Olli-Pekka Palmu: Teknologiaosaamisen johtamisen YAMK-opinnot etäopiskelijan silmin

Julkaistu 3.1.2020
,
päivitetty 3.1.2020
Tampereen ammattikorkeakoulu
Olli-Pekka Palmu_opiskelijatarina
Taiwanissa asuva ja työskentelevä Olli-Pekka Palmu on opiskellut teknologiaosaamisen johtamisen ylempää AMK-tutkintoa kokonaan etänä. Palmu kertoo, miten opiskelu onnistuu myös toiselta puolelta maapalloa:

Keväällä 2018 mietin seuraavaa etappia urakehitykselleni ja päätin hakea ylemmän ammattikorkeakoulun opintoihin kevään haussa. Etsin erityisesti opintoja, jotka voisi toteuttaa monimuotoisena, koska en asu Suomessa, vaan Aasiassa, Taiwanissa.

TAMKin teknologiaosaamisen johtaminen oli kiinnostava kohde omaa työtoimenkuvaani silmällä pitäen ja tähän suuntaukseen myös päädyin. Opetussuunnitelma sisälsi runsaasti loistavaa materiaalia liittyen johtamiseen, johtamisen psykologiaan ja talouteen, antaen konkreettisia valmiuksia kehittää omaa johtamistani ja alaisistani huolehtimista.

Yleensä YAMK-opintoihin sisältyy läsnäoloa vaativia viikkotunteja, joissa luennot toteutetaan. Mietin, miten opinnot sujuisivat täysin etänä, pelkästään etäoppimislaitteiston varaan nojaten. Huoleni olivat turhia, sillä lähes kaikilla kursseilla oli valmiudet lähettää joko kameran tai Skypen kuvaruudun jakamisen kautta kurssilla käytävät materiaalit nähtävikseni. Luokat olivat myös varustettuna mikrofoneilla ja kaiuttimilla, jolloin pystyin osallistumaan luentoihin aktiivisesti.

Ryhmätyöskentely etänä on yksi vaikeimmista asioista etäopiskelijoilla. Vuorovaikuttaminen kuulokkeiden välityksellä on erittäin vaikeaa verrattuna fyysiseen olemukseen. Pääsin kuitenkin mukaan mahtavaan pienryhmään, jossa lisäkseni oli 4 opiskelijaa, kaikki erilaisilla työkokemuksella varustettuna.

Pienryhmäni jäsenet varmasti miettivät alussa mielessään, että voi perhana, meille napsahti etäopiskelija. Ryhmälläni oli kokemusta etätyökalujen käytössä, joten osallistumiseni muistutti lähinnä normaalia töissä käytävää Skype-puhelua. Tästä johtuen työskentelymme eteni varsin mutkattomasti.

Osallistuin viikoittaisiin perjantain ja lauantain tunteihin aktiivisesti. Kuuden tunnin aikaero mahdollisti minulle perjantain työpäivän lopettamisen täysimittaisena ja opintoihin osallistumisen kotona työpäivän jälkeen. Lauantaisin puolestaan aloitin opinnot iltapäivällä ja jatkoin tuntien loppuun asti eli iltaan, minun aikaani.

Kaikki tentit tehtiin verkossa, tai tehtävien palautus oli verkkoon, joten tältä osalta etäopiskelu sujui oikein hyvin.

Suosittelen TAMKin teknologiaosaamisen opintoja lämpimästi kaikille kiinnostuneille. Opettajat ovat huippuammattilaisia, ja koskapa opiskelutoverit ovat myöskin hakeneet heitä kiinnostavalle alalle, kaikilla on aidosti palava halu mennä eteenpäin!

Teksti ja kuva: Olli-Pekka Palmu

Tutustu teknologiaosaamisen johtamisen ylempään tutkinto-ohjelmaan