Eveliina Kujanpää - avoimella mielellä voi oivaltaa itsestään paljon uutta

Liiketalous ja media
Liiketalouden koulutus
Tradenomiopiskelija Eveliina Kujanpää.
Eveliina Kujanpää päätti vaihtaa alaa ja haki liiketalouden opintoihin TAMKiin. Talousasioista kiinnostunut Eveliina innostuikin opintojen myötä yllättäen myynnistä, jota oli aiemmin vierastanut.

Kuka olet?

Olen Eveliina, 23-vuotias toisen vuoden tradenomiopiskelija. Olen aiemmalta ammatiltani lähihoitaja. Vapaa-aikani vietän läheisten ihmisten sekä hevosten kanssa, treenaan salilla ja olen myös aktiivisesti mukana politiikassa. Teen osa-aikaisesti töitä myyntiassistenttina.

Mikä sai sinut hakemaan liiketalouden opintoihin TAMKiin?

Halusin vaihtaa lähihoitajan ammatista johonkin aivan muuhun. Olin kuullut TAMKin tradenomiopinnoista paljon hyvää. Ajatuksenani oli työskennellä tulevaisuudessa esimerkiksi pankkivirkailijana tai kirjanpitäjänä, mutta huomasin nopeasti, etteivät talousasiat kiinnostakaan minua. Sen sijaan markkinointi veti minua puoleensa, ja pian innostuin myös myynnistä, vaikka olin aiemmin vannonut, ettei minusta ikinä tule myyjää. Kiitos mahtavalle myyntityön opettajalle!

Millaista opiskelu on ollut?

Ensimmäisenä vuonna oli todella paljon uutta opittavaa. Iso osa opinnoista toteutettiin tiimityöskentelynä oppiyrityksemme puitteissa. Kyseessä on “leikkiyritys" jossa harjoittelimme käytännössä muun muassa yrityksen perustamista, tilinpäätöstä, toiminnan katsausta sekä myyntiä ja markkinointia. Toinen opiskeluvuosi on tuntunut rennommalta, ja varmasti oma asenteenikin on muuttunut opintojen edettyä. Tiimityöskentely ja käytännön tekeminen ovat edelleen tärkeä osa opiskelua.

Paras kokemukseni tähän mennessä on Sprint Innovation Festival, jossa työskentelimme viikon ajan erilaisissa tiimeissä eri alojen opiskelijoiden kanssa. Yritykset asettivat meille opiskelijoille haasteita, joita pyrimme ratkaisemaan innovatiivisesti. Pääsimme myös esittelemään ratkaisujamme yrityksille.

Millaisia kansainvälistymismahdollisuuksia opinnoissa on?

TAMKilla on paljon yhteistyökouluja, joihin voi hakea lyhyempään tai pidempään vaihtoon. Myös harjoittelun voi suorittaa ulkomailla. Muita kansainvälistymistapoja ovat vierailevien ulkomaalaisten opettajien luennot, kansainväliset intensiivikurssit ja projektiviikot, kv-tuutoriksi ryhtyminen, ylimääräiset kieliopinnot sekä opinnäytetyön tekeminen kansainvälisestä teemasta.

Mitä tulevaisuuden suunnitelmia sinulla on?

Aion valmistua hyvissä ajoin ja jatkaa urakehitystä nykyisessä työpaikassani. En vielä tiedä mikä minusta tulee isona, vaan menen eteenpäin fiiliksen mukaan ja teen sitä mikä tuntuu hyvältä. Tärkeintä on nauttia siitä mitä tekee!

Mitä haluaisit sanoa niille, jotka harkitsevat liiketalouden opintoja?

Liiketalouden opinnot ovat hyvin laajat, joten tutkinnolla voi työllistyä monenlaisiin tehtäviin. Opiskelun ei aina tarvitse olla niin vakavaa, vaan kannattaa nauttia kivasta porukasta ja opiskelijaelämästä! Samalla verkostoidut samanhenkisten ihmisten kanssa. TAMKissa opetetaan ja opitaan, joten tänne tullessa ei tarvitse vielä osata kaikkea. Sanoisin myös sen, että avoimella mielellä voi oivaltaa itsestään paljon uutta!

Tutustu liiketalouden tutkinto-ohjelmaan