Hyppää pääsisältöön

Hannu Saarijärvi

professori, markkinointi
Tampereen yliopisto
hannu.saarijarvi [at] tuni.fi (hannu[dot]saarijarvi[at]tuni[dot]fi)
puhelinnumero+358405351369

Oma esittely

Väittelin kauppatieteen tohtoriksi vuonna 2011 kaksisuuntaisen asiakastiedon hyödyntämisestä (Customer Value Co-Creation through Reverse Use of Customer Data). Ennen nykyistä tehtävääni olen toiminut markkinoinnin yliopistonlehtorina (2013-2014) ja palvelujen ja kaupan professorina (2014-2018). Minut nimitettiin markkinoinnin professorin tehtävään 1.8.2018 alkaen ja aloitin kauppatieteen yksikön päällikkönä 1.1.2024. Tutkimustoiminnassani korostuvat asiakaslähtöisen liiketoiminnan, asiakasarvon, asiakaskokemuksen ja asiakastiedon teemat sekä markkinoinnin strateginen luonne. Myös kaupan transformaatio ja asiakastiedon rooli ja potentiaali yrityksissä ja yhteiskunnassa ollut keskeinen tutkimuksellisen mielenkiinnon kohteena. Tutkimustoiminta organisoituu Asiakaslähtöisen markkinoinnin tutkimusryhmän kautta.

Työtehtävät

Kauppatieteen yksikön päällikkö, markkinoinnin professori

Tärkeimmät saavutukset

Ajantasainen julkaisuprofiili löytyy Google Scholarista.

 

Muut keskeisimmät tutkimukselliset ja opetukselliset ansiot:

  • Vuoden Bisneskirja-palkinnon finalisti (Suomen Ekonomit) 2023 (Saarijärvi & Puustinen 2020. Strategiana asiakaskokemus: Miksi, mitä, miten?)
  • Highly cited paper award in the Business Studies Unit at Tampere University 2022 (Tyrväinen, O., Karjaluoto, H., & Saarijärvi, H. 2020. Personalization and Hedonic Motivation in Creating Customer Experiences and Loyalty in Omnichannel Retail, Journal of Retailing and Consumers Services, Vol. 57.)
  • Highly Commended Paper Award 2018 (Emerald). Saarijärvi, Joensuu, Rintamäki & Yrjölä: "One Person's Trash is Another' Persons Treasure: Profiling Consumer-to-Consumer E-Commerce in Facebook", International Journal of Retail & Distribution Management
  • Kauppatieteiden vuoden luennoitsija 2013 ja 2020 (Boomi)
  • Outstanding Paper Award 2013 (Emerald). Saarijärvi, Kannan & Kuusela: "Value co-creation: theoretical approaches and practical implications", European Business Review.
  • Highly Commended Paper Award 2013 (Emerald). Saarijärvi, Karjaluoto & Kuusela: "Customer Relationship Management: The Evolving Role of Customer Data", Marketing Intelligence & Planning

Luottamustoimet

  • Hallituksen jäsen, KOY Tampereen Monitoimiareena (Nokia Arena)
  • Hallituksen jäsen, Tampereen Teatteri Oy
  • Hallituksen jäsen, Saarioinen Oy
  • Hallituksen jäsen, Kiilto Family Oy
  • Hallituksen jäsen, Tampereen liikesivistyssäätiö
  • Aluetoimikunnan puheenjohtaja, Liikesivistysrahasto

Tutkimuskohteet

Asiakaskokemus, asiakkaan kokema arvo, kaupan transformaatio, vertaiskauppa, kuluttajien välinen kauppa, verkkokaupan palautuskäyttäytyminen, asiakastieto, kanta-asiakasjärjestelmien hyödyntäminen

Tieteenalat

Liiketaloustieteet, kauppatieteet