Arttu Lehtonen: Ylempi AMK-tutkinto mahdollistaa vaativien suunnittelupätevyyksien hakemisen

Julkaistu 4.1.2021
,
päivitetty 14.2.2022
Tampereen ammattikorkeakoulu
Arttu Lehtosen kuva
Arttu Lehtonen valmistui joulukuussa 2020 insinööriksi rakentamisen ylemmästä tutkinto-ohjelmasta (ylempi AMK). Lehtosen opinnäytetyö käsitteli ilmastonmuutoksen vaikutuksia julkisivurakenteiden suunnitteluun. ”Opinnäytetyön kautta työnantajani sai runsaasti uutta tietoa ja ohjeistusta julkisivurakenteiden suunnitteluun”, Lehtonen kertoo.

Kuka olet?

Olen 45-vuotias perheenisä Tampereelta. Perheeseeni kuuluu puoliso sekä vauhdikkaat 3- ja 5-vuotiaat pojat. Kotiuduin Pirkanmaalle vuonna 2008, jolloin aloitin TAMKissa insinööriopinnot. Musiikki, kalastus ja veneily ovat mieleisiäni rentoutumistapoja, jos omaa aikaa sattuu jäämään.

Millainen työhistoria sinulla on?

Insinööriopintojeni aikana työllistyin A-Insinöörit Suunnittelu Oy:n palvelukseen Tampereen korjaussuunnitteluyksikköön, jossa olen ollut siitä lähtien töissä, yhteensä jo yli 10 vuotta. Työni on keskittynyt pääasiassa rakennusten ulkovaipparakenteiden tutkimiseen ja -korjaussuunnitteluun. Eniten olen työskennellyt asunto-osakeyhtiöiden kanssa. Viimeiset kolme vuotta olen toiminut sivutoimisena tuntiopettajana TAMKissa, opettaen muun muassa korjausrakentamista ja rakennusfysiikkaa.

Mikä sai sinut innostumaan rakentamisen ylemmästä AMK-tutkinnosta?

Itsensä kehittäminen ja ylemmän tutkinnon mahdollistamat lisäpätevyydet innostivat opiskelemaan. Rakennustekniikan ylemmän tutkinto-ohjelman sisältö oli mielenkiintoinen, sillä tutkinto-ohjelman pääpaino on suunnittelussa. Opinnoissa sain kehittää ja laajentaa omaa osaamistani. Opiskelijaryhmän kautta sain paljon uusia tuttavuuksia ja yhteyksiä ympäri Suomea. Opiskelijakollegojen työhistorian ja erikoisosaamisen kautta sain myös uusia näkökulmia rakennusalaan.

Haastavinta oli ajankäytön tasapainottelu opiskelun sekä kahden työn ja pienten lasten kanssa.

Mistä aiheesta teit ylempään AMK-tutkintoon kuuluvan opinnäytetyösi?

Opinnäytetyöni aiheena oli ilmastonmuutoksen vaikutus julkisivurakenteiden suunnitteluun. Aihe on hyvin ajankohtainen, ja opinnäytetyön kautta työnantajani sai runsaasti uutta tietoa ja ohjeistusta julkisivurakenteiden suunnitteluun.

Tutkinto antaa työhön lisää osaamista monella eri alueella ja mahdollistaa esimerkiksi Fisen (rakennus-, LVI- ja kiinteistöalalla toimiva henkilöpätevyyspalvelu) poikkeuksellisen vaativien suunnittelupätevyyksien hakemisen oman erikoisosaamisen mukaan. Pidemmällä tähtäimellä se mahdollistaa myös työn painopisteen siirtämistä enemmän opetuspuolelle.

Kenelle suosittelet opintoja?

Voin suositella opintoja kaikille, jotka haluavat kehittää omaa osaamistaan. Tutkinto-ohjelma antaa monipuolisesti lisäosaamista suunnittelutyöhön.

Tutustu rakentamisen ylempään tutkinto-ohjelmaan