Usein kysytyt kysymykset - Tulostus ja kopiointi

Tampereen yliopisto ja TAMK

Miten rekisteröin kulkukorttini järjestelmään?

Rekisteröi korttisi ensimmäisellä käyttökerralla. Aseta korttisi lukulaitteelle ja kirjoita käyttäjätunnuksesi.
Rekisteröintiohje

Entä jos olen sekä opiskelija että henkilökuntaan kuuluva?

Sekä henkilökuntaan että opiskelijoihin kuuluvat toimivat kuten henkilökunta. Tiedekunta vastaa tulostamisen kustannuksista ja opiskelijasaldo ei ole käytettävissä.

Entä jos minulla on resurssisopimus?

Tulostusoikeutesi riippuvat resurssisopimuksestasi.

Jos sinulla on laaja resurssisopimus:

• Sinulle syntyy henkilökuntaan rinnastettavan käyttövaltuussopimus. Tällöin voit käyttää mobiilitulostusta.
  • Jos sinulle on laajalla resurssisopimuksella myönnetty myös työtietokoneresurssi, voit käyttää tulostusta ja kopiointia kuten henkilökunta, tietokoneella on tulostusjono SecurePrint.

Jos sinulla on suppea resurssisopimus:

• Sinulle syntyy vierailijasopimus-käyttövaltuussopimus. Jotta voit tulostaa, täytyy sinulle olla myönnetty suppealla resurssisopimuksella O365-peruspalvelut (eli O365-selainversiot, ml. Outlook-sähköpostioikeus). Tällöin voit käyttää mobiilitulostusta.

Lisätietoja resurssisopimusprosessista ja resurssisopimusten tasosta intrassa: Resurssisopimus (muut kuin työsuhteiset).

Tarvitsenko kulkukorttia tulostamiseen?

Tulostuskortiksi käy useampi kortti, kts. tulostaminen ja kopiointi. Korttia ei välttämättä tarvita, laitteille voi kirjautua myös käyttäjätunnuksella ja salasanalla.

Missä voin tulostaa?

Monitoimilaitteita voi käyttää omalla käyttäjätunnuksellasi kaikilla TUNI-kampuksilla. Laitteita on mm. käytävillä ja kirjaston tiloissa.

Miten vapautan tulosteeni?

Voit vapauttaa haluamasi tulosteen näyttämällä rekisteröityä korttiasi monitoimilaitteen lukulaitteelle ja valitsemalla tulostustöistäsi tarvitsemasi. Voit vapauttaa tulosteen myös kirjautumalla käyttäjätunnuksellasi ja salasanallasi.

Miten voin peruuttaa tulostustyöni?

Työ poistuu tulostusjonosta automaattisesti 72 tunnin kuluttua. Tulosteet voi poistaa myös monitoimilaitteen valikosta.

Mitkä ovat tulostuksen perusasetukset?

Monitoimilaite tulostaa oletusarvoisesti mustavalkoisen, kaksipuoleisen tulosteen. Voit muuttaa asetuksia tulostusvalikosta.

Kuinka kauan tuloste säilyy tulostusjonossa?

Tuloste säilyy jonossa 72 tuntia.

Entä jos unohdan kirjata itseni ulos monitoimilaitteelta?

Monitoimilaite kirjaa käyttäjän ulos laitteelta automaattisesti minuutin kuluttua viimeisestä tulostuksesta.

Miten löydän tulostusjonon koneeltani?

Tulosteille on vain yksi jono, SecurePrint. Mikäli et löydä jonoa koneeltasi, käynnistä kone uudelleen. Jos jonoa ei edelleenkään löydy, ota yhteyttä IT Helpdeskiin.

Voinko lisätä tulosteen tulostusjonoon mobiililaitteelta tai yliopiston ulkopuolelta?

Voit tulostaa mobiililaitteelta tai esimerkiksi kotikoneelta käyttämällä mobiilitulostuspalvelua osoitteessa https://webprint.tampere3.fi.

Miten voin skannata asiakirjoja?

Monitoimilaite skannaa asiakirjan automaattisesti sähköpostiisi.

Kuinka isoja tiedostoja voi skannata?

Skannauksen maksimikoko on 36MB. Jos tiedosto on suurempi, skannaa osissa tai muistitikulle.

Mitä teen, jos monitoimilaite ei toimi?

Ilmoita monitoimilaitteen päällä olevassa tarrassa oleva tulostimen nimi osoitteeseen it-helpdesk [at] tuni.fi ja kerro, minkälaisesta toimintahäiriöstä on kysymys.

Laite ilmoittaa, että Tallennettu tulostamattomana työnä, mutta työ on kadonnut?

Kun monitoimilaitteesta loppuu paperi, se antaa virhekoodin Tallennettu tulostumattomana työnä. Tulostustyö ei kuitenkaan tallennu jonoon eikä työ myöskään tulostu paperin lisäämisen jälkeen. Tällä turvatulostusmekanismilla estetään keskeneräiseksi jääneen tulostustyön jatkuminen seuraavan käyttäjän kohdalla paperin lisäämisen jälkeen.

Väärä paperikoko

Valitse Secure Print -tulostusjonon alta linkki Printer Properties. Varmista että pudotusvalikossa Document size on valittuna A4 ja sen alla pudotusvalikossa Print on valittuna Same as original size. Vaihda valikossa valinnan Same as original size tilalle A4.

Ongelma pdf-tiedoston tulostuksessa

Suosittelemme pdf-tiedoston tulostamiseen PDF-XChange tai Adobe Reader -ohjelmaa. Tarvittaessa tulostusasetuksista kannattaa valita vielä "print as image".

Jos tulostus ei toimi, niin miten saan Word- tai PowerPoint-tiedoston pdf:ksi?

Voit ladata tiedoston pdf:nä Wordistä ja Powerpointista Office 365 -palvelun selainversion kautta (Tiedosto - Tallenna nimellä - Lataa PDF-tiedostona).

Tulostus näkyy tulostimella jonossa, mutta mitään ei tule ulos ja saan sähköpostiin viestin: Account has insufficient funds?

Tulostussaldosi on loppunut. Voit ostaa lisää saldoa Ricohin verkkokaupasta https://printshop.tampere3.fi

Mistä tiedän paljonko tulostussaldoani on jäljellä?

Kirjaudu monitoimilaitteeseen sisään ja valitse SecurePrint. Saldo näkyy tulostuslistan yläpuolella, ruudun yläosassa.

Monitoimilaitteessa ollut vikatilanne korjattiin, mutta virheilmoitus ei nollaantunut

Jos paperi on loppunut tai monitoimilaitteessa on jokin muu vikatilanne, ohjauspaneelin vasemmassa alakulmassa palaa punainen valo. Painamalla painiketta Check status näyttöön tulee ilmoitus vikatilanteen aiheuttajasta tai mitä toimintoa se koskee. Virheestä ilmoittava teksti jää näkyviin ohjauspaneelin oikeaan yläkulmaan, vaikka laitteelta kirjaudutaan ulos. Monitoimilaite on käynnistettävä uudelleen virheilmoituksen poistamiseksi.

IT Helpdesk
0294 520 500
it-helpdesk [at] tuni.fi (it-helpdesk[at]tuni[dot]fi)
helpdesk.tuni.fi