Johanna Junkkari: Tradenomin opinnot antoivat varmuutta yrittäjän uralle

päivitetty 16.5.2023
Tampereen ammattikorkeakoulu
Johanna Junkkari_TAMKalumni
Johanna Junkkari valmistui Tampereen ammattikorkeakoulusta liiketalouden tradenomiksi vuonna 2013. Junkkari toimii Porissa ja Raumalla McDonald’s-yrittäjänä. Junkkarin kolme yritystä työllistävät noin 200 työntekijää. ”Omassa työssäni ehdottomasti parasta ovat ihmiset, joiden kanssa saan tehdä työtä.”

Miksi hakeuduit TAMKiin opiskelemaan tradenomin tutkintoa?

Tärkein syy opintojen aloittamiseen oli se, että halusin pitkän työkokemukseni kaveriksi AMK-tasoisen tutkinnon siltä varalta, että joskus haluaisin vaihtaa työpaikkaa. Tutkinnon suoritettuani voisin hakea myös tehtäviin, missä edellytetään AMK-tutkintoa. Halusin tutkinnon myös todistukseksi osaamisestani.

Työskentelin jo opintojeni aikana 10 ravintolaa omistaneen McDonald’s-yrittäjän “oikeana kätenä”, kenttäpäällikkönä ja liiketoimintajohtajana. Heinäkuusta 2019 olen toiminut McDonald’s-yrittäjänä. Nykyisin minulla on kolme omaa Mäkkäriä; yksi Raumalla ja kaksi Porissa.

Mistä sait ajatuksen ryhtyä yrittäjäksi?

Olen työskennellyt Mäkkärissä 16-vuotiaasta saakka. Olen edelleen ensimmäisessä vakituisessa työpaikassani. Yrittäjyys on ollut haaveeni aika nuoresta alkaen, mutta en koskaan keksinyt minkä alan yrittäjä voisin olla. Mäkkäri-yrittäjyyskin oli haaveissa, mutta pidin sitä itselleni mahdottomana ennen kaikkea taloudellisten vaatimusten vuoksi. Kun vuonna 2018 silloinen työnantajani ilmoitti halukkuudestaan myydä liiketoimintaansa kokonaan pois ja kysyi, olisinko kiinnostunut osaa siitä ostamaan, tajusin että hetkinen, tämä kortti pitää nyt todellakin katsoa, tuntui se mahdolliselta tai ei.

Ostin kaksi Mäkkäriä edelliseltä työnantajaltani. Loppuvuodesta 2022 toiminta laajeni, kun Poriin avattiin toinen Mäkkäri ja ostin sen. Arjen pyörittämisestä vastaavat ravintolapäälliköt joukkoineen kussakin ravintolassa.

Millaiset eväät sait työelämään TAMKista?

Olen kiitollinen siitä, että suoritin tämän tutkinnon, vaikka se ei minua uusiin työpaikkoihin koskaan johdattanutkaan. Parasta opinnoissa oli joustavuus ja se, että pystyin aikatauluttamaan opintoja omaan elämään sopivasti sekä koostamaan niitä omien mielenkiinnon kohteitteni mukaan. Haastavinta taisi olla se, että samalla tein vastuullista ja haastavaa työtä ja olin alle kouluikäisen tyttären äiti. Aikatauluja sai välillä tosissaan sovitella ja omaa jaksamista varmistella.

Millaista yrittäjyys on ollut?

Yrittäjyys ja yrittäjyys nimenomaan McDonald’sissa on ollut sitä mitä ajattelinkin – ihan parasta! Olin ennen yrittäjyyttäni päässyt työskentelemään 11 vuotta aiemman Mäkkäri-yrittäjän oikeana kätenä, joten tiesin tasan tarkkaan mihin olin ryhtymässä. Yllätyksiä ei ole tullut.

Heti yrittäjyyden alkutaipaleella tuli eteen korona ja sen mukanaan tuoma epävarmuus. Olen kokenut yrittäjänä epävarmuuden ja epätoivon tunteita, joskin myös huippuhetket ovat olleet huipumpia kuin mikään työelämässä aiemmin. Olen myös oppinut ajattelemaan ja uskomaan entistä vahvemmin siihen, että kaikesta selvitään.

Olen ylpeä ja kiitollinen omasta henkilökunnastani ja siitä työstä mitä he tekevät. Erityisesti minua ilahduttavat erilaiset ihmisten kasvutarinat, joita tässä työssä saa läheltä seurata. Parasta on yrittäjyyteen liittyvä vapaus ja itsenäisyys.

Millaisia tulevaisuuden suunnitelmia sinulla on?

Olen aika varma, että Mäkkäri tulee olemaan minulle ensimmäinen ja viimeinen vakituinen työpaikka. Näen itseni jäämässä eläkkeelle Mäkkäri-yrittäjän tehtävästä. Nautin siitä mitä teen, ja niin olen nauttinut aina tehtävästäni riippumatta. Haaveenani on, että voisin jäädä eläkkeelle hieman aiemmin kuin virallisen eläkeiän koittaessa.

Ajoittain tietysti pohdin, pitäisikö tulevaisuuden suunnitelmissa olla myös liiketoiminnan laajentaminen edelleen. Ainakin toistaiseksi olen päätynyt siihen, että näin on juuri hyvä.

Mitä sanoisit heille, jotka miettivät hakeutumista liiketalouden tradenomin opintoihin?

Opiskelu kannattaa aina, siitä saa paitsi uutta tietoa ja osaamista, myös uusia näkökulmia ja verkostoitumista. Tradenomin opinnot antavat hyvän perustan liike-elämässä toimimiseen, ja parhaiten se toimii työkokemukseen yhdistettynä. Kannustaisin myös räätälöimään opinnot mahdollisimman hyvin omiin kiinnostuksen kohteisiin ja muutenkin elämäntilanteeseen sopivaksi.

Tutustu liiketalouden tutkinto-ohjelmaan