Topi Jaskari - tradenomin tutkinto antaa vahvan osaamispohjan monenlaisiin tehtäviin

Julkaistu 22.2.2022
,
päivitetty 5.12.2023
Tampereen ammattikorkeakoulu
Liiketalous ja media
Liiketalouden koulutus
Liiketalouden opiskelija Topi Jaskari.
Myyntityötä tekevä Topi Jaskari halusi syventää osaamistaan ja kiinnostui TAMKin liiketalouden opinnoista. Topia innostaa erityisesti käytännönläheinen opiskelutapa ja ryhmässä toimiminen.

Kuka olet?

Olen Topi Jaskari, 22-vuotias tradenomiopiskelija TAMKista. Työskentelen opintojen ohella Nordic Sales Crew:lla, jossa toimin tiiminvetäjänä ja vastaan Sanoman asiakkuudesta Tampereella. Myymme sekä ständillä että face-to-face-tapaan. Jos siis törmäät kaupungilla Helsingin Sanomien myyjiin, niin he ovat todennäköisesti minun tiimistäni!

Mikä sai sinut hakeutumaan liiketalouden opintoihin TAMKiin?

Hain liiketalouden opintoihin, koska halusin syventää alan osaamistani. Moniin kiinnostaviin työpaikkoihin vaaditaan korkeakoulututkinto. Muutama kaverini kertoi, että TAMKin liiketalouden opinnot ovat paljolti käytännön tekemistä, ja itsekin opettelen asioita mieluummin tekemällä kuin lukemalla.

Millaista opiskelu on ollut tähän mennessä?

Koronapandemian takia ensimmäinen ja toinen vuosi ovat kuluneet suurimmalta osin etänä opiskellen. Se on ollut vähän raskasta, koska itse haluaisin olla ihmisten kanssa tekemisissä kasvokkain, ja luentoihin keskittyminenkin olisi helpompaa paikan päällä. Onneksi omalla asenteella voi kuitenkin vaikuttaa opintojen sujumiseen. Parasta opiskelussa on ehdottomasti ryhmätöiden tekeminen ja käytännönläheinen opiskelutapa. Uusiin kavereihin tutustuminen ja opiskelijatapahtumissa käyminenkin on toki ollut hauskaa!

Suoritin harjoitteluni kesällä 2021 Nordic Sales Crew:lla samassa tehtävässä, jossa olen nytkin. Aluksi harkitsin meneväni harjoitteluun jonnekin muualle, mutta koin että tämä on hyvä tapa hoitaa harjoittelu ja nopeuttaa opintojen edistymistä.

Millaisia kansainvälistymismahdollisuuksia opinnoissa on?

TAMKissa kannustetaan kansainvälistymiseen heti opintojen alussa. Itse hain tulevaksi syyslukukaudeksi vaihtoon Hollantiin, mikä oli helppoa selkeän ja kattavan ohjeistuksen ansiosta. Meillä on ollut monia kansainvälisen kaupan ja kommunikaation kursseja, ja ensimmäisenä vuonna teimme myös ison projektin International Business -opiskelijoiden kanssa. Opiskelijoilla on hyvät mahdollisuudet vaikuttaa omiin kurssivalintoihinsa varsinkin toisena ja kolmantena vuonna, jolloin tarjolla on monia kansainvälistymiseen liittyviä kursseja.

Millaisia tulevaisuuden suunnitelmia sinulla on?

Sitä en tiedä vielä tarkkaan, mutta tulen melko varmasti tekemään jotain myyntiin liittyvää. Minua kiinnostaisi työskennellä tulevaisuudessa esimerkiksi myyntijohtajana tai aluepäällikkönä.

Mitä haluaisit sanoa niille, jotka harkitsevat liiketalouden opintoja?

Suosittelen ehdottomasti, sillä alalla on paljon erilaisia töitä ja palkka on hyvä. Tradenomin tutkinto ei rajaa tulevaa työnkuvaa kovin tiukasti, vaan antaa todella vahvan osaamispohjan monenlaisiin tehtäviin.

Kuva: Helmi Haapala

Tutustu liiketalouden tutkinto-ohjelmaan