
Maiju Paananen
Oma esittely
Maiju Paananen toimii apulaisprofessorina ECEPP-tutkimusryhmässä. Hän johtaa Child politics and early childhood -alaryhmää yhdessä Zsuzsa Millein kanssa.
Paananen on sosiologiseen lapsipolitiikkaan keskittynyt tutkija. Hän tarkastelee tutkimuksessaan varhaiskasvatuksen politiikkaa, ohjausta ja hallintaa. Erityisenä kiinnostuksen kohteena on, kuinka erilaiset ohjaukset ja hallinnan tavat kuten lainsäädäntö, ohjaavat asiakirjat, arviointi tai tulosohjaus muuntuvat arkipäiväisiksi käytännöiksi ja näkyvät lasten elämässä. Hän tarkastelee eriytymisen, poissulkemisen ja lasten yksin jäämisen kysymyksiä.
Associate professor Maiju Paananen works in the field of sociological childpolitics studies. Maiju Paananen examines how children encounter institutional governance especially in early childhood settings. She is especially interested in data based based governance and its productive force in the everyday life of children, and segregation and exclusion of children in early childhood education.
Uusimmat julkaisut
Arvioinnin paradoksit: Epilogi
Siippainen, A., Paananen, M. & Pitkänen, H., 2025, Mitattu lapsuus: Varhaiskasvatuksen arviointi Suomessa. Siippainen, A. & Paananen, M. (toim.). Gaudeamus, s. 233-253Tutkimustuotos: Luku › Tieteellinen › vertaisarvioitu
At the fringes of transitions: socio-spatial constitution of transitions within early childhood education and care institutions in Finland
Harju, K., Paananen, M., Vuorisalo, M. & Rutanen, N., 2025, julkaisussa: International Journal of Early Years Education. 33, 3, s. 595-609Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Johdanto: Varhaiskasvatuksen arviointi datafikaation aikakaudella
Paananen, M. & Siippainen, A., 2025, Mitattu lapsuus: Varhaiskasvatuksen arviointi Suomessa. Siippainen, A. & Paananen, M. (toim.). Gaudeamus, s. 9-23Tutkimustuotos: Luku › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Kyynisyyttä ja innokkuutta: Arvioinnin monenkirjavat paikalliset käytännöt
Paananen, M., Länsmans, E. & Räikkönen, E., 2025, Mitattu lapsuus: Varhaiskasvatuksen arviointi Suomessa. Siippainen, A. & Paananen, M. (toim.). Gaudeamus, s. 81-111Tutkimustuotos: Luku › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Mitattu lapsuus: Varhaiskasvatuksen arviointi Suomessa
Siippainen, A. (Toimittaja) & Paananen, M. (Toimittaja), 2025, Gaudeamus. 309 SivumääräTutkimustuotos: Kokoomateos › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Slow violence in the micro-regimes of early childhood education
Paananen, M. & Grieshaber, S., 2025, julkaisussa: BRITISH JOURNAL OF SOCIOLOGY OF EDUCATION. 46, 1, s. 151-166 16 SivumääräTutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Varhaiskasvatus osana arvioinnin kansainvälisiä kehityskulkuja
Paananen, M., Kauko, J. & Vlasov, J., 2025, Mitattu lapsuus: Varhaiskasvatuksen arviointi Suomessa. Siippainen, A. & Paananen, M. (toim.). Gaudeamus, s. 57-78Tutkimustuotos: Luku › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Children’s transitions in early childhood education and care: various combinations of dis-/continuities
Harju, K., Vuorisalo, M., Paananen, M. & Rutanen, N., 2024, julkaisussa: Early Years. 44, 3-4, s. 735-750Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Governance and goals in early childhood education and care: Does a Nordic welfare dimension prevail?
Trætteberg, H. S., Sivesind, K. H., Paananen, M. & Hrafnsdóttir, S., 8 elok. 2024, Scrutinising the Nordic Dimension in Education: Myths, Realities, and Integration Efforts in Europe's Nordic Region. Krejsler, J. B. (toim.). Routledge, s. 118-135 18 Sivumäärä (Routledge Research in International and Comparative Education).Tutkimustuotos: Luku › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Machinic assemblages—The role of school policies in producing children's sense of agency
Kokko, A. K., Paananen, M. & Hirsto, L., 2024, julkaisussa: Chidren & Society. 38, 2, s. 596-610Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu