ihmisiä rivissä

Psykoterapeuttikoulutuksen hakukelpoisuus ja valintamenettely

Tältä sivulta löydät tietoa psykoterapeuttikoulutukseen hakemisen vaatimuksista ja valintaan liittyvistä asioista.

Hakukelpoisuus ja valintamenettely 1.1.2023 lähtien

Psykoterapeuttikoulutukset on tarkoitettu soveltuvan ylemmän korkeakoulututkinnon, soveltuvan ammattikorkeakoulututkinnon tai soveltuvan opistoasteisen tutkinnon suorittaneille. Tällaisia ovat esimerkiksi lääkärit, psykologit, sosiaalityöntekijät ja psykiatriset sairaanhoitajat.

Soveltuvan perustutkinnon lisäksi osallistujilta vaaditaan

• vähintään 2 vuoden työkokemus mielenterveystyössä tai vastaavassa hoitotyössä
  • henkilökohtainen soveltuvuus psykoterapeutiksi
  • mahdollisuus tehdä psykoterapiatyötä koulutuksen aikana.

Hakukelpoisuudesta ei tehdä ennakkopäätöksiä opiskelijavalintaprosessin ulkopuolella.

Hakukelpoisuus Tampereen yliopistossa suoritettavaan psykoterapeuttikoulutukseen edellyttää alla määriteltyjen hakuperusteena olevan tutkinnon sekä sen valmistumisen jälkeen suoritetun työkokemuksen kriteerien täyttymistä.

Hakukelpoisuus ja valintaperusteet psykoterapeuttikoulutukseen perustuvat asetukseen 1120/2010 sekä valtakunnallisen psykoterapeuttikoulutuskonsortion suositukseen asetuksen 1120/2010 pykälästä 2a määrittyviksi psykoterapeuttikoulutuksen hakuperusteiksi.

1. Soveltuva perustutkinto

4. Muut edellytykset ja mahdolliset esteet hakukelpoisuudelle