Tatu Lampinen: Tutkinnon kautta sain hyvät perusteet työelämään

päivitetty 25.1.2023
Tampereen ammattikorkeakoulu
Tatu Lampinen_TAMK_opiskelija
Tatu Lampinen valmistui TAMKista biotuote- ja paperitekniikan insinööriksi (nykyinen biotuotekniikka) keväällä 2020. Käytännönläheinen opiskelu, johon kuului harjoittelua ja laboratoriotöitä, oli Lampiselle mieluinen tapa oppia uusia asioita.

Kuka olet?

Olen 27-vuotias insinööri. Muutin Jyväskylästä opiskelemaan Tampereelle ja valmistuin keväällä 2020. Olen töissä Valmetilla APC-tiimissä (Advanced Process Control) ja työskentelen ylätason optimointisäätöjen parissa. Vapaa-ajallani tykkään urheilla monipuolisesti ja viettää aikaa ystävien kanssa.

Mikä sai sinut innostumaan biotuotetekniikan opiskelusta?

Suvussani on työskennelty paljon metsäteollisuuden parissa ja olen tätä kautta päässyt tutustumaan alaan. Olen myös aina ollut kiinnostunut tekniikasta, joten alan valitseminen kävi luontevasti. Opintojen sijainti oli minulle iso plussa, sillä olen aina pitänyt Tampereesta ja halusin tulla opiskelemaan Tampereelle. Opiskeluiden aikana pääsin konkreettisesti tekemään harjoitustöitä laboratoriossa, eikä opiskelu ollut pelkkää teoriaa. Tämä oli minulle mieluinen tapa oppia alan asioita, myös työelämässä käytännöntaitoa arvostetaan suuresti.

Olen päässyt soveltamaan opittuja taitoja käytännössä. Uusia asioita on täytynyt opetella paljon työelämässä, mutta tutkinto on antanut hyvän pohjan uralle ja sen kehitykselle.

Millaisia kokemuksia sinulla on opintoihin kuuluvasta harjoittelusta?

Opintoihin kuuluvat harjoittelut olivat erittäin mieluisia, sillä harjoitteluissa pääsin soveltamaan opittuja asioita oikean prosessin kanssa ja myös kokemaan, millaista on työskennellä kyseisellä alalla. Harjoitteluiden aikana tutustuin alan henkilöihin, joista osan kanssa olen edelleen tekemisissä. Harjoittelut antoivat siis paljon työkokemusta, mutta myös kontakteja tulevaisuuteen. Taskurahaakin sai mukavasti harjoitteluiden kautta.

Mistä teit opinnäytetyösi?

Opinnäytetyössäni tutkin uuden kaltaista menetelmää hakesiilon massan mittaukselle. Työtä tehdessä tutkin tehtaalta saatua dataa ja tein sen perusteella johtopäätöksiä. Opinnäytetyötä etsiessäni lähetin useaan yritykseen sähköpostia työhön liittyen, lopulta Andritz tarjosi aiheen.

Kenelle suosittelisit biotuotetekniikan opintoja TAMKissa?

Suosittelisin biotuotetekniikan opintoja TAMKissa tekniikasta kiinnostuneille sekä henkilöille, jotka ovat kiinnostuneita ratkaisemaan ongelmia ja tutkimaan esimerkiksi prosessissa tapahtuvia ilmiöitä. Nykyisessä työssäni sekä harjoitteluiden aikana olen huomannut, että työtehtäviin on usein kuulunut ongelmanratkaisua, joten mielestäni on tärkeää, että alalle halukkaat henkilöt ovat valmiita pohtimaan ratkaisuja ja nauttivat siitä. Työllistyminen on ollut korkeaa opiskelukavereillani ja työtehtäviä on monenlaisia. Moni opiskelukavereistani työskentelee kemian parissa, joten tutkinto sopii myös kemiasta kiinnostuneille. Tutkinto tarjoaa siis monipuolisia mahdollisuuksia työllistymisessä!

Tutustu biotuotetekniikan tutkinto-ohjelmaan