Sirkka Salovaara-Mäkinen: ”Palveluliiketoiminnan johtamisen opinnot tukevat tämänhetkistä työtäni hyvin”

Julkaistu 11.5.2020
,
päivitetty 29.6.2020
Tampereen ammattikorkeakoulu
Sirkka Salovaara-Mäkinen_opiskelijatarina_TAMK
Sirkka Salovaara-Mäkinen valmistuu kesällä 2020 palveluliiketoiminnan johtamisen ylemmästä tutkinto-ohjelmasta restonomiksi (ylempi AMK). "Opinnoista on aina hyötyä. Asioihin saa uusia näkökulmia ja voi kehittää omaa osaamistaan. Omassa työssäni toimin nyt opintojen aikana käytyjen asioiden parissa päivittäin", hän kertoo.

Kuka olet?

Olen 52-vuotias nainen. Tällä hetkellä asun Mäntsälässä maaseudun rauhassa. Olen alun perin lähtöisin Tampereen Petsamosta. Perheeseeni kuuluu mies, neljä lasta ja kolme koiraa.

Tamperelaisuus ehkäpä laittoi myös valitsemaan Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelupaikakseni. Olen suorittanut TAMKissa myös restonomin AMK-tutkinnon.

Millainen työhistoria sinulla on?

Työ- ja opiskeluhistoriani on melko pitkä. Olen aina ollut halukas oppimaan uutta ja opiskelemaan työn ohessa. Koulutustaustaltani löytyvät muun muassa kotitalousteknikon, merkonomin, hotelli-, ravintola- ja suurtalousesimiehen, yritysjohdon erikoisammattitutkinnon ja restonomin tutkinnot. Lisäksi olen opiskellut kasvatustieteitä.

Mikä sai sinut innostumaan palveluliiketoiminnan johtamisen ylemmästä tutkinto-ohjelmasta?

Olen toiminut tulosvastuullisissa päällikkötason tehtävissä noin 25 vuotta erilaisissa catering-alan yrityksissä sekä kolmannen sektorin toimijoissa. Vastuualueenani on ollut catering- ja puhtaanapitopalvelut. Tällä hetkellä toimin myyntipäällikkönä eräässä pääkaupunkiseudulla toimivassa henkilöstöpalveluyrityksessä.

Olen aina halunnut oppia ja päivittää tietojani. Olin pitkään miettinyt ylemmän AMK-tutkinnon suorittamista ja nyt siihen löytyi jonkinlainen rako. Opinnoissa on ollut parasta ryhmä ja sen henki, monen eri alan asiantuntijoita ja ammattilaisia, kaikilla tekemisen meininki ja halu jakaa omia kokemuksia. Yhdessä onnistutaan.

Haastavinta on ollut ajankäytön jakaminen, varsinkin nyt opintojen loppusuoralla keväällä 2020, kun koronapoikkeustilanne laittoi kaiken uusiksi. Toki olen myös itse laittanut itselleni kovan aikataulun.

Mitä opinnäytetyösi käsitteli?

Opinnäytetyöni tein englantia puhuvien maahanmuuttajien työllistymisestä palveluliiketoiminnassa. Aihe oli minulla jo valmiina hakuvaiheessa. Lähdin työstämään runkoa opinnäytetyöhön kesällä 2019. Aihe oli ajankohtainen myös omassa työssäni, jossa työvoiman saatavuus (varsinkin ammattitaitoisen) on haaste.

Opinnoista on aina hyötyä. Asioihin saa uusia näkökulmia ja voi kehittää omaa osaamistaan. Omassa työssäni toimin nyt opintojen aikana käytyjen asioiden parissa päivittäin. Voisin sanoa, että kaikki, mitä opinnoissa opiskelimme, tukee tämän hetkistä työtäni hyvin. Olen kiinnostunut varsinkin asiakaskokemuksesta, asiakaslähtöisyydestä, arvon tuottamisesta asiakkaalle, myynnistä ja henkilöstön johtamisesta ja työntekijäkokemuksesta.

Kenelle suosittelisit opintoja?

Suosittelen palveluliiketoiminnan johtamisen ylempää tutkinto-ohjelmaa kaikille, jotka toimivat palveluliiketoiminnan piirissä. Koulutuksessa käsitellään asioita, jotka linkittyvät todella monelle alalle. Meillä oli TAMKissa pätevät opettajat ja opetusmenetelmät olivat nykyaikaiset.

Tutustu palveluliiketoiminnan johtamisen ylempään tutkinto-ohjelmaan