ATLAS.ti laadullisen analyysin tukena, 2 op
- Kuvaus
- Suoritustavat
Kurssin aikana käydään läpi muun muassa seuraavia teemoja:
- ATLAS.ti:n lisenssit, eri versiot ja yhteiskäyttö muiden ohjelmistojen kanssa
- Analyysiohjelmiston peruskäsitteet ja taustaideologia
- Aineiston esikäsittely ja vienti ATLAS.ti:hin
- Erilaiset tutkimusaineistot ATLAS.ti:ssa
- Ohjelmiston peruskäyttö ja toiminnot
- Se ei siis teekään valmista analyysia? Eli aineiston järjestäminen, koodaus, havaintojen teko ja tulkinta
- Analyysiohjelmiston hyödyt ja haasteet
Laadullisten aineistojen analyysin tueksi on kehitetty erilaisia analyysiohjelmistoja, joiden avulla on mahdollista hallita, koodata, jäsentää ja ryhmitellä erilaajuisia teksti-, kuva-, ääni- ja videoaineistoja. Tampereen yliopisto on hankkinut kampuslisenssillä ATLAS.ti-ohjelmiston opiskelijoiden ja henkilökunnan käyttöön. Kurssin tarkoitus on opastaa laadullista analyysia tekeviä tutkijoita ATLAS.ti-analyysiohjelmiston peruskäytössä.
Koulutuksessa opastetaan laadullisen aineiston analysointia ohjelmiston uusimmalla Windows-versiolla, joka on asennettuna yliopiston tietokoneluokkiin. Myös Mac-version käyttäjät ovat tervetulleita mukaan omien kannettaviensa kanssa: koulutuksen sisältö soveltuu osittain myös Mac-käyttäjille, vaikka toiminnoissa on joitakin eroavaisuuksia.
Osallistujat voivat halutessaan tuoda omaa aineistoaan mukanaan ja
kokeilla sen työstämistä ATLAS.ti:n avulla tai harjoitella ohjelmiston
käyttöä valmiilla aineistolla.
Kurssi koostuu
ennakkotehtävistä, luennoista, demoista, käytännön harjoittelusta sekä kurssin
jälkeen palautettavasta tehtävästä.
ENNAKKOTEHTÄVÄT
1) Lue ennen kurssin alkua seuraava artikkeli:
Laajalahti, A. & Herkama, S. (2018). Laadullinen analyysi ATLAS.ti-ohjelmistolla. Teoksessa R. Valli (toim.) Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. 5. painos. Jyväskylä: PS-kustannus, 106–133.
2) Kirjoita lyhyt kuvaus, josta käyvät ilmi seuraavat asiat:
- Nimesi, yliopistosi ja pääaineesi
- Väitöskirjatutkimuksesi tai muun tutkimuksesi aihe, tavoitteet ja tutkimusmenetelmä
- Minkä tyyppistä laadullista aineistoa olet analysoimassa tai suunnittelet työstäväsi ATLAS.ti-ohjelmistolla?
- Miten aiot analysoida aineistoasi (ryhmittelyt, tyypittelyt, diskurssit...)?
- Oletko aiemmin käyttänyt laadullisten aineistojen analysointiin tarkoitettuja ohjelmistoja? Jos olet, mitä osaat jo?
- Maininta, mikäli analysoit aineistoasi ATLAS.ti:n Mac-versiolla ja tulet koulutukseen oman kannettavan tietokoneesi kanssa
- Mitä erityisesti toivot kurssilta?
Vastaukset auttavat kurssin opettajia räätälöimään sisältöä osallistujien mukaan ja varautumaan mahdollisiin kysymyksiin.