinen periodissa 3 (1.1.2024–3.3.2024)
Toteutus

Sukupuolen ja seksuaalisuuden yhteiskuntahistoriaa 1900-luvun Suomessa, Luento-opetus

Luento-opetus (suomi)
27.10.2023 – 8.12.2023
Aktiivinen periodissa 2 (23.10.2023–31.12.2023)
Toteutus

Johdatus yhteiskuntahistoriaan, Luento-opetus

Luento-opetus (suomi)
8.1.2024 – 19.2.2024
Aktiivinen periodissa 3 (1.1.2024–3.3.2024)
Toteutus

Pelko ja ahdistus antiikissa, keskiajalla ja uuden ajan alussa, Luento-opetus

Luento-opetus (suomi)
23.1.2024 – 23.4.2024
Aktiivinen periodissa 3 (1.1.2024–3.3.2024)
Aktiivinen periodissa 4 (4.3.2024–31.5.2024)
Toteutus

Noitavainot Euroopassa, Luento-opetus

Luento-opetus (suomi)
6.3.2024 – 29.5.2024
Aktiivinen periodissa 4 (4.3.2024–31.5.2024)