Jouni Pellonperä: ”YAMK-opiskelu tarjosi mahdollisuuden syventää osaamistani”

Julkaistu 24.6.2020
,
päivitetty 24.6.2020
Tampereen ammattikorkeakoulu
Teollisuusteknologia
Pellonpera_opiskelijatarina
Jouni Pellonperä valmistui automaatioteknologian ylemmästä tutkinto-ohjelmasta insinööriksi (ylempi AMK). ”Opinnot YAMK-ohjelmassa olivat loistava tapa syventää osaamistani ja ylläpitää opiskelurutiinia, jota tekniikan alan asiantuntijatehtävissä tarvitaan”, hän kertoo.

Kuka olet?

Olen 34-vuotias ongelmanratkaisusta, itsensä haastamisesta ja ylittämisestä (tai ainakin sen yrittämisestä) kiinnostunut mies Jämsän suunnalta. Muutin tänne töiden perässä 14 vuotta sitten.

Millainen työhistoria sinulla on?

Olen työskennellyt Patria Aviation Oy:ssä vuodesta 2006 lähtien. Ilmailualalla historiani ulottuu vielä muutaman vuoden taaksepäin: olen toiminut myös Ilmavoimissa Hawk-kaluston parissa apumekaanikkona. Aloitin Patrialla asentajana, ja TAMKin insinöörikoulutuksen jälkeen siirryin järjestelmäasiantuntijaksi. Tällä hetkellä toimin isohkon erikoisasiantuntijaryhmän esimiehenä. Voisin sanoa, että minulla on monipuolinen ja laaja kokemus ilmailualalta.

Mikä sai sinut innostumaan YAMK-opinnoista?

YAMK-opiskelu tarjosi mahdollisuuden vahvistaa ja samalla päivittää osaamistani. Patrialla on luotu hyvät edellytykset omaehtoiseen opiskeluun, ja siksi opiskelun, perheen ja töiden yhteensovittaminen oli helppoa. Parasta ja samalla haastavinta opinnoissa oli ryhmämme eri taustaisten ammattilaisten kanssa työskentely, mikä antoi loppujen lopuksi paljon enemmän kuin alkuun ajattelinkaan.

Mistä teit opinnäytetyösi?

Tein opinnäytetyöni erään säätötyövälineen käyttöönottoon liittyen. Aihe oli minulla valmiina jo hakuvaiheessa, ja se valikoitui minulle työnantajan puolesta silloisten työtehtävieni takia. Patrialla on jatkuvasti käynnissä useita opinnäytetyöhankkeita eri koulujen kanssa.

Miten näet opintojen merkityksen omalla urallasi?

Opinnot YAMK-ohjelmassa olivat loistava tapa laajentaa osaamistani ja ylläpitää opiskelurutiinia, jota tekniikan alalla asiantuntijatehtävissä tarvitaan.

Kenelle suosittelisit opintoja?

Suosittelen automaatiotekniikan ylempää tutkinto-ohjelmaa asiantuntijoille, suunnittelijoille, esimiehille tai henkilöille, jotka haluavat oppia lisää automaatiojärjestelmistä.

Tutustu Älyteollisuuden automaatioratkaisujen ylempään tutkinto-ohjelmaan (tutkinto-ohjelman nimi muuttui vuonna 2020)