Petteri Väkiparta: ”Tarvitsemme sosiaalialalle monenlaisia ihmisiä”

Julkaistu 21.1.2022
,
päivitetty 21.1.2022
Tampereen ammattikorkeakoulu
Petteri Vakiparta_opiskelijatarina
Petteri Väkiparta on työskennellyt erilaisissa sosiaalialan tehtävissä sosionomiksi valmistumisensa jälkeen. Tällä hetkellä TAMKissa tulevia sosionomeja opettava ja varhaiskasvatuksesta vastaava opettaja toivoo erilaisten ihmisten hakeutuvan alalle. Sosionomien työkenttä on hyvin laaja. He työllistyvät monipuolisiin sosiaalialan tehtäviin sekä julkiselle että yksityiselle sektorille ja järjestöjen palvelukseen.

Kuka olet?

Olen nelikymppinen luonnonystävä Pirkkalasta. Valmistuin sosionomiksi lastentarhanopettajan pätevyydellä PIRAMKista (Pirkanmaan ammattikorkeakoulu) keväällä 2005.

Millainen työhistoria sinulla on?

Opiskelujen aikana tein töitä kehitysvammatyössä, lastensuojelussa ja silloisessa päivähoidossa (nyk. varhaiskasvatuksessa). Valmistumiseni jälkeen toimin 10 vuotta lastentarhanopettajana (nyk. varhaiskasvatuksen opettaja) ja useamman vuoden päiväkodin varajohtajana. Sen jälkeen työskentelin MLL:n paikallisyhdistyksen esimiestehtävissä vastaten avoimesta päiväkotitoiminnasta ja koululaisten iltapäiväkerhotoiminnasta. Sittemmin toimin kunnan lasten palveluiden palvelupäällikkönä, ja vastasin kunnan aamu- ja iltapäivätoiminnasta sekä kehitin harrastustakuuta ja lapsi- ja perhepalveluita verkostojen kanssa.

Nyt olen toiminut kaksi vuotta TAMKissa sosionomikoulutuksen lehtorina. Vastaan varhaiskasvatuksen asioista. Olen toiminut myös dj:nä ysärin puolestavälistä lähtien aiemmin lähes joka viikonloppu, nykyään pari kertaa vuodessa ja aina tilaisuuden tullen.

Miten valitsit oman alasi?

Olin TET-jaksolla päiväkodissa, mutta vasta päiväkodissa vietetty sivarivuosi antoi osviittaa alavalinnalle. Huomasin sivarivuoden aikana olevani kohtuullisen hyvä ihmisten kanssa tehtävässä työssä, joten siitä se sitten lähti.

Millaisia tietoja ja taitoja sosionomin tutkinto antoi sinulle?

Sosionomikoulutus antoi hyvät eväät toimia sosiaalialan eri työtehtävissä, itse suuntauduin sosiaalipedagogiikkaan ja työelämässä silloiseen päivähoitoon (nyk. varhaiskasvatukseen). Tietopohja rakentui sosiaalipedagogiikan viitekehyksestä, taidot menetelmäopinnoista ja luovista opinnoista ja valmiudet opiskeluista kokonaisuutena. Opetus oli laadukasta jo aikanaan!

Millaisia muistoja sinulle jäi opiskeluajoistasi?

Muistoissa ovat huiput ja persoonalliset opettajat, joista osan kanssa ehdin myös jakamaan kollegiaalisen suhteen. Oppimisympäristöistä jäi erityisesti mieleen ”Puutis” eli Puutarhakadun luovan opetuksen tila. Opinnäytetyöstä jäi mieleen savuisissa baarien nurkissa tehdyt aikuisviihdealan työntekijöiden haastattelut ja opinnäytetyön orientaatiomatka seksimessuille.

Parasta opiskeluissa olivat hauskat hetket opiskelukaverien kanssa, opiskelijayhdistystoiminta ja tuutorointi, vaikka en aina opiskelijarientoihin ehtinytkään töiden vuoksi. Hankalinta olivat opinnäytetyön tekeminen ja kielet, vaikka niistäkin suoriuduin ihan ok.

Mitä haluaisit sanoa niille, jotka miettivät hakeutumista sosionomin opintoihin?

Älä mieti, hae! Sosiaalialan asiakkaat ja ilmiöt ovat monimuotoisia, joten tarvitsemme monenlaisia opiskelijoita.

*Pirkanmaan ammattikorkeakoulu (PIRAMK) oli maakunnallinen ammattikorkeakoulu, jonka pääpaikka oli Tampereella. Pirkanmaan ammattikorkeakoulu ja Tampereen ammattikorkeakoulu yhdistyivät yhdeksi oppilaitokseksi 1. tammikuuta 2010.

Tutustu sosionomin tutkinto-ohjelmaan