Satu Vasaramäki: ”Talotekniikan ylempi AMK-tutkinto lisäsi ammattitaitoani ja osaamistani”

Julkaistu 19.10.2021
,
päivitetty 19.10.2021
Tampereen ammattikorkeakoulu
Satu Vasramaki_opiskelijatarina
Rakennustekniikan insinööriksi TAMKista valmistuneelle Satu Vasaramäelle oli selvää jo opiskeluaikana, että haluaa jossain vaiheessa suorittaa YAMK-tutkinnon. Talotekniikan ylempi tutkinto-ohjelma oli selkeä valinta. Hän valmistui tutkinto-ohjelmasta heti ensimmäisen opiskelijaryhmän mukana. Opinnäytetyönsä Vasaramäki teki lähituotetun aurinkoenergian hyötykäytöstä älykkäässä energiayhteisössä.

Kuka olet?

Olen rakennusinsinööri vuosimallia 2010. Olen suorittanut talotekniikan ylemmän AMK-tutkinnon vuonna 2018.

Millainen on työhistoriasi?

Olen toiminut asuntorakentamisen monipuolisissa tehtävissä hankekehityksestä aina vuosikorjauksiin, työmaatehtäviä unohtamatta. Tällä hetkellä työskentelen projektipäällikkönä suunnittelunohjauksessa rakennusliikkeessä.

Mikä sai sinut innostumaan YAMK-tutkinnon opiskelusta?

Kun talotekniikan ylempi tutkinto-ohjelma tuli TAMKin koulutustarjontaan, koin heti, että se täydentäisi hyvin osaamistani. Samalla se toisi lisää tärkeää tietoa ja näkemystä työhöni. Niin sanotun ”perusinsinöörin” talotekniikkaopinnot olivat laajuudeltaan suppeat, ja halusin lisätä osaamista tällä alueella. Pohdin sopivuuttani tähän koulutukseen, kun en varsinaisesti ole talotekniikkapuolen ammattilainen. Talotekniikan yliopettaja Pirkko Harsia kannusti kuitenkin rohkeasti hakemaan koulutukseen.

Meitä oli monimuotoinen motivoitunut porukka opiskelemassa. Parasta oli laaja näkökulma mielenkiintoisiin ja ajankohtaisiin asioihin, jotka toteutettiin pääosin PBL-menetelmällä. Kuulimme myös erittäin laadukkaita puheenvuoroja vierailevilta luennoitsijoilta sekä TAMKin opettajilta. Haastavinta oli puristaa opinnäytetyö loppuun asti valmiiksi. Opinnäytetyöni aihe oli mielenkiintoinen ja ajankohtainen. Siitä on ollut myös paljon hyötyä minulle työelämässä.

Mikä on tutkinnon merkitys omalle urallesi?

Sain YAMK-tutkinnosta lisää ammattitaitoa ja osaamista jokapäiväiseen työhöni sekä hyviä kontakteja. Esimerkiksi koulutuksessa oppimiani uusiutuvan energian ja korkean rakentamisen taitoja olen voinut hyödyntää työssäni.

Kenelle suosittelet koulutusta?

Suosittelen talotekniikan ylempää tutkinto-ohjelmaa kaikille, jotka haluavat lisätä osaamistaan talotekniikassa. Koulutus sopi hyvin niin talotekniikkasuunnittelijoille kuin -urakoitsijoille, mutta myös talonrakennuspuolen henkilöille, kuten itselleni.

Tutustu talotekniikan ylempään tutkinto-ohjelmaan