
Oma esittely
Olen suorittanut kasvatustieteen maisterin tutkinnon Jyväskylän yliopistossa (2007) kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnassa, pääaineenani erityispedagogiikka.
Olen myös suomen kielen ja kirjallisuuden opettaja (2010). Valmistumisen jälkeen työskentelin perusopetuksessa erityisopettajana (2007-2021).
Olen suorittanut kasvatustieteen tohtorin tutkinnon 2022 Tampereen yliopistossa kasvatuksen ja yhteiskunnan tohtoriohjelmassa.
Työtehtävät
2025 alkaen toimin yliopiston lehtorina Helsingin yliopistossa, kasvatustieteellisessä tiedekunnassa (erityispedagogiikka).
Toimin 2021–2023 luokanopettajien aikuiskoulutuksessa sekä vastasin erillisistä erityisopettajan opinnoista, kasvatustieteiden yksikössä Kokkolan yliopisto-keskus Chydeniuksessa sekä Vantalla. Luokanopettajakoulutuksessa opetettavat kurssini ovat äidinkielen ja kirjallisuuden pedagogiikka, ulkomaan harjoittelun ohjaus/seminaarit, vuorovaikutus kasvatuksen erilaisissa konteksteissa, oppimisen tuki ja arviointi, kandidaatintutkielma ohjaus ja seminaarit, maisteriseminaarit ja graduohjaus sekä oppimisen ja opetuksen perusteet esi- ja perusopetuksessa. Lisäksi vastasin erityisopettajien opintokokonaisuuksien sisällöistä, toteutuksesta, koulutuksen rahoitushausta ja raportoinnista (Kokkola & Vantaa). Toimin tutkimusyksikkömme tutkimusryhmän puheenjohtajana.
Olen toiminut pitkään laaja-alaisena erityisopettajana eri perusopetuksen vuosiluokilla niin ala-, kuin yläkoulussa. Lisäksi toimin erityisiopettajana lastensuojeluyksikössä.
Osaamisalueiden kuvaus
Pitkäaikainen opetuskokemus käytännössä, yhdistettynä tutkimukseen sekä äidinkielen ja kirjallisuuden pedagogiikan opettamiseen ovat antaneet minulle vahvan substanssiosaaminen suomen kielen ja kirjallisuuden opettamiseen, arviointiin, erityisesti suomi toisena kielenä kontekstissa.
Tutkimustavoitteet
Oma tutkimusalani kohdistuu väitöskirjassani esiin nostettujen kehittämisehdotusten keskiöön ja vastaa tutkimukselliseen tyhjiöön kehittämällä ja tutkimalla S2-oppimäärän didaktisia ja pedagogisia suuntaviivoja. Oma erityinen tutkimusalueeni on opettajan tekemä arviointi yleisesti sekä opettajan arviointiosaaminen S2-oppimäärän arvioinnissa.
Tutkimuskohteet
Tutkimukselliset kiinnostukseni kohdistuvat suomi toisena kielenä ja kirjallisuuden opettamiseen ja arviointiin perusopetuksessa, opettajien arvointiosaamisen kehittämiseen sekä opettajankoulutuksen kehittämiseen.
Tutkimusyksikkö
Merkittävimmät julkaisut
Julkaisut
Vesaranta, H. (2025) Kielitaitoa ja kohtaamisia - Opettajan opas monikulttuuriseen kouluun. Mediapinta.
Vesaranta, H., Piironen, A., & Maunula, M. (2025). From Qualification to Practice: Relational Expertise and Consultation inSpecial Needs Teaching. International Journal of Technology and Inclusive Education. Journal of Technology and Inclusive Education (IJTIE), Volume 14, (1), 2025.
Vesaranta, H., Saarinen,T., Maunumäki, M. & Lehtonen.T. (2024). ”Juuri nyt! Kriisit, koulu ja materiaalisuuden turva”. Kieli, koulutus ja yhteiskunta. https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals.
Vesaranta, H. (2023). ”S2-oppimäärän arviointi monikielisessä perusopetuksessamme.” Tutkittu juttu, Äidinkielen opettajain liitto, Virke -lehti.
Vesaranta, H. (2023). ”Opettajien käsityksiä suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän arvioinnista" Lectio, tiedepolitiikka -lehti.
Vesaranta, H. (2022). Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän arviointi opettajien käsityksissä. Väitöskirja.
Kuukka, K. & Metsämuuronen, J. (2016). Perusopetuksen päättövaiheen suomi toisena kielenä (S2) -oppimäärän oppimistulosten arviointi 2015. Publications 13:2016. The Finnish Education Evaluation Centre (FINEEC). DOI: 10.13140/RG.2.1.2569.0005.
Bogitekstit:
2022 Sig-teemaryhmä
2018 Tampereen seudun S2-opettajat ry.
Tulossa:
Vesaranta, H. (2025). Building a culture of assessment in the speech of Finnish as a second language teachers. Apples - Journal of Applied Language Studies. (Hyväksytty)
Vesaranta, H. (2025). “Finnish as a second language assessment development perspective”. Educational Assessment, Evaluation and Accountability. Springer (Arvioinnissa)
Vesaranta, H. & Rättyä, K. (2025). Building a culture of assessment in the speech of Finnish as a second language teachers. Second Language Research and Practice (SLRP). (Arvioinnissa)