Elina Kaakinen: ”Mediatuottamisen ylempi AMK-tutkinto tarjosi minulle alan viimeisimmän tiedon”

Julkaistu 14.12.2021
,
päivitetty 14.12.2021
Tampereen ammattikorkeakoulu
Elina Kaakinen_TAMK
Elina Kaakinen valmistui mediatuottamisen ylemmästä AMK-tutkintokoulutuksesta TAMKista joulukuussa 2021. Kaakinen teki tutkintoon kuuluvan opinnäytetyönsä sisältömarkkinoinnista. Oppiminen vaatii Kaakisen mukaan ahkeraa työtä. ”Pidin pitkän opintovapaan, ja uskon sen olleen minun kannaltani todella hyvä vaihtoehto saada opinnot suoritettua”, Kaakinen kertoo.

Kuka olet?

Olen 33-vuotias työssäkäyvä tamperelainen. Vapaa-aikanani ulkoilen lasten kanssa, ulkoilutan perheemme rhodesiankoiraa pitkin Kaupin metsiä, neulon tai ompelen. Olen myös innokas äänikirjojen ja podcastien kuuntelija.

Millainen työhistoriasi on?

Valmistuin ohjaustoiminnan artenomiksi Hämeen ammattikorkeakoulusta vuonna 2011. Ohjaustoiminnan artenomi on monille tuntematon ammatti, sillä AMK-tutkintona se on jo lopetettu. Monelle termi taidekasvattaja voi olla kulttuurialalta tutumpi. Käytän sitä mielelläni esitellessäni taustaani ja osaamistani.

Työskentelin valmistumiseni jälkeen festivaalikoordinaattorina, kulttuurituottajana ja tiedottajana lasten ja nuorten kulttuurikeskuksessa Hämeenlinnan kaupungilla joitakin vuosia. Ura lasten- ja nuortenkulttuurin parissa vei myöhemmin Tampereelle, jossa työskentelin kaupungin palveluksessa lastenkulttuurihankkeiden tehtävissä. Tätä työtä seurasi viestintäkoordinaattorin tehtävät Suomen lastenkulttuurikeskusten liitosta, josta siirryin toiminnanohjaajaksi Suomen Nuorisoseurojen aluetoimistoon. Tällä hetkellä työskentelen Nuorisoseurojen tapahtumissa viestintä- ja tuotantokoordinaattorina.

Mikä sai sinut innostumaan mediatuottamisen ylemmän AMK-tutkinnon opiskelusta?

Olin haaveillut YAMK-opinnoista jo muutaman vuoden, sillä halusin oppia lisää tuottamisesta ja projektijohtamisesta. Parasta opinnoissa oli monipuoliset kurssit ja ammattitaitoinen opetus. Valmistumisen jälkeen minusta tuntuu, että minulla on alalta viimeisin tieto. Toinen lähes yhtä mahtava juttu olivat kurssikaverit. Osan kanssa pidämme yhteyttä myös tutkinto-ohjelman päätyttyä. Uskon, että kurssikavereiden muodostamasta verkostosta tulee olemaan paljon iloa ammatissa.

Haastavinta oli ilman muuta koulun ja työn yhteensovittaminen. Opintotehtävien tekeminen ei ole aina helppoa ja kursseilla vaaditaan todella paneutumista.

Mistä teit opinnäytetyösi?

Tein opinnäytetyöni sisältömarkkinoinnista. Tykkään tehdä töitä verkkomedian ja erityisesti sosiaalisen median parissa. Sisältömarkkinoinnin strategian tekeminen oli oppimiskokemus, jonka todella halusin itselleni. Opinnäytetyön tekeminen oli kiinnostavaa, ja nautin sen tekemisestä.

Millaisena näet YAMK-tutkinnon merkityksen omalle urallesi?

YAMK-tutkinto syventää osaamistani ja antaa minulle valmiudet työskennellä esihenkilönä, jona jossain vaiheessa urallani toivon olevani. Olen nyt myös monipuolinen sosiaalisen median ja verkkomedian ammattilainen. Se on ilman muuta tärkeä valmius urallani viestinnän tehtävissä.

Kenelle suosittelisit mediatuottamisen ylempää AMK-tutkintoa?

Suosittelen koulutusta kaikille, jotka haluavat laajentaa osaamistaan media-alan kehittämisestä, tutkimisesta ja projektijohtamisesta. Tutkinto antaa oivat valmiudet media-alan asiantuntijatehtäviin.

Kuva: Mira Hahle

Tutustu mediatuottamisen ylempään tutkinto-ohjelmaan