Kaisa Aydin: Myyntiosaamista tarvitaan monissa eri asiantuntijatehtävissä

päivitetty 6.3.2023
Tampereen ammattikorkeakoulu
Kaisa Aydin_TAMK_opiskelija
Myyntiosaamisen tradenomiksi valmistunut Kaisa Aydin työskentelee avainasiakaspäällikkönä Tampereen Messuilla. ”Myyntiosaamisen opintoja suosittelen ehdottomasti kaikille, jotka kaipaavat osaamisen päivittämistä, ovat omassa roolissaan osa yrityksen myyntiprosessia tai heille, jotka ovat suuntaamassa B2B-myyntiin.”

Kuka olet?

Olen 42-vuotias myyntiosaamisen tradenomi. Työurani on melko pitkälti ollut lähes aina kaupallisissa toiminnoissa. Olen aloittanut puhelinliittymien standimyynnistä, edennyt myymälämyynnin johtamiseen ja siitä nykyiseen B2B-myyntiin. Vapaa-ajallani olen intohimoinen futismutsi. Vaikka itse en jalkapalloa pelaakaan, se on lasteni kautta temmannut mukaansa. Iso osa vapaa-ajasta kuluu jalkapallon parissa. Oivallinen tapa palautua intensiivisestä työpäivästä on kunnon nappulaliigan matsi innokkaasti kannustaen. Innostun kohtaamisista niin työssäni kuin vapaa-ajalla, ja olen muutenkin aika vauhdikas ekstrovertti.

Mikä sai sinut innostumaan opiskelusta?

Opiskelu jäi jossakin vaiheessa toissijaiseksi asiaksi, kun työskentelin kaupan alalla esihenkilötehtävissä pitkään. Työ sekä työympäristö olivat niin innostavia ja mukaansatempaavia, että vuodet kuluivat itsestään kuin siivillä. Olen pohjakoulutukseltani yo-merkonomi ja haaveenani on ollut aina opiskella korkeakoulututkinto.

Lopullinen sysäys hakuprosessiin oli silloisen työnantajani ajautuminen konkurssiin, ja sen myötä vähän pakon edessä työnhakuprosessiin joutuminen. Tällöin havahduin siihen, että lähes jokaiseen mielenkiintoiseen työpaikkaan vaadittiin korkeakoulututkinto. Tästä huolimatta sain töitä B2B-myyjänä kotimaisesta palveluyrityksestä, samalla päätin myös hakea myyntiosaamisen tradenomiopintoihin. Samalla kun opin työssäni uutta, halusin myös vahvistaa osaamistani opintojen avulla. Omalla kohdallani monimuoto-opinnot olivat ainoa mahdollinen tapa tutkinnon suorittamiseen ja osoittautuivat lopulta odotuksiani helpommaksi.

Millaisia kokemuksia sinulla on opintoihin kuuluvasta harjoittelusta?

Opintoihin liittyvä harjoittelu oli mahdollista suorittaa silloisen työnantajani palveluksessa. Tämä helpotti huomattavasti opintojen, arjen sekä työn yhteensovittamista. Harjoittelun lisäksi opintoihin liittyvät projektit oli helppo toteuttaa yhteistyössä työnantajan kanssa, sillä ne tukivat myös omaa kehittymistä kuin myös lisäsivät oppimista omassa työssä. Sen lisäksi, että itse sain ajantasaiset opit modernista myynnistä, niin niitä kaivattiin myös organisaatiossa, jossa työskentelin. Tilanne palveli molempia osapuolia.

Mistä teit opinnäytetyösi?

Tein opinnäytetyöni toimeksiantona kotimaisen palveluyrityksen myyntiorganisaatiolle. Tein sen parityönä ja tuloksena syntyi myynnin pelikirja. Kirjan oli tarkoitus palvella uusien myyjien onboardauksessa ja sitouttamisessa yritykseen sekä nopeuttaa myyntiprosessin haltuunottoa. Toimeksiantajayritys on pitkään alallaan toiminut suuri globaali yritys. Heillä oli ajankohtainen tarve perehdytysmateriaalien uusimiseen.

Opinnäytetyömme oli erityisen onnistunut, sillä se otettiin yrityksessä vastaan ilolla ja suurella odotuksella. Näyttää siltä, että se saattaa tulla jopa globaaliin käyttöön. Olemme siitä erityisen ylpeitä!

Linkki opinnäytetyöhön: https://www.theseus.fi/handle/10024/782935

Mikä on tradenomin tutkinnon merkitys omalle urallasi?

Näen tradenomitutkinnon olevan merkityksellinen erityisesti oman osaamisen lisäämiseksi, ja sitä kautta myös lisääntyvinä työmahdollisuuksina ja -tehtävinä.

Koska ostoprosessi on nykyään entistä kompleksisempi ja siihen liittyy organisaatioissa myynnin lisäksi eri asiantuntijoita, tarvitaan myyntiosaamista organisaatioissa monissa eri asiantuntijatehtävissä. Opinnot mahdollistavat myös loistavan verkostoitumisen!

Tutustu liiketalouden tutkinto-ohjelmaan, Myyntiosaaminen