Tuomas Mäkilä: ”Opinnot olivat loistava tapa laajentaa työelämän osaamista”

Julkaistu 28.11.2019
,
päivitetty 29.11.2019
Tampereen ammattikorkeakoulu
Tuomas Mäkilä_opiskelijatarina
Tuomas Mäkilä hakeutui Teknologiaosaamisen johtamisen YAMK-opintoihin, koska halusi uusia työkaluja liiketoiminnan kehittämiseen ja osaamisen johtamiseen. ”Tahtotila itseni kehittämiselle syntyi työtehtävien vastuiden kasvaessa”, hän kertoo.

Kuka olet?

Olen liiketoiminnan, strategian ja osaamisen kehittämisen ammattilainen Tampereen Hyhkystä. Moni tuntee minut myös tuulivoima-alalta intohimoisena ja määrätietoisena persoonana.

Millainen on työhistoriasi?

Kiinnostus teknologiaan johdatteli minut aikanaan tietotekniikan ja elektroniikan alalle, josta myöhemmin siirryin sähkövoimatekniikan opintoihin TAMKiin. Työhistoriaa on kertynyt nuoresta lähtien erilaisista kesätöistä ja valmistuessani ammattikorkeakoulusta menin sähköverkkoalalle töihin, jossa päädyin työskentelemään noin 10 vuotta erilaisissa asiantuntijan, esimiehen ja projektipäällikön tehtävissä uusissa markkinasegmenteissä. Viimeiset vuodet olen työskennellyt NCC:llä perustamassani liiketoimintayksikössä, jossa vastuulleni kuuluu yksikköni johtaminen, kehittäminen ja kasvattaminen kestävällä tavalla.

Mikä sai sinut innostumaan opiskelusta?

Tahtotila itseni kehittämiselle syntyi työtehtävien vastuiden kasvaessa. Lähdin hakemaan opinnoista uusia ja päivitettyjä työkaluja liiketoiminnan kehittämiseen ja osaamisen johtamiseen. Opinnoissa oli parasta se, että koulutus oli korkeatasoista sekä lähellä työelämän käytännön haasteita, jotka ovat parantaneet mahdollisuuksia menestystä työelämässä. Myös se, että töiden ohella sai tehdä muiden alojen huippuosaajien ja ammattilaisten kanssa ryhmätöitä, jotka olivat työelämää avartava kokemus. Lisäksi opinnot ovat auttaneet verkostoitumaan sekä olen saanut paljon uusia tuttavuuksia.

Mistä teit opinnäytetyösi?

Tein opinnäytteenä selvitystyön strategisten liiketoiminta-alueiden keskeisille muodostamiskriteereille ja valinnoille. Päädyin aiheeseen koska se oli ajankohtainen työnantajan strategiakaudelle sekä mainio työkalu itselle uusien liiketoimintojen muodostamiselle, kehitykselle ja seurannalle.

Miten näet opintojen merkityksen omalla urallasi?

Opinnot olivat loistava tapa täydentää ja laajentaa työelämän osaamista. Opinnot antoivat myös hyviä valmiuksia nykypäivän esimies- ja johtamistyöhön sekä arvostamaan työyhteisön tärkeyttä alati jatkuvassa muutoksessa. Omat kiinnostuksen kohteeni ovat liiketoiminnan, strategian ja osaamisen kehittäminen.

Kenelle suosittelisit teknologiaosaamisen johtamisen YAMK-opintoja?

Henkilölle, joka haluaa laajentaa ja päivittää osaamistaan liiketoiminnan kehittämisessä ja johtamisessa. Sekä hyödyntää ajankohtaista tietoa omassa tekemisessään. Sopii asiantuntijoille, esimiehille, johtajille ja kehittäjille.

Tutustu teknologiaosaamisen johtamisen ylempään tutkinto-ohjelmaan