Hyppää pääsisältöön
Selaat menneen lukuvuoden (2021–2022) opintotietoja.
Haluatko vaihtaa kuluvaan lukuvuoteen?
Opintojakso, lukuvuosi 2021–2022
HIS.HIA.600

Identiteettien historia, 5–10 op

Tampereen yliopisto

Identiteettien historia (Osallistuminen opetukseen), suomi

Tyyppi
Osallistuminen opetukseen
Opetuskieli
suomi
Laajuus
5–10 op
Arvosteluasteikko
Yleinen asteikko, 0-5
Vastuuorganisaatio
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta 100 %

Ohjelmassa oleva opetus

Toteutus

Kokemus ja toimijuus vanhempien aikojen historian tutkimuksessa, Verkko-opetus

Verkko-opetus (suomi)
1.6.2021 – 31.7.2022
Aktiivinen periodissa 1 (1.8.2021–23.10.2021)
Aktiivinen periodissa 2 (24.10.2021–31.12.2021)
Aktiivinen periodissa 3 (1.1.2022–6.3.2022)
Aktiivinen periodissa 4 (7.3.2022–15.5.2022)
Aktiivinen periodissa 5 (16.5.2022–31.7.2022)
Toteutus

The Myth of Alexander the Great from Antiquity to Modern Times, Luento-opetus

Luento-opetus (englanti)
28.10.2021 – 9.12.2021
Aktiivinen periodissa 2 (24.10.2021–31.12.2021)
Toteutus

Sukupuoli antiikissa, keskiajalla ja uuden ajan alussa, Luento-opetus

Luento-opetus (suomi)
13.1.2022 – 28.4.2022
Aktiivinen periodissa 3 (1.1.2022–6.3.2022)
Aktiivinen periodissa 4 (7.3.2022–15.5.2022)
Toteutus

Identities in European History, Online teaching

Verkko-opetus (englanti)
11.4.2022 – 10.7.2022
Aktiivinen periodissa 4 (7.3.2022–15.5.2022)
Aktiivinen periodissa 5 (16.5.2022–31.7.2022)
Toteutus

Vähemmistöjen historiaa esi- ja varhaismodernissa maailmassa / HIS.HIA.600,HIS.HIA.602, Vähemmistöjen historiaa esi- ja varhaismodernissa maailmassa

Luento-opetus (suomi)
10.3.2022 – 31.5.2022
Aktiivinen periodissa 4 (7.3.2022–15.5.2022)
Aktiivinen periodissa 5 (16.5.2022–31.7.2022)
Kurssilla käsitellään vähemmistöjen historiaa esi- ja varhaismodernissa maailmassa.

Kurssilla opiskelija tutustuu keskusteluun vähemmistöidentiteeteistä ja niiden merkityksistä historiassa ja historiantutkimuksessa. Kurssi liittyy teemoiltaan vähemmistöhistoriaan, sukupuolihistoriaan sekä etnisyyden, rasismin ja kolonialismin historiaan, sillä huomion kohteina ovat vammaisten, psyykkisesti sairaiden, syrjittyjen tai alistettujen etnisten ryhmien, seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen ja muiden marginalisoitujen ryhmien asema ja arki myöhäiskeskiajalta 1800-luvulle. Kurssilla perehdytään siihen, miten vähemmistöasemat ja -identiteetit ovat muodostuneet, miten niihin kuuluvia ihmisiä on kohdeltu, ja miten sekä millaisin reunaehdoin näiden ryhmien historiaa voidaan tutkia. Kurssin aiheet liittyvät läheisesti ajankohtaisiin keskusteluihin vähemmistöjen ja marginalisoitujen ryhmien oikeuksista, yhdenvertaisuudesta sekä yhteiskunnallisesta eriarvoisuudesta. Kurssilla tehdään myös lähteiden käyttöön liittyviä harjoituksia, sillä marginalisoitujen ryhmien historian tutkimiseen liittyy erityisiä haasteita liittyen mm. lähdeaineistojen luonteeseen. Kurssilla keskustellaan tutkimusetiikasta ja sen erityispiirteistä syrjäytettyjen historian tutkimuksen kannalta.

Opetuskerrat pidetään 10.3.-5.5. torstaisin klo 12-14 luentosalissa Pinni B 1097. Huom. ei opetusta to 14.4. eikä to 28.4. Viimeinen opetuskerta to 5.5 poikkeuksellisesti salissa Pinni B1096. Lähtökohtaisesti lähiopetuksena, hybridimahdollisuus tilanteen niin vaatiessa.

Opetuskertoihin sisältyy lähteiden käyttöön ja tulkintaan liittyviä harjoituksia, joiden yhteydessä on hyvä varautua keskustelemaan. Moodleen lisättyihin oheislukemistoihin ja materiaaleihin tutustuminen on suositeltavaa; pakollisista lukemistoista tiedotetaan erikseen.

5 op:n hyväksytty suoritus koostuu: opetuskerrat (7 kpl / mahdolliset poissaolot korvaavat tehtävät); opetuskerroilla tehtävät lähdeharjoitukset; ja kirjalliset viikko-/välitehtävät.

Työskentelytavat
Oppimisympäristöt

Yhteiset

Luennot:
Opettajat
Sijainti