Lauri Asunmaa: Autotekniikka oli selkeä alanvalinta

päivitetty 7.11.2023
Tampereen ammattikorkeakoulu
Lauri Asunmaa TAMK
Lauri Asunmaalle Tampereen ammattikorkeakoulun autotekniikan insinöörin koulutus oli helppo valinta. Asunmaa on ollut kiinnostunut kaikista moottorilla liikkuvista laitteista jo pienestä pitäen. ”Parasta opinnoista olivat käytännön mittaukset ja kurssit, jotka sopivat minulle oppimisen kannalta.”

Kuka olet?

Olen 26-vuotias Tampereelle muuttanut ajoneuvotekniikan insinööri. Valmistuin TAMKista kesällä 2020. Pohjakoulutukseni on metsäkoneenkuljettaja. Harrastan autojen ja moottoripyörien rakentamista.

Millaisissa työpaikoissa olet ollut?

Työurani alkoi kesätöissä traktorin kuljettajana ja mekaanikkona turvetuotannossa. Näissä hommissa viihdyin useana kesänä.  Vuonna 2015 vuonna pääsin traktoripurkamolle kesätöihin. Se oli hieno mahdollisuus päästä tutustumaan työkoneiden tekniikkaan. Kun opiskelin TAMKissa toista vuotta, minulle avautui tilaisuus päästä ilta- ja viikonlopputöihin Scanian merkkikorjaamolle mekaanikoksi opiskelujeni ohella. Sillä tiellä olen edelleen. Toimenkuvani on muuttunut varaosamyyjän kautta nykyiseen työnjohtajan työhön.

Mikä sai sinut innostumaan autotekniikan opiskelusta?

Olen ollut aina kiinnostunut moottoriajoneuvoista. Myös vapaa-ajan harrastukseni ovat pyörineet autojen ja moottoripyörien rakentamisen ympärillä. Opin parhaiten asiat tekemällä. Opintojen aikana tehtiin monia mieleen jääneitä mittauksia ajoneuvoille eritilanteissa, jotka auttoivat oppimaan asiat. Haastavinta olivat teoriapainotteiset opintojaksot.

Mistä teit opinnäytetyösi?

Tein opinnäytetyöni Scania Suomi Oy:lle, Tampereen toimipisteen muutosta Lakalaivan vanhoista tiloista Pirkkalaan uusiin tiloihin. Opinnäytetyö tuli TAMKin aikana hankitun työnantajan kautta.

Mikä on insinöörin tutkinnon merkitys omalle urallasi?

Sain tutkinnon kautta perusteet ajoneuvojen tekniikkaan sekä työskentelyyn erilaisissa tehtävissä. Korjaamon työnjohtajana olen päässyt hyödyntämään oppimiani johtamistaitoja sekä asiakaspalvelua. Näiden pohjalta oli hyvä aloittaa kehittämään omia taitoja työelämässä.

Kenelle suosittelisit autotekniikan opintoja TAMKissa?

Suosittelen opintoja kaikille ajoneuvoista kiinnostuneille. Koulutus ei valmista ainoastaan korjaamotyöskentelyyn. Opiskelukaverini ovat työllistyneet hyvin erilaisiin tehtäviin ajoneuvoalalla, esimerkiksi katsastajiksi, suunnittelijoiksi, korjaamon työnjohtajiksi ja teknisiksi asiantuntijoiksi.

Tutustu autotekniikan tutkinto-ohjelmaan