Nelli Lehtonen: Opintoihin kuuluvat harjoittelut lisäsivät opiskelumotivaatiota

päivitetty 25.1.2023
Tampereen ammattikorkeakoulu
Nelli Lehtonen_opiskelijatarina TAMK
Nelli Lehtonen valmistui Tampereen ammattikorkeakoulusta biotuote- ja prosessitekniikan insinööriksi joulukuussa 2021. "Suosittelen biotuotetekniikan opintoja, jos sinua kiinnostaa kehittyvä ja monipuolinen ala, jonka avulla pystyt työllistymään laajasti omien vahvuuksien ja mielenkiintojesi mukaan”.

Kuka olet?

Olen 24-vuotias biotuote- ja prosessitekniikan (nykyinen biotuotetekniikka) insinööri Tampereelta. Työskentelen tällä hetkellä Etteplanilla, nimikkeellä HSE Engineer, ja töiden ohessa suoritan diplomi-insinöörin opintoja Tampereen yliopistossa.

Mikä sai sinut innostumaan biotuotetekniikan opiskelusta?

Jo ennen biotuotetekniikan opintoja minua kiinnosti matematiikka, fysiikka ja kemia. Tiesin, että jokin insinööriala voisi olla minulle sopiva. Löysinkin biotuotetekniikan, joka herätti heti mielenkiintoni sen monipuolisuuden takia. Lukiessani tarkemmin tietoja biotuotetekniikan koulutuksesta huomasin, miten monipuolisia opintoja koulutus sisältää ja kuinka laajasti opintojen jälkeen olisi mahdollista sekä työllistyä että jatko-opiskella.

Millaisia kokemuksia sinulla on opintoihin kuuluvasta harjoittelusta?

Harjoittelut olivat todella mielenkiintoisia ja ilman niitä minulla tuskin olisi minkäänlaista työkokemusta teollisuuden parista. Harjoitteluissa koulussa opitut asiat todentuivat ja antoivat lisämotivaatiota opiskelulle.

Mistä teit opinnäytetyösi?

Tein opinnäytetyöni muovien keräyksen, kierrätyksen ja logistiikan haasteista sekä mahdollisuuksista Pirkanmaalla. Opinnäytetyössä tehdyn selvityksen tuloksia käytettiin hankerahoituksen hakemiseen Pirkanmaan muoviekosysteemin kehittämiseksi.

Linkki opinnäytetyöhön

Mikä on insinöörin tutkinnon merkitys omalle urallasi?

Insinöörin tutkinnon antaman teknisen osaamisen ansiosta pystyn työskentelemään työssä, joka vaatii laajaa osaamista ja tietämystä aina prosessiteollisuudesta koneisiin ja niihin liittyviin turvallisuusasioihin. Tutkinnon antaman vahvan perustan ansiosta niin tekniselle osaamiselle kuin muille insinöörille tärkeille ominaisuuksille, pystyn jatkamaan oman osaamiseni kehittämissä työssäni ja jatko-opinnoissani.

Tutustu biotuotetekniikan tutkinto-ohjelmaan