TAMKin väyläopinnot lukiolaisille

Oletko lukiolainen, jota kiinnostavat AMK-opinnot? Väyläopintojen avulla voit kokeilla, miltä ammattikorkeakouluopinnot tuntuvat. Jos AMK-opinnot ovat sinun juttusi, voit hakea TAMKiin erillishaun kautta ja valmistua muita nopeammin. Lukioväylä pilotoidaan keväällä 2024 Tampereen kaupungin lukioiden kanssa. Ajatuksena on laajentaa yhteistyötä myöhemmin myös muihin lukioihin.

Mitä ovat väyläopinnot lukiolaisille?

Lokakuussa 2024 hakuun tulevat lukioväylät ja niihin kuuluvat alustavat opinnot ovat:

Tekniikan lukioväylä 9 op
Koneautomaation perusteet 3 op​
Mittaamisen ja raportoinnin perusteet, 3 op​
Perusmatematiikkaa insinööreille, 3 op

Hoitotyön lukioväylä 10 op
Anatomia ja fysiologia 1, 2 op
Ensiapu, 1 op
Genetiikan perusteet hoitotyössä, 1 op
Lääkehoito ja lääkelaskut, 3 op
Hoitotyö 1, 3 op

Kuinka pääsen mukaan väyläopintoihin?

Väyläopinnot sopivat sinulle, jos:

• opiskelet lukiossa, joka on tehnyt TAMKin kanssa yhteistyösopimuksen
  • sinulla on motivaatiota, halua oppia uutta ja syventää osaamistasi korkeakoulutasolle
  • olet oma-aloitteinen ja sinulta sujuu itsenäinen opiskelu

Ennen väyläopintoihin ilmoittautumista sinun tulee keskustella opinto-ohjaajasi kanssa opintosuunnitelmastasi ja motivaatiostasi. Myös väyläopintoihin ilmoittautuminen tapahtuu oman opinto-ohjaajan kautta.

Väyläopinnoissa tarjolla olevat koulutukset

Seuraava hakuaika on lokakuussa 2024

Opintojen aloitus on keväällä 2025.
Hakulomake löytyy hakuaikana kohdasta ”Väyläopintojen valintaperusteet ja hakuohjeet"

Lukioväyläopintoina tarjoamme yhteistyösopimuksen tehneiden oppilaitosten opiskelijoille
Tekniikan lukioväylä 9 op
Hoitotyön lukioväylä 10 op

Tekniikan lukioväylän hyväksytysti suorittaneet voivat hakea erillishaun kautta kaikkiin TAMKin insinööriohjelmiin. Avoimen väylän erillishaut ovat opintopolku.fi:ssä toukokuun ja lokakuun alussa.

Suoritettuaan hyväksytysti 10 op TAMKin hoitotyön lukioväyläopintoja, opiskelija voi hakea erillishaun kautta TAMKin sairaanhoitaja-, ensihoitaja-, kätilö- ja terveydenhoitajaopintoihin viimeisenä lukion lukukautena. Avoimen väylän erillishaut ovat toukokuun ja lokakuun alussa.

Suoritetut opintopisteet on myöhemmin mahdollista saada osaksi korkeakoulututkintoa.

Ota yhteyttä ja kysy lisätietoja!

Merja Hanhimäki

päällikkö, kehittäminen