

Oma esittely
Olen markkinoinnin väitöskirjatutkija ja teen tutkimustani kulttuurisen kulutustutkimuksen kentällä osana asiakaslähtöisen markkinoinnin tutkimusryhmää. Olen erityisen kiinnostunut kuluttajien, heistä kerättävän datan ja teknologioiden välisistä suhteista. Väitöskirjassani keskityn tarkastelemaan kuluttajien yksityisyyskokemusta ja sitä, kuinka se rakentuu osana sosiokulttuurista ympäristöä, eri tahojen, kuten teknologioiden, datan, kulttuuristen narratiivien ja kuvitelmien, sekä tunteiden muodostelmana. Tutkimukseni pyrkii syvälliseen kuluttajaymmärrykseen hyödyntäen laadullisia tutkimusmenetelmiä.
Työtehtävät
Tutkimukseni lisäksi avustan opetuksellisissa tehtävissä ja opetuksen suunnittelussa, sekä hoidan hallinnollisia tehtäviä.
Osaamisalueiden kuvaus
tulkitseva kuluttajatutkimus, teknologia, yksityisyys, kuluttajadata, laadulliset menetelmät
Tutkimusyksikkö
Merkittävimmät julkaisut
Horppu, J. (2023). Sensing privacy: Extending consumer privacy research through a consumer culture theory approach. Marketing Theory, 23(4), 661-684. https://doi.org/10.1177/14705931231175698
Horppu, J. (2024). Kommentti: Onko teknologia jästien taikaa? Pohdintaa tulevaisuuden teknologiavisioista ja niiden tutkimisesta. Ilmiö Media. https://ilmiomedia.fi/artikkelit/onko-teknologia-jastien-taikaa/
Uusimmat julkaisut
Imagination workshops as a creative method for exploring the sociomaterial dimensions of privacy
Horppu, J., 24 maalisk. 2025, julkaisussa: Qualitative Market Research. 28, 2, s. 293-312 20 SivumääräTutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Reconceptualising Privacy in a Digital World: A sociomaterial perspective
Horppu, J., 2025, Tampere University. (Tampere University Dissertations - Tampereen yliopiston väitöskirjat; Vuosikerta 1219)Tutkimustuotos: Väitöskirja › Collection of Articles
Kommentti: Onko teknologia jästien taikaa? Pohdintaa tulevaisuuden teknologiavisioista ja niiden tutkimisesta
Horppu, J., 8 huhtik. 2024, julkaisussa: Ilmiö.Tutkimustuotos: Muu verkkokirjoitus › General public
Reimagining the inevitable: how metaverse imaginaries construct understandings of privacy and surveillance
Horppu, J. & Närvänen, E., 2024, julkaisussa: Consumption markets and culture. 27, 4, s. 412-431Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Sensing privacy: Extending consumer privacy research through a consumer culture theory approach
Horppu, J., 2023, julkaisussa: Marketing Theory. 23, 4, s. 661-684Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu